Przejdź do menu Przejdź do treści

Warsztaty z zakresu analizy przepływu materiałów
 i informacji w łańcuchu dostaw - SUPPLY CHAIN DAY 2015

Warsztaty dla Studentów

Zapraszamy na stronę Naukowego Koła Logistyki "DIALOG", zawierającą relacje z warsztatów przeprowadzonych w roku 2015

 


Warsztaty TransEdu dla studentów studiów niestacjonarnych

W dniu 20 grudnia w CNTI odbyły się zajęcia warsztatowe mające na celu zapoznanie studentów kierunku Logistyka z systemem informatycznym TRANS - pakietem narzędzi wspomagającym zarządzanie transportem, wykorzystywanym w wielu krajach europejskich. Komponentami TRANS są: giełda ładunków, giełda pojazdów oraz zaawansowany komunikator biznesowy.

Bardzo dziękujemy Panom Bogusławowi Paszkiewiczowi oraz Tomaszowi Borowskiemu, przedstawicielom przedsiębiorstwa Logintrans Sp. z o.o. z Wrocławia, za przeprowadzenie zajęć i zapraszamy do zapoznania się z samouczkiem systemu.

 

Uczestnictwo w kolejnym szkoleniu w ramach umowy z firmą STAUFEN.POLSKA

Dzięki partnerskiej współpracy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach z firmą STAUFEN.POLSKA  kolejny z członków NKL „Dialog”, tym razem Kamil Łaciak, miał możliwość uczestnictwa w zamkniętym szkoleniu, które miało miejsce 5 marca 2014 roku w gliwickiej fabryce Opla. Spotkanie zorganizowane przez firmę doradczą STAUFEN.POLSKA dotyczyło najlepszych praktyk w zarządzaniu i organizacji produkcji na przykładzie General Motors Manufacturing Poland.

Szkolenie prowadzili: Pani Katarzyna Szczupał-Vieweg (koncepcja Lean w praktyce przedsiębiorstw wraz z integralnymi elementami: jakość, przepływ, rytm, pull, 7 typów marnotrawstwa, 5S, Kaizen, PDCA, GEMBA) oraz Pan Jarosław Majcherek (przedstawienie systemu zarządzania jakością General Motors Global Manufacturing System obejmującym komponent NUMMI, opracowany wspólnie z Toyotą, przedstawienie funkcjonowania linii montażowej, prezentacja rozwiązań wdrożonych w ramach inicjatyw własnych pracowników za pośrednictwem formularzy Kaizen oraz omówienie istoty systemu ANDON).

Spotkanie dało też szansę na cenną wymianę wiedzy między pracownikami przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych branżach. Reprezentant NKL DIALOG miał zatem możliwość nie tylko pogłębienia wiedzy z zakresu Lean oraz obserwacji faktycznie zachodzących procesów, ale także przysłuchiwał się wymianie poglądów kadry kierowniczej reprezentującej różne branże. To kolejny przykład na to, jak wiele możliwości stwarza studentom aktywna działalność w NKL „Dialog”.

NKL DIALOG

 

Kolejne spotkanie z firmą Transporeon

14 stycznia 2014 roku członkowie NKL Dialog oraz inni studenci naszej uczelni mieli możliwość uczestnictwa w kolejnych warsztatach z firmą TRANSPOREON. Platformy firmy TRANSPOREON obejmują ponad 850 załadowców z sektora handlu oraz przemysłu oraz ponad 40.000 różnej wielkości firm przewozowych. Użytkownicy TRANSPOREONU pochodzą z 80 różnych krajów, a głównym zadaniem platformy jest znalezienie oszczędności dla klientów.

Dziękujemy bardzo firmie TRANSPOREON, a w szczególności przedstawicielowi firmy Panu Grzegorzowi Prorokowi, za przeprowadzone interesujące warsztaty!

NKL Dialog



Uczestnictwo w szkoleniu w ramach umowy z firmą STAUFEN.POLSKA

 11 grudnia 2013 roku członek Naukowego Koła Logistyki DIALOG uczestniczył w szkoleniu organizowanym przez firmę STAUFEN.POLSKA: „Zarządzanie w kulturze Lean - Shopfloor Management w zakładzie RECARO Aircraft Seating” w Świebodzinie. Spotkanie prowadzili Panowie: Marcin Stachowiak z ramienia STAUFEN oraz Sebastian Kukurowski z RECARO.

Program obejmował definicję i korzyści Shopfloor Management, identyfikację procesu wiodącego i procesów wspierających, narzędzia Shopfloor Management (narzędzia diagnozowania, planowania i wdrożeniowe) oraz praktyczne uwagi i przykłady zastosowania.

STAUFEN.POLSKA Doradztwo.Akademia.Inwestycje Sp. z o.o. to firma doradcza i szkoleniowa, część grupy STAUFEN świadczącej swoje usługi na całym świecie. RECARO Aircraft Seating w Świebodzinie to zakład jednego z największych na świecie producentów foteli samolotowych.

Uczestnictwo członka NKL DIALOG w szkoleniu możliwe było dzięki partnerskiej współpracy firmy STAUFEN z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach. Serdecznie dziękujemy!

 


Spotkanie z praktykiem biznesu

 W dniu 03.12.2013 w ramach zajęć z przedmiotu „Projektowanie systemów i procesów logistycznych” odbył się gościnny wykład poprowadzony przez Panią mgr Annę Oleksy. Pani mgr Anna Oleksy jest absolwentką naszej uczelni, doświadczonym praktykiem i doradcą firm z branży TSL, która pracowała w wielu firmach polskich i zagranicznych na stanowiskach związanych z nadzorowaniem, projektowaniem i reorganizacją systemów logistycznych przedsiębiorstw.

Tematem i głównym wątkiem spotkania były zasady związane z praktycznymi aspektami projektowania systemów i procesów logistycznych. Podczas wykładu szczególna uwaga została zwrócona na zdobywanie i znaczenie wiedzy, która może później zostać wykorzystana w pracy zawodowej logistyka, a także na wiele elementów praktycznych wynikających ze zdobytego doświadczenia. Podkreślony został fakt, że dobry logistyk powinien łączyć te dwa elementy. Spotkanie zostało dopełnione ciekawymi mini przykładami-symulacjami związanymi z ilustracją presji czasu przy wykonywaniu zadań związanych z reorganizacją systemów i zmianą przebiegu procesów logistycznych. Po spotkaniu uczestnicy mieli okazję do dyskusji i zadawania pytań gościowi, Pani mgr Annie Oleksy, które związane były z poruszaną tematyką i praktyką zawodową logistyka.



Warsztat z firmą Luca Systemy Logistyczne


Dnia 21 XI 2013 roku odbyło się drugie w tym roku akademickim spotkanie z cyklu Logistyka: Teoria vs Praktyka. Tym razem gościliśmy przedsiębiorstwo zajmujące się usprawnianiem procesów komisjonowania w oparciu o najnowocześniejsze systemy informatyczne. Luca Systemy Logistyczne ma swoją siedzibę ma w Opolu i reprezentowana była przez Panów: Bogusława Gnata - Dyrketora, i Michała Andrejszyna - Kierownika Działu Informatycznego.

 

Zajęcia miały charakter warsztatu, podczas którego studenci mogli poznać zastosowania następujących nowatorskich systemów informatycznych: Pick by Light (Mennica Polska, Świat Książki, Fiat Auto Poland w Tychach), Pick by Voice (Zakład Porsche na Słowacji oraz Skoda w Czechach), Pick by Point oraz Pick by Radar.

 

Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Dziękujemy bardzo Przedstawicielom Firmy Luca i prosimy o dalszą współpracę.

 

Luca


Przedstawiciel NKL Dialog na szkoleniu w zakładach GMMP w Gliwicach

W środę 6 listopada Jakub Knauer, członek Naukowego Koła Logistyki DIALOG działającego przy Katedrze Logistyki Ekonomicznej, wziął udział w szkoleniu organizowanym przez firmę STAUFEN w ramach cyklu „BestPractice Live - najlepsze praktyki zarządzania”. Szkolenie odbyło się w zakładzie General Motors Manufacturing Poland (Opel) w Gliwicach i było prowadzone przez Panów: Ireneusza Plazę, starszego konsultanta firmy STAUFEN oraz Jarosława Majcherka, Koordynatora GM GMS (GM Global Manufacturing System) w zakładzie Opla w Gliwicach.

Program szkolenia obejmował prezentację najlepszych praktyk w obszarze produkcji, charakterystykę wytycznych do implementacji Lean Manufacturing oraz omówienie roli kadry zarządzającej w procesie doskonalenia procesów produkcji.

Uczestnictwo w szkoleniu możliwe było dzięki porozumieniu o współpracy pomiędzy firmą STAUFEN a Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach. Serdecznie dziękujemy!

 

Warsztaty z TransEDU

30 października 2013 odbyły się pierwsze w tym roku akademickim warsztaty z cyklu „Logistyka. Teoria vs. Praktyka” organizowane przez NKL DIALOG. W murach naszej uczelni gościliśmy przedstawicieli Logintrans Sp. z o.o. - firmy, która stworzyła giełdę transportową oraz grę logistyczną TransEDU.

Bardzo dziękujemy przedstawicielom Logintrans  Sp. z o.o. za przeprowadzenie ciekawego warsztatu i liczymy na dalszą współpracę.

Pełna relacja na stronach NKL Dialog.

Trans

 

Spotkanie z BVL International

W dniu 8 X 2013 w hotelu Diament w Katowicach przedstawiciele NKL DIALOG uczestniczyli w prezentacji niemieckiej organizacji BVL International. BVL to organizacja non-profit, z główną siedzibą w Bremie, skupiająca menadżerów logistyki, jak również naukowców i studentów z Niemiec i zagranicy. Obecnie BVL ma ponad 10 000 członków. Misją organizacji jest wzajemna pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z logistyką oraz wymiana poglądów nt. współczesnej logistyki.

Wśród gości zaproszonych na spotkanie byli m.in. przedstawiciele firm HABA-BETON Johann Bartlechnerr Sp. z o.o. , P.H.U. Ritex, Emtor Sp. z o.o. i Azymut Consulting. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele Katedry Logistyki Ekonomicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, dr Krzysztof Niestrój (opiekun NKL) i dr Piotr Hanus oraz przedstawiciele NKL DIALOG, Ewelina Wiśniewska i Konrad Turek.

Spotkanie, które było pierwszym tego typu organizowanym przez BVL na terenie Górnego Śląska, miało charakter informacyjny. BVL posiada swoje "chaptery" w wielu państwach, na wszystkich kontynentach za wyjątkiem Australii. W tym roku zarząd BVL postanowił, aby jeden z nich powstał również w Polsce.

Podczas spotkania przedstawiciele NKL DIALOG mieli okazję przedstawić reprezentantowi BVL profil działalności Koła oraz dyskutować o możliwościach potencjalnej współpracy. NKL DIALOG wyraża wdzięczność za zaproszenie oraz gotowość do realizacji wspólne przedsięwzięć.

 

BVL1


Spotkanie z firmą Transporeon

Członkowie NKL DIALOG na zakończenie roku akademickiego 2012/2013 wspólnie z firmą TRANSPOREON przygotowali dla studentów warsztaty pt. ”Globalna platforma logistyczna” dotyczące funkcjonowania internetowej giełdy transportowej TRANSPOREON. W warsztatach wzięli również udział pracownicy kadry naukowo – dydaktycznej Katedry Logistyki Ekonomicznej naszej uczelni - dr Krzysztof Niestrój i dr Piotr Hanus.

Firmę TRANSPOREON reprezentowali Pan Grzegorz Prorok oraz Pani Monika Murawska. Pan Grzegorz Prorok jako Key Account Manager w firmie TRANSPOREON, który zajmuje się logistyką od strony praktycznej na początku przedstawił wszystkim uczestnikom warsztatów historię powstania internetowej platformy transportowej. Ciekawy jest fakt, że internetowa platforma transportowa została wymyślona i stworzona przez studentów, którzy przygotowali projekt platformy jako pracę dyplomową. Platforma firmy TRANSPOREON zaczęła się rozwijać poszerzając swoje rynki na coraz więcej państw i obecnie dostępna jest już w 21 językach. Dowiedzieliśmy się wiele ciekawych rzeczy związanych z funkcjonowaniem giełdy - kto może korzystać z niej, jakie panują na niej zasady, jak wygląda zastosowanie platformy w łańcuchu dostaw, jakie są korzyści z korzystania z giełdy dla wszystkich użytkowników. Można powiedzieć, że platforma TRANSPOREON to głównie narzędzie służące do komunikacji dwustronnej.

Chcielibyśmy bardzo podziękować firmie TRANSPOREON za przeprowadzenie ciekawych warsztatów oraz za gadżety, którymi obdarowała wszystkich uczestników. Warsztaty te były niewielką próbką tego, co czeka nas w następnym roku akademickim przy nawiązaniu współpracy NKL DIALOG z firmą TRANSPOREON - zapraszamy wszystkich, którzy z różnych przyczyn nie mogli brać udziału w tym spotkaniu oraz zainteresowanych głębszym poznanie funkcjonowania giełdy transportowej do śledzenia organizowanych przez nas warsztatów.

Transporeon

 

Warsztaty z firmą ESA Logistyka Polska

29 maja 2013 roku odbyły się kolejne warsztaty z cyklu „Logistyka. Teoria vs praktyka” organizowane przez NKL DIALOG. Warsztaty: „Pigułka pt. Logistyka w praktyce” przeprowadziła firma ESA Logistyka Polska – jedna z czołowych firm logistycznych reprezentowana w czterech krajach Europy Środkowej (Czechy, Słowacja, Polska i Węgry) i koncentrująca się na świadczeniu kompleksowych usług logistycznych z zachowaniem najwyższych standardów ochrony środowiska – w 2010 roku wprowadziła „Green 3PL Solutions”. ESA świadczy również indywidualne usługi logistyczne, rozwiązania w zakresie transportu, magazynowania, logistyki dystrybucji, sprzedaży i usług wartości dodanej (VAS).

Warsztaty przeprowadzili absolwenci naszego Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach: Pan Teodor Kula – Dyrektor ESA Logistyka Polska i Pan Rafał Komorowski – jeszcze nie tak dawno członek NKL DIALOG. Na początku warsztatów Pan Rafał Komorowski opowiedział słuchaczom jakie duże zderzenie z rzeczywistością stanowiło zastosowanie w praktyce wiedzy zdobytej na studiach, ale wykluczył, że wiedza zdobyta na studiach jest nieprzydatna. W dalszym czasie trwania warsztatów dowiedzieliśmy m.in. jak wiele potrafi zdziałać wyspecjalizowany operator logistyczny, jaki jest jego zakres działań operatora logistycznego, jak można optymalizować operacje w logistyce, jak w praktyce wygląda łańcuch logistyczny w ujęciu transportu i infrastruktury magazynowej w Polsce oraz jakie występują trendy w systemach dystrybucji. Pokazane zostało jak bardzo ważne są aspekty obustronnego przepływu informacji w całym łańcuchu logistycznym i jak bardzo katastrofalny może być brak przepływu chociaż jednej istotnej informacji. Prowadzący zaprezentowali również jak buduje się oferty usług logistycznych. W trakcie trwania case study wszyscy uczestnicy warsztatów mogli wczuć się w rolę członków zespołu pracujących nad projektem logistycznym. Celem projektu było wykazanie jakich danych potrzebujemy, aby zaplanować odpowiedni układ technologiczny magazynu. W czasie trwania warsztatów na bieżąco tworzyliśmy słownik logistyczny, który zawierał slogany logistyczne używane na co dzień w pracy każdego logistyka. Na końcu przedstawiciele ESA Logistyka Polska wyróżnili nagrodami najaktywniejszych uczestników warsztatów.

Bardzo dziękujemy firmie ESA Logistyka Polska za przeprowadzenie ciekawych i bardzo praktycznych warsztatów, które były warsztatem kończącym comiesięczny cykl „Logistyka. Teoria vs praktyka” w roku akademickim 2012/2013.

 

Warsztaty z firmą ASPEKT

NKL DIALOG  zorganizowało 27 maja 2013 roku kolejne warsztaty z cyklu „Logistyka. Teoria vs praktyka”, które przeprowadziła firma Aspekt - integrator rozwiązań automatycznej identyfikacji i automatyki. Firma Aspekt posiada już 14 lat doświadczenia w swojej branży i współpracuje z największymi firmami na świecie takimi jak: Datalogic, Motorola, Zebra.

Podczas warsztatu pt. „Kod kreskowy w logistyce – systemy klasy WMS, wybrane wdrożenia” przedstawiciele firmy Aspekt – Pan Marek Kuropieska oraz Pani Paulina Filipiak, zaprezentowali nam jakie wyróżniają rodzaje systemów WMS w swojej firmie, bo jak dobrze wiemy systemy WMS nie posiadają formalnej klasyfikacji. Mogliśmy również dowiedzieć się m.in. jakie są korzyści z wdrażania systemu WMS, jaka jest idea systemów WMS,  z czego składa się system WMS, jakie są czynniki wyboru sytemu WMS. Dowiedzieliśmy się także jak w praktyce wygląda wdrażanie systemów WMS, a w szczególności jak bardzo istotne jest wdrożenie pilotażowe przed ostatecznym uruchomieniem systemu WMS. W trakcie trwania warsztatów mogliśmy również zobaczyć rozmaite rodzaje czytników kodów kreskowych firmy Aspekt, które są wprowadzane w różnych firmach w zależności od ich indywidualnych preferencji i potrzeb. Zapoznaliśmy się z innowacjami logistyki XXI wieku. Podsumowując stwierdziliśmy, że dzięki systemom WMS logistyka staje się lepsza, szybsza i tańsza (ROI).

Firma Aspekt przygotowała dla uczestników warsztatu konkursy z nagrodami. Bardzo dziękujemy firmie Aspekt za przeprowadzenie ciekawego warsztatu i z niecierpliwością oczekujemy kolejnych już w następnym roku akademickim.

 

 

Wizyta w M-Logistic

W dniu 15 kwietnia br członkowie NKL Dialog wraz z laureatami II edycji Ligi Młodych Logistyków - uczniami Zespołu Szkół nr 6 w Tychach oraz pracownikiem Katedry Logistyki Ekonomicznej – mgr K. Zowadą, mieli okazję z bliska przekonać się jak działa jeden z najnowocześniejszych magazynów dystrybucyjnych w Europie - Centrum Dystrybucji firmy M-Logistic.

M-Logistic to spółka należąca do Grupy Maspex, lidera rynku FMCG w Polsce, Czechach i Słowacji, a także innych krajach UE i nie tylko. Głównym zadaniem M-Logistic, jest kompleksowa obsługa spółek Grupy Maspex w zakresie fizycznej dystrybucji produktów głównie na rynek polski, czeski i słowacki. W ciągu doby centrum dystrybucji przygotowuje do wysyłki zgodnie z zamówieniami około 8000 palet, przy jednoczesnych dostawach na poziomie 6000 palet. Powierzchnia użytkowa magazynu wysokiego składowania to ponad 30 tys. m2, na której znajduje się około 55 tys. miejsc paletowych, przy czym docelowo w planach firmy znajduje się utworzenie kolejnych 25 tys. miejsc.

Niewątpliwą zaletą centrum dystrybucji firmy M-Logistic, która przesądza o jego wyjątkowości w skali europejskiej jest kwestia wysokiego poziomu obsługi zapewnianego dzięki całkowitej automatyzacji procesów manipulacji i składowania. Ponadto sprawny przepływ produktów przez magazyn od strony organizacyjnej zapewniają systemy klasy WMS, TMS oraz YMS. Dodatkowym atutem jest fakt bezpośredniej lokalizacji centrum w sąsiedztwie jednego z zakładów produkcyjnych Grupy Maspex, co dzięki połączeniu linii produkcyjnej z magazynem, przy pomocy ponad 100 metrowego napowietrznego rękawa transportowego, znacznie obniżyło koszty fizycznego przepływu gotowych produktów.

Wizyta w M-Logistic zakończyła się na ostatniej z czterech kondygnacji magazynu, gdzie uczestnicy wycieczki mieli okazję z lotu ptaka obserwować pracę całego centrum dystrybucji, które niewątpliwie przez długi jeszcze czas będzie punktem odniesienia, dla innych tego typu inwestycji w naszym regionie.

mgr K. Zowada (Katedra Logistyki Ekonomicznej)
Klaudia Kulińska (NKL Dialog)

EBP Systems - spotkanie trzecie

W dniu 27 marca gościliśmy na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach naszego partnera z Warszawy, przedstawiciela firmy EBPsystems. Odbyło się trzecie spotkanie w ramach cyklu szkoleniowego "Nowoczesne zarządzanie zakupami w przedsiębiorstwie - warsztaty praktyczne z aplikacją EBP online G3". EBPsystems to firma zajmująca się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań operacyjnych i informatycznych dla obszaru zakupów przedsiębiorstw. Za udział w programie uczestnikom przyznane zostaną 4 punkty kredytowe ECTS.

Uczestnikom warsztatu zaproponowano rolę ekspertów grupy zakupowej, których głównym zadaniem było bilansowanie podaży i popytu. Na zgłaszaną za pośrednictwem EBP online G3 podaż składały się oferty dostawców; na popyt - widoczne w systemie zapotrzebowania przedsiębiorstw wchodzących w skład grupy zakupowej. Uczestnicy stanęli przed zadaniem, którego trudność wynikała z braku równowagi między podażą i popytem. Ani wolumeny sortymentów oferowane przez dostawców, ani ich ceny, nie odpowiadały warunkom stawianym przez odbiorców, których interesy grupa miała reprezentować.

