Tak prezentują się osiągnięcia naszego koła naukowego, które od 1 października 2022 działa w nowym składzie osobowym:
1.Koło Naukowe IC w Karpaczu
W dniu 10.11.2022 r. Koło Naukowe „International Challenge” w nowym składzie osobowym zrealizowało pierwszy wyjazd edukacyjno-naukowy.
Zespół studentów, wraz z Przewodniczącą Koła Wiktorią Kulig, wziął udział w wydarzeniu „29.Polsko-Niemiecko-Czeskie Forum Kooperacji Firm” w Karpaczu. Podczas wyjazdu członkowie koła wzięli udział w kilku interesujących wykładach związanych z prowadzeniem biznesu na obszarze trzech przygranicznych krajów. Wiodącym tematem tegorocznej edycji był kryzys energetyczny.
Pierwszą sesję zatytułowano: “Transformacja Energetyczna powiązana z samorządem, nauką i biznesem.” Wśród prelegentów znaleźli się: Andrzej Legeżyński - prezes zarządu PGE, Wojciech Dobrolowicz – Burmistrz gminy Bogatynia, Tymoteusz Myrda - członek zarządu Województwa Dolnośląskiego. Podczas tej sesji poruszano m. in. kwestię kopalni węgla w Turowie i Bełchatowie. Dyskutanci zgodzili się ze stwierdzeniem, że w aktualnych uwarunkowaniach polski węgiel kamienny oraz brunatny są najlepszymi nośnikami pozyskiwania energii w Polsce. Dyskusja dotyczyła również problemów Polski z przystosowaniem się do unijnych wymagań co do energetyki konwencjonalnej w perspektywie lat 2030 oraz 2050.
Kolejny interesujący panel nosił tytuł: “Kształt energetyki konwencjonalnej do 2050 roku”. Udział w nim wzięli obok prezesa zarządu PGE: Prof. Leszek Jurdziak z Politechniki Wrocławskiej, Remigiusz Nowakowski – prezes zarządu Dolnośląskiego Instytutu Studiów Energetycznych. Dyskusja koncentrowała się głównie wokół tematu radzenia sobie przez Polskę z zamianą energii konwencjonalnej na energie odnawialne. Paneliści bardzo często odnosili się do kwestii przystosowywania miast do nowych wyzwań środowiskowych.
Następnym punktem programu było: “29. Polsko-Niemiecko-Czeskie Forum Kooperacji Firm” podczas którego nawiązywano do realnej współpracą przygraniczną pomiędzy Polską, Niemcami oraz Republiką Czeską. Odniesiono się również do skutków wprowadzonych ograniczeń, jakie wynikały z ogłoszenia pandemii Covid-19. Dodatkową atrakcję stanowiła prezentacja najnowszej fabryki Mercedes-Benz w Jaworze, która jako jedyna w Polsce jest neutralna klimatycznie oraz bezemisyjna.
Podczas całego dnia spotkań członkowie Koła Naukowego „International Challenge” mieli okazję poznania wielu osób ze świata biznesu. Nawiązano kontakty, które z pewnością będą owocować w przyszłości.
2.Koło Naukowe IC na 12. Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw
W dniu 21.11.2022 r. przewodnicząca Koła Naukowego “International Challenge” wzięła udział w 12. Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Motywem przewodnim tegorocznego wydarzenia było hasło “face the challenge”.
Szczegółowe zagadnienia tegorocznego kongresu dotyczyły sposobów, za pomocą których firmy radzą sobie z aktualnymi trudnościami na rynku (m.in. zapewnienie dostaw energii, wysokie ceny energii elektrycznej i gazu). Podczas trzydniowego wydarzenia (20.11-22.11.2022), które odbywało się w katowickim MCK, spotkało się wielu przedstawicieli małych i większych firm, którzy chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami. Uczelnie wyższe reprezentowali m.in. pracownicy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz Politechniki Śląskiej.
Podczas Kongresu odbyły się liczne panele dyskusyjne. Oto lista niektórych z nich:
- Jak przezwyciężyć obecną inflację?
- Polska kopalnią młodych talentów - mit czy rzeczywistość?
- SILESIA2030: rola energetyki konwencjonalnej w miksie energetycznym Polski w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu
- Zarządzanie inwestycjami w burzliwych czasach
- Wprowadzenie produktu na rynki zagraniczne
- ak naprawić polski ład - rozważania z perspektywy doradcy podatkowego
Wyjątkową atrakcją Europejskiego Kongresu była prezentacja Sofie - najsłynniejszego na świecie humanoidalnego robota.
3.Spotkanie z praktykiem 24.11.2022 CHIARO – przygoda z modą
Know-how biznesu międzynarodowego - czego nie znajdziecie w książkach
Naszym Gościem była Pani Anna Urgacz, która wprowadziła uczestników webinaru w arkana biznesu modowego.
CHIARO (czysty, prosty, zrozumiały) ROMANS Z MODĄ
Poniżej znajduje się krótkie podsumowanie i zestawienie najważniejszych zagadnień poruszanych podczas spotkania z praktykiem:
Pomysł, jak i okazja może przyjść do nas niespodziewanie i nie należy się tego obawiać. Nie należy spodziewać się od razu niebotycznych zysków, początkowo należy dać sobie czas na zastanowienie się jak widzimy się w przyszłości.
Pomysł na sklep z modą zrodził się nieoczekiwanie. Boutique operuje w systemie multibrandowym, bez polskich marek. Właścicielka zakłada posiadanie jedynie kilku bardzo niespotykanych i nietypowych kreacji. Ponadto podkreśliła, że na początku bardzo ważne jest poznanie swojego klienta.
Producenci nieustannie szukają osób chcących wprowadzić ich marki na dany rynek. Nie należy się jednak ograniczać i warto samemu też poszukać pożądanych marek. Wiąże się to z licznymi wyjazdami zagranicznymi w celu negocjacji kontraktów. Firma Chiaro głównie sprowadza swoje ubrania z Włoch, ale również Niemiec w celu zdywersyfikowania rozmiarów ubrań. Kontraktując należy mieć na uwadze możliwość sprzedaży danej rzeczy, jednak firma ryzykuje zawierając kontrakty z półrocznym wyprzedzeniem. Pani Anna Urgacz podkreśla, iż w negocjacjach najważniejsze jest poznanie agenta, od którego kupuje daną rzecz, ponieważ należy wynegocjować dla siebie najlepsze warunki kupna. Dodatkowo najbardziej pożądanym elementem podczas wprowadzania produktów na rynek jest posiadanie wyłączności na dystrybucję.
Firma Chiaro dba o swoich klientów zarówno tych online jak i w boutique. Każdy detal w sklepie jest dopracowany, aby osoby odwiedