Instrukcja archiwalna
dotycząca organizacji oraz zasad postępowania z dokumentacją w Archiwum
Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Rozdział I
Podstawy prawne działania Archiwum
§ 1
Podstawę prawną do niniejszej instrukcji oraz działania Archiwum stanowią:
- Ustawa z dnia 14 lipca 1983r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
(t.j. Dz.U.z 2006 r. Nr 97, poz. 673 z późn. zm.), - Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 grudnia 2000r. w sprawie określenia szczególnych wypadków i trybu wcześniejszego udostępniania materiałów archiwalnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 116),
- Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 167, poz. 1375),
- Statut Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach z dnia 29 czerwca 2006 r. z późn. zm.
Rozdział II
Organizacja, zadania i miejsce w strukturze Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
§ 2
- Zgodnie ze strukturą organizacyjną Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (zwanego dalej: Uniwersytetem) Archiwum jest jednostką administracyjną i podlega Kanclerzowi uczelni.
- Do podstawowych zadań Archiwum należy:
- przyjmowanie dokumentacji ze wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu,
- przechowywanie dokumentacji we właściwym porządku,
- ewidencja i opracowywanie posiadanej dokumentacji,
- wypożyczanie i udostępniane dokumentacji jednostkom organizacyjnym Uniwersytetu,
- nadzór nad brakowaniem akt kat. B i Bc.
Rozdział III
Kwalifikacja akt
§ 3
- Dokumentacja przechowywana w Archiwum dzieli się na:
- dokumentację o wartości trwałej – kategoria A,
- dokumentację o wartości czasowej – kategoria B,
- dokumentację podlegającą dodatkowej ekspertyzie po upływie określonego okresu – kategoria BE.
- Symbolem „A” oznacza się kategorię archiwalną dokumentacji stanowiącej materiały archiwalne.
- Symbolem „B” z dodaniem cyfr arabskich oznacza się kategorię dokumentacji o czasowym znaczeniu praktycznym, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega brakowaniu. Okres przechowywania liczy się w pełnych latach kalendarzowych, poczynając od dnia 1 stycznia roku następnego od daty jej wytworzenia po utracie przez dokumentację praktycznego znaczenia dla potrzeb danego organu lub jednostki organizacyjnej oraz dla celów kontrolnych.
- Symbolem „Bc” oznacza się dokumentację mającą krótkotrwałe znaczenie praktyczne, która po pełnym jej wykorzystaniu jest przekazywana do zniszczenia.
- Symbolem „BE” z dodaniem cyfr arabskich oznacza się dokumentację, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlega ekspertyzie ze względu na jej charakter, treść i znaczenie. Ekspertyzę przeprowadza archiwum państwowe, które może dokonać zmiany kategorii tej dokumentacji. Zmiana kategorii może wiązać się z uznaniem dokumentacji za materiały archiwalne.
Rozdział IV
Przejmowanie, gromadzenie i przechowywanie akt
§ 4
- Akta przeznaczone do przekazania do Archiwum powinny być uporządkowane przez komórkę organizacyjną, w której akta zostały wytworzone i gromadzone.
- Materiały archiwalne przeznaczone do przekazania do Archiwum powinny być skompletowane zgodnie z podziałem rzeczowym przewidzianym w wykazie akt, stanowiącym załącznik nr 1.
- Przekazywane akta (kat. A i kat. B) powinny znajdować się w teczkach.
- Przekazywane akta kat. A i kat. B50 powinny być uporządkowane w następujący sposób:
- akta układa się w kolejności spisu spraw (lub według spisu zawartości teczki, jeżeli nie był prowadzony spis spraw) poczynając od najwcześniejszej sprawy na początku teczki,
- na początku każdej teczki umieszcza się spisy spraw (lub spis zawartości teczki),
- z teczki wyłącza się wtórniki,
- z akt usuwa się elementy metalowe (spinacze, zszywki),
- w przypadku akt kat. A, wszystkie zapisane karty numeruje się ołówkiem (tzw. paginacja), a na wewnętrznej tylnej stronie obwoluty (teczki) zapisuje się liczbę kart znajdujących się w teczce.
- Teczki akt kat. A i B powinny być opisane na wierzchniej (tytułowej) stronie następująco:
- na środku u góry – nazwa Uniwersytetu i komórki organizacyjnej w której akta powstały (pieczątka),
- w lewym górnym rogu – znak akt złożony z symbolu komórki organizacyjnej i symbolu hasła z wykazu akt,
- w prawym górnym rogu – kategoria akt (przy kat. B również lata przechowywania),
- na środku teczki – tytuł teczki (hasło wg wykazu akt z ewentualnym bliższym określeniem zawartości teczki),
- pod tytułem – daty skrajne akt znajdujących się w teczce,
- do archiwisty należy naniesienie sygnatury archiwalnej na każdej teczce.
- Akta studentów (dla każdego studenta w osobnej teczce) przekazywane do Archiwum powinny zawierać dokumenty przedstawiające przebieg studiów oraz pracę dyplomową. Dziekanaty zobowiązane są do przekazywania kompletnych roczników absolwentów.
- Akta doktorów, doktorów habilitowanych (dla każdego osobna teczka) przekazywane do Archiwum powinny zawierać dokumenty przedstawiające przebieg przewodu doktorskiego/habilitacyjnego oraz rozprawę doktorską/habilitacyjną. Akta profesorów powinny zawierać dokumentację z postępowania o nadanie tytułu profesora.
- Akta osobowe pracowników Uniwersytetu powinny zawierać dokumenty przedstawiające przebieg pracy zawodowej.
- Przekazywanie akt odbywa się na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych (załącznik nr 2) sporządzonych osobno dla akt kategorii A i B przez komórkę przekazującą akta. Spisy sporządza się w trzech egzemplarzach, 2 dla Archiwum i 1 dla komórki przekazującej akta.
- Akta w spisie zdawczo-odbiorczym należy ujmować według kolejności z wykazu akt. W ramach klas akta należy ułożyć chronologicznie. W spisie akt kat. A jednej pozycji spisu odpowiada jedna teczka.
- Pracownicy Archiwum zobowiązani są przejrzeć akta zakwalifikowane do przyjęcia pod kątem właściwego ich uporządkowania i prawidłowej kwalifikacji archiwalnej.
- Spis zdawczo-odbiorczy powinien być podpisany przez pracownika, który go sporządził oraz pracownika Archiwum, który akta przyjął.
- W razie stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości dotyczących akt przygotowanych do przekazania, pracownik Archiwum może odmówić przyjęcia tych akt.
Rozdział V
Ewidencja i przechowywanie akt
§ 5
- Archiwum oznacza przyjęte materiały sygnaturą składającą się z numeru spisu zdawczo-odbiorczego łamanego przez numer teczki w spisie.
- Jeden egzemplarz spisu przechowuje się w specjalnej teczce, zwierającej wszystkie spisy ułożone wg kolejnych numerów. Jeden egzemplarz spisu wkłada się do teczki ze spisami prowadzonymi dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.
- Archiwum prowadzi osobną ewidencję przechowywanych akt studenckich, personalnych, przewodów doktorskich i habilitacyjnych w postaci ewidencji komputerowej.
- Pozostałymi środkami ewidencyjnymi w Archiwum są:
- wykazy spisów zdawczo-odbiorczych (załącznik nr 3),
- protokoły brakowania akt (załącznik nr 4).
§ 6
- Archiwizowanie dokumentów wraz z dowodami księgowymi, dokumentacją płacową-kartami pracy związanych z realizacją projektów odbywa się na zasadach ustalonych w niniejszej instrukcji i zgodnie ze sposobem kwalifikowania do kategorii akt, znakowania, brakowania w przyjęty „Wykazie rzeczowym akt”, a także na podstawie wytycznych instytucji wdrażającej i umów zawieranych przed przystąpieniem do projektu.
- Przechowywanej dokumentacji zapewnia się bezpieczeństwo trwałości do wyznaczonego terminu, poufność oraz dostępność („bez trudu”) na każde żądanie organów uprawnionych do kontroli.
Rozdział VI
Udostępnianie materiałów archiwalnych
§ 7
- Archiwum Uniwersytetu udostępnia jednostkom organizacyjnym Uczelni akta na podstawie karty udostępnienia akt (załącznik nr 5).
- Akta wydaje się uprawnionym pracownikom Uniwersytetu na podstawie pokwitowania (załącznik nr 6). Listę pracowników uprawnionych do korzystania z akt kierownik jednostki organizacyjnej przekazuje do Archiwum na okres trwania kadencji władz Uniwersytetu, nie później niż do końca grudnia roku, w którym rozpoczyna się kadencja.
- Poszukiwania akt w Archiwum dokonuje wyłącznie pracownik Archiwum. Korzystanie z akt na miejscu może odbywać się tylko w obecności pracownika Archiwum.
- Korzystający z akt ponosi pełną odpowiedzialność za kompletność akt i ich zwrot w oznaczonym terminie. W przypadku nie zwrócenia akt w określonym terminie pracownik Archiwum żąda ich zwrotu.
- Poza uprawnionymi pracownikami Uniwersytetu do korzystania z akt na miejscu po uzyskaniu zgody Rektora/Kanclerz mają prawo:
- przedstawiciele organów administracji państwowej,
- przedstawiciele organów administracji samorządowej,
- przedstawiciele policji, prokuratury oraz sądownictwa,
- pracownicy organów statystycznych,
- publicyści i dziennikarze.
- W celach naukowo – badawczych do korzystania z akt na miejscu mają również pracownicy naukowo – dydaktyczni oraz studenci Uniwersytetu.
- Akta wypożycza się w całości w oryginalnej teczce.
- W uzasadnionych przypadkach kierownik Archiwum może odmówić zezwolenia na korzystanie z materiałów archiwalnych ze względu na stan ich uporządkowania lub inne ważne przyczyny.
Rozdział VII
Brakowanie akt
§ 8
- Pracownicy Archiwum Uniwersytetu na bieżąco dokonują przeglądu akt kategorii B znajdujących się w magazynach Archiwum i wyłączają akta, których okres przechowywania już minął.
- Wydzielenia akt do zniszczenia dokonuje Komisja w składzie:
- Kanclerz,
- Kierownik Działu Ogólnego,
- pracownik Archiwum,
- kierownicy działów, których akta zostały przewidziane do brakowania.
- Z czynności związanych z brakowaniem akt Komisja sporządza protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej oraz spis dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej do zniszczenia. Jeden egzemplarz protokołu wraz ze spisem przesyłany jest do Archiwum Państwowego w Katowicach, w celu uzyskania zgody na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Zniszczenia dokumentacji niearchiwalnej dokonuje firma zewnętrzna, posiadająca odpowiednie uprawnienia.
Rozdział VIII
Przekazywanie akt do Archiwum Państwowego
§ 9
- Dokumentacja archiwalna przechowywana jest wieczyście w Archiwum Uniwersytetu. W związku z powyższym nie przewiduje się (z wyjątkiem likwidacji Uniwersytetu) przekazywania dokumentacji archiwalnej do Archiwum Państwowego w Katowicach.
- W przypadku likwidacji Uniwersytetu postępowanie z dokumentacją określają przepisy rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.
Rozdział IX
Lokal Archiwum
§ 10
- Lokal Archiwum składa się z magazynu na akta oraz oddzielnego pokoju biurowego, niezbędnego dla zapewnienia pracownikom właściwych warunków pracy.
- Na drzwiach Archiwum powinien być umieszczony napis „Archiwum”.
- Lokal Archiwum powinien być zabezpieczony przed włamaniem.
- Archiwum powinno być wyposażone w regały metalowe. Przejście między regałami winno wynosić minimum 70 cm.
- W magazynach Archiwum powinny znajdować się czujniki przeciwpożarowe, gaśnica proszkowa oraz termometr i higrometr.
- Dostęp do magazynów Archiwum powinni posiadać jedynie pracownicy odpowiedzialni za jego prowadzenie. Klucze powinny być zwracane po zakończeniu pracy na portiernię.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 11
- Nadzór na Archiwum sprawuje Rektor.
- Nadzór (kontrolę zewnętrzną) sprawuje Archiwum Państwowe w Katowicach poprzez wizytacje.
- Archiwum zobowiązane jest do wykonania zaleceń pokontrolnych wizytatora Archiwum Państwowego w Katowicach w ustalonym obopólnie terminie.
Dołącz do nas