W imieniu wszystkich uczestników serdecznie dziękujemy partnerom z EBPsystems za przeprowadzenie kolejnego spotkania. Zapraszamy wszystkich do zapoznania się ze stroną internetową.

NKL Dialog

 

Warsztaty z EBPsystems (spotkanie II) 

W czwartek 21 lutego gościliśmy na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach naszych partnerów z Warszawy, przedstawicieli firmy EBPsystems. Odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu szkoleniowego "Nowoczesne zarządzanie zakupami w przedsiębiorstwie - warsztaty praktyczne z aplikacją EBP online G3".

Tym razem uczestnicy postawili się w roli dostawców w procesie zakupów. Na praktycznych przykładach poznali m.in. ich strategie rynkowe, motywy działalności w łańcuchach dostaw oraz czynniki przewagi konkurencyjnej.

W części warsztatowej podzielili się na 5 zespołów, każdy z których wcielił się w rolę odrębnego, funkcjonującego w rzeczywistości, dostawcę. Ich celem było złożenie takiej oferty dla grupy zakupowej, aby możliwa była maksymalizacja marży z produktów. Musieli uwzględnić przede wszystkim: charakterystykę przedsiębiorstwa, sytuację rynkową, historię składanych ofert oraz przewidywane strategie konkurentów w trzech różnych scenariuszach (w których różni dostawy wchodzili w zmowy cenowe).

W imieniu wszystkich uczestników serdecznie dziękujemy partnerom z EBPsystems za przeprowadzenie kolejnego pouczającego spotkania. Zapraszamy wszystkich do zapoznania się ze stroną internetową: www.ebpsystems.pl.

 

Warsztaty z EBPsystems (spotkanie I)

We wtorek 8 stycznia 2013 r. w Auli P odbyło się  spotkanie, które zainaugurowało cykl warsztatów, zorganizowany przez firmę EBPsystems, Katedrę Logistyki Ekonomicznej oraz NKL Dialog. Cykl warsztatów poświęcony jest logistyce zaopatrzenia, w szczególności koncentruje się na tematyce zakupów oraz optymalizacji dostaw. Podczas warsztatów studenci kierunków Logistyka, Logistyka inżynierska i Analityka Gospodarcza poznawali w praktyce aplikację EBP online G3 uczestnicząc w symulacji zespołowej.

 

 

"Logistyka. Teoria vs praktyka". Loogistyka w Decathlon CAR Gliwice - Oxylane Logistics - część II

Dnia 18 grudnia 2012 r. w ramach nagrody dla najaktywniejszych uczestników II warsztatu z serii „Logistyka. Teoria vs praktyka” zorganizowanego przez NKL DIALOG wraz z firmą Oxylane Logistics, odbyła się wycieczka do Centrum Dystrybucyjnego CAR Decathlon w Gliwicach.

Osoby wyróżnione podczas wykładu, miały okazję przyjrzeć się „od podszewki” funkcjonowaniu centrum logistycznego. Spotkanie prowadzili - w roli przewodników i mentorów – Kamila Pomykała oraz Grzegorz Szopiński.

Podczas zwiedzania, uczestnicy mogli zaobserwować jak wygląda praca na różnych stanowiskach w magazynie. Zobaczyli z bliska przedstawiony na wykładzie Conveyor - czyli taśmociąg, który usprawnia pracę magazynu, poprzez kierowanie paczek w odpowiednie miejsce, oraz śledzili podróż produktu od przyjęcia na magazyn, poprzez sortowanie, kompletowanie, aż do przygotowania go do ponownego załadunku i dystrybucji. Sami uczestnicy mogli spróbować swoich sił na każdym stanowisku. Począwszy od odpowiedniego wyładowania paczek na taśmociąg, poprzez szukanie odpowiednich produktów i wprowadzenie ich do systemu w celu skompletowania zamówienia. Poznali również w praktyce funkcjonowanie takich pojęć jak np. Lean manufacturing.

Serdecznie dziękujemy Kamili oraz Grzegorzowi, firmie Oxylane Logistics oraz marce Decathlon za możliwość przyjrzenia się z bliska pracy w magazynie.

 

"Logistyka. Teoria vs praktyka". 

Loogistyka w Decathlon CAR Gliwice - Oxylane Logistics - część I

W dniu 14.12.2012 został zorganizowany drugi warsztat z cyklu „Logistyka. Teoria vs praktyka” zorganizowany przez NKL DIALOG wraz z firmą Oxylane Logistics oraz marką Decathlon.

Spotkanie miało formę wykładu, który poprowadził Grzegorz Szopiński, Logistic Department Manager Centrum Dystrybucyjnego Decathlon znajdującego się w Gliwicach. Decathlon jest siecią sklepów sportowych oferujących profesjonalny sprzęt, akcesoria i odzież sportową, obecną na polskim rynku od 2001 roku. Centrum Dystrybucyjne Decathlon w Gliwicach dostarcza towar do 36 sklepów w czterech państwach: Turcji, Czechach, Szwecji i oczywiście w Polsce (w naszym kraju jest ich aż 29).

Tematyka spotkania obejmowała zagadnienia związane m.in. z nowoczesnymi koncepcjami magazynowania, procesami zachodzącymi w centrum dystrybucyjnym oraz jaką rolę w łańcuch dostaw odgrywa magazyn regionalny. Uczestnicy spotkania mogli się dowiedzieć jak wyglądają przepływy zamówień i towarów pomiędzy magazynem a sklepem, odkryć tajniki koncepcji Lean Management zastosowane w magazynie. Najnowszym usprawnieniem Centrum Dystrybucyjnego CAR Decathlon jest Conveyor - czyli taśmociąg, który poprawia pracę magazynu, np. w znacznym stopniu skracając czas rozładunku, gdyż urządzenie samo kieruje paczki w odpowiednie miejsce. Grzegorz przedstawił również krótki film, obrazujący zmiany w magazynie oraz zaprezentował jaki powinien być wizerunek pracownika Decathlonu.

Dla studentów, którzy wykazali się największą aktywnością na wykładzie, zorganizowaliśmy wyjazd-niespodziankę do Centrum Dystrybucyjnego CAR Decathlon w Gliwicach, gdzie będą mogli poznać wspomniane tajniki w praktyce. Wycieczka odbędzie się 18.12.2012r.

Serdecznie dziękujemy Grzegorzowi Szopińskiemu, firmie Oxylane Logistics oraz marce Decathlon za przeprowadzenie spotkania a wszystkim uczestnikom za przybycie i aktywny udział w wykładzie.

LIGA MŁODYCH LOGISTYKÓW 2012

Dnia 28 maja br. odbyła się pierwsza edycja konkursu logistycznego "Liga Młodych Logistyków" organizowanego przez Naukowe Koło Logistyki DIALOG oraz nasz Uniwersytet. Zapraszamy do zapoznania się z galerią zdjęć z konkursu.


WIZYTA STUDENTÓW W FABRYCE FIAT AUTO POLAND W TYCHACH

24 maja 2012 roku grupa studentów kierunku Logistyka odbyła wizytę studyjną w fabryce Fiat Auto Poland w Tychach. Podczas spotkania Studenci zaznajomili się z historią koncernu Fiat w Polsce oraz z problematyką rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. W drugiej części wizyty  obserwowali funkcjonowanie zakładu - m.in. tłoczni karoserii oraz linii montażu, z której średnio co pół minuty zjeżdża nowy samochód. Wizyta została zorganizowana w ramach projektu studenckiego "Poznaj Swojego Pracodawcę".

 

 

Wyjazdy studyjne oraz symulacje dla studentów kierunku Logistyka finansowane były ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

              


PODSUMOWANIE PROGRAMU KSZTAŁCENIA LOGISTYKÓW

W dniu 8 czerwca 2011, podczas oficjalnego spotkania, zakończony został pilotażowy etap programu kształcenia logistyków skierowany do studentów kierunku i specjalności „Logistyka” Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Projekt powstał w ramach współpracy pomiędzy uczelnią i ET Logistik sp. z o.o.

Uczestnicy otrzymali certyfikaty oraz gratulacje od przedstawicieli obu instytucji - prof. UE dr hab. Danuty Kisperskiej – Moroń (prowadzącej projekt z ramienia Katedry Logistyki Ekonomicznej UE) oraz prezesa zarządu ET Logistik, prof. dr hab. Wojciecha Paprockiego. Autorzy najlepszego projektu zostali ponadto uhonorowani dyplomami oraz nagrodami finansowymi.

Od 17 marca 2011 trzy dwuosobowe zespoły studentów pracowały nad projektami logistycznymi w wybranym zakresie tematycznym, pod kierunkiem specjalistów ET Logistik. Szczególny charakter programu wynikał z faktu, że jego uczestnicy musieli wcielić się w rolę zewnętrznych konsultantów, którym „zlecono” optymalizację konkretnego obszaru operacyjnego. Pomysł na tę formułę stanowi w pewnym sensie odpowiedź na potrzeby rynku, w szczególności na zmieniające się postrzeganie roli logistyka. Obecnie oczekuje się, że specjalista w tej dziedzinie będzie wyróżniał się nie tylko doskonałym przygotowaniem merytorycznym, lecz także kompetencjami w zakresie rozpoznawania potrzeb klienta i projektowania rozwiązań najlepiej odpowiadających jego wymaganiom i to niezależnie od tego, czy klientem będzie firma zewnętrzna, czy też organizacja dla której pracuje.

Studentom pozostawiono wiele swobody w zakresie realizacji projektów oczekując zgłaszania zapotrzebowania na niezbędne dane, zadawania trafnych pytań, kreatywnego podejścia do analizowanych problemów oraz umiejętnego prezentowania wybranych rozwiązań. Wszystkie wymienione elementy podlegały ocenie.

Studenci realizowali swoje projekty przeważnie poza oddziałem ET Logistik sp. z o.o. Wizyty odbywały się w ustalonych indywidualnie terminach, a ich celem było omawianie postępów prac ze specjalistą prowadzącym, pozyskiwanie dodatkowych informacji oraz obserwacja procesów operacyjnych. Efekty pracy miały zostać podsumowane w postaci raportów końcowych.

Przyjęta formuła programu umożliwiła studentom elastyczne planowanie swojego czasu pracy nad projektem, tak aby nie kolidował on z harmonogramem zajęć na uczelni. Jednocześnie znaczny stopień samodzielności w zakresie realizacji zadania przyczynił się do wzrostu poczucia odpowiedzialności za efekt końcowy, a co za tym idzie zwiększenia zaangażowania na wszystkich etapach projektu.

Należy podkreślić, że o ile tryb pracy poza siedzibą „klienta” stanowi zwykłą procedurę współpracy z konsultantem zewnętrznym, o tyle w przypadku programu praktyk studenckich jest pewną innowacją. Jedno z ważniejszych wyzwań to w tym przypadku udostępnianie danych niezbędnych do opracowania projektu w formie elektronicznej przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa kluczowych informacji handlowych i operacyjnych.

Poziom prac końcowych wszystkich zespołów był bardzo wysoki. Projekty podlegały ocenie przedstawicieli zarządu ET Logistik sp. z o.o.: prezesa zarządu - prof. dr hab. Wojciecha Paprockiego oraz wice prezesa zarządu – Aleksandra Mączko. Ostatecznie nagrodzona została praca: Optymalizacja kosztów dystrybucji lokalnej autorstwa Katarzyny Kiełbik i Michała Pielesa. Tematy pozostałych projektów to: Koncepcja procesów operacyjnych w obszarze chłodni (Michał Guzik, Anna Korczak) oraz Optymalizacja procesów operacyjnych w obszarze HUB (Marcelina Waloszczyk, Katarzyna Wilk).

Po spotkaniu podsumowującym zarówno organizatorzy, jak i uczestnicy deklarowali, że projekt spełnił ich oczekiwania. Pojawiło się wiele cennych uwag, które pozwolą na doskonalenie i rozwijanie programu kształcenia logistyków w przyszłości. W tym zakresie współpraca pomiędzy Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach oraz ET Logistik sp. z o.o. będzie kontynuowana. Jeszcze w 2011 planowane jest wdrożenie kolejnego projektu – skierowanego do studentów, którzy zamierzają pisać prace magisterskie w przedsiębiorstwie z branży TSL.

                                                                          na podstawie materiału ET Logistik 
 




WIZYTA STUDENTÓW W SORTOWNI PRZESYŁEK DHL W WARSZAWIE

W dn. 26 maja br. studenci Logistyki odwiedzili największe centrum przeładunkowe firmy DHL Express. Obsługa paczek odbywa się w nowoczesnej sortowni wyposażonej w zautomatyzowane linie przenośników oraz system automatycznej identyfikacji. W trakcie wizyty zaprezentowano proces sortowania i konsolidacji przesyłek kurierskich. Studenci poznali także program monitorujący działanie sortera.

Organizatorem wyjazdu było Naukowe Koło Logistyki DIALOG działające przy Katedrze Logistyki Ekonomicznej. Wyjazd sfinansowany został w ramach projektu ProRoz.





WIZYTA STUDENTÓW NA TARGACH LOGISTYCZNYCH W MONACHIUM

W dniach 10-13 maja grupa studentów kierunków Logistyka i MSG uczestniczyła w 13 Międzynarodowych Targach Logistyki, Telematyki i Transportu pt. Facing the logistics challenge.

Targi Monachijskie to największa arena spotkań przedstawicieli branży TSL. W obecnym roku, wystawcy – w liczbie 1 893 – reprezentowali wszystkie gałęzie transportu i generacje usługodawców logistycznych. Targi odwiedziło ponad 51 000 gości z 134 krajów.

W czasie czterodniowej wizyty studenci zapoznali się z nowoczesnymi systemami transportu ładunków, obsługą transportową pasażerów i ładunków, systemami WMS i TMS, obsługą logistyczną oraz rozwiązaniami e-commerce. Poznali wykorzystywane w branży narzędzia marketingu wystawienniczego oraz uczestniczyli w odbywających się w tym czasie konferencjach i panelach dyskusyjnych, m.in. w: 5th International Conference for the Global Air Cargo Industry, Logistics companies - players or playthings of the economic situation?, Potential of combined transport, Africa – Laying the Tracks for the Future. Szczególnie interesujące okazały się spotkania z przedstawicielami czołowych firm logistycznych, w tym – rozmowy z menadżerami ds. HR na temat kariery w logistyce. Spotkania te stały się okazją do wręczenia wystawcom materiałów promocyjnych Uniwersytetu oraz projektu ProRoz.

Studentom towarzyszyli opiekunowie naukowi: dr Piotr Hanus oraz dr inż. Marcin Świtała. Wyjazd sfinansowany został w ramach projektu ProRoz.





Wizyta w DHL Express

W dniu 9 maja 2011 roku studenci kierunku Logistyka odbyli kolejną wizytę studyjną finansowaną w ramach projektu PROROZ. Tym razem celem wizyty było zapoznanie się z funkcjonowaniem bazy przeładunkowej DHL Express na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

 

Single Minute Exchange of Die

16 kwietnia na naszej uczelni, w ramach projektu ProRoz, odbyły się zajęcia poświęcone metodzie Single Minute Exchange of Die (SMED). W zajęciach uczestniczyli studenci kierunków Logistyka oraz MSG. Zajęcia prowadzili: Pani Anna Ossowska oraz Ireneusz Plaza z firmy BeLean.

Studenci, podzieleni na grupy warsztatowe, uczyli się w jaki sposób minimalizować straty wynikające z konieczności przezbrojeń maszyn i urządzeń. Prace warsztatowe przeplatane były ciekawymi wykładami oraz dyskusjami moderowanymi.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć, która w niedługim czasie zostanie rozbudowana.

 

Wizyta studyjna w VALEO

W nawiązaniu do ostatniej symulacji procesów produkcyjnych przeprowadzonej przez Annę Ossowską oraz Ireneusza Plazę z firmy BeLean, w dniu 12 marca 2011 roku, dzięki uprzejmości firmy Valeo Autosystemy Sp. z o.o., studenci kierunków Logistyka oraz MSG odbyli wizytę studyjną w dwóch zakładach Valeo w Skawinie: Oddział Produkcji Wycieraczek oraz Systemy Chłodzenia Silnika.
Grupa, ze względów BHP odziana w obowiązkowe fabryczne fartuchy oraz okulary, przyglądała się obsłudze logistycznej ok. 70 linii produkcyjnych wycieraczek, a także najnowszej, zautomatyzowanej linii produkcyjnej chłodnic, która wkrótce rozpocznie pracę dla BMW.
Studenci mieli okazję zaobserwowania, w jaki sposób funkcjonują nowoczesne koncepcje logistyczne w zakładzie branży motoryzacyjnej - zapoznali się między innymi z rozwiązaniami redukującymi stany zapasów i wymuszającymi przepływy informacyjne w czasie rzeczywistym, technologiami Pick-by-Light, Visual Re-Ordering, organizacją dostaw według metody Milk-Run oraz automatyczną kontrolą jakości.
Wyjazd sfinansowany został w ramach projektu ProRoz.



LEAN MANUFACTURING: techniki optymalizacji przepływów

W dniu 5 marca studenci kierunków Logistyka oraz MSG uczestniczyli w 10 godzinnych zajęciach warsztatowych prowadzonych przez Panią Annę Ossowską oraz Ireneusza Plazę
z firmy BeLean, poświęconych koncepcji "Lean Manufacturing". Warsztaty były finansowane w ramach projektu PROROZ.

Kluczowym punktem zajęć była symulacja zespołowa, podczas której studenci projektowali i doskonalili procesy przepływu informacji oraz materiałów w łańcuchu dostaw przedsiębiorstwa produkcyjnego. Poszczególne fazy symulacji były przeplatane kreatywnymi sesjami Kaizen oraz wzbogacane narzędziami 5S. W warsztatach uczestniczyli pracownicy Katedry Logistyki Ekonomicznej: dr Krzysztof Niestrój, dr inż. Marcin Świtała oraz mgr Sebastian Twaróg.

Kolejnym etapem poznawania koncepcji "Lean Manufacturing" będzie wizyta studyjna
w przedsiębiorstwie *Valeo Autosystemy Sp. z o.o. w dniu 12 marca.




FIEGE dla studentów Katedry Logistyki Ekonomicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach !!!

W listopadzie bieżącego roku Fiege podpisało porozumienie o współpracy z Katedrą Logistyki Ekonomicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Współpraca ma celu wymianę doświadczeń pomiędzy praktykami i nauczycielami akademickimi oraz uzupełnienie teoretycznej wiedzy studentów Katedry o wiedzę praktyczną. W ramach współpracy wysokiej klasy specjaliści zatrudnieni w Fiege poprowadzą wykłady z zarządzania logistycznego zakończone praktycznymi warsztatami, na których studenci będą opracowywać optymalne modele zarządzania logistyką dla wybranych firm.

Jako firma odpowiedzialna społecznie wierzymy, że zapewnienie możliwości edukacji i rozwoju studentom, wsparcie nauki i przedsiębiorczości będzie decydowało o przyszłości naszej gospodarki. Decyzja o współpracy z Katedrą Logistyki Ekonomicznej jest wynikiem aktywności jej studentów i ich potrzebą pogłębiania wiedzy o logistyce. Wierzymy, że Fiege ze swoim wieloletnim doświadczeniem na polskim rynku i kilkudziesięcioletnim w całej Europie pomoże im zdobyć i ugruntować wiedzę o najnowszych rozwiązaniach logistyki i zarządzaniu firmą logistyczną - mówi Andrzej Wątrobiński Kierownik Personalny Fiege SE/CEE i Polska.

W ramach porozumienia przewiduje się również rekrutację studentów na płatne praktyki w Fiege. Studenci objęci programem praktyk będą mieli szansę poznania praktycznej działalności firmy i realizowania konkretnych zadań pod okiem doświadczonych pracowników firmy. Tak zdobyte doświadczenia ułatwią im planowanie kariery i ustalenie preferencji zawodowych, które będą decydowały w przyszłości o ich sukcesie w zawodzie logistyka.

Porozumienie obejmuje także współpracę z kołami naukowymi i organizacjami studenckimi, dając studentom możliwość poznania najnowocześniejszych rozwiązań logistycznych.
Źródło: www.fiege.pl (24.11.2010)

 

Wizyta studyjna w LKW WALTER w Austrii

W dniach 19-22.05.2010 r. grupa studentów kierunków Logistyka i MSG odbyła wizytę studyjną we wiodącej na europejskim rynku transportowym firmie LKW WALTER w Austrii. W czasie dwudniowej wizyty w głównej siedzibie firmy w Wiener Neudorf pod Wiedniem studenci mieli okazję zapoznać się z systemem organizacji pracy w firmie, odwiedzili terminal logistyczny, zapoznali się z powiązanymi z LKW WALTER spółkami CONTAINEX, WALTER LAGER BETRIEBE oraz WALTER TRAILER RENT. Wizyta stanowiła również okazję do wymiany doświadczeń i kontynuowania rozmów nt. dalszej współpracy dydaktyczno-naukowej. Studentom towarzyszyli opiekunowie naukowi - Prodziekan ds. Edukacji Wydziału Zarządzania dr Krzysztof Niestrój oraz dr inż. Marcin Świtała.

Więcej zdjęć: www.proroz.interrel.pl/9

Dołącz do nas

Nasi partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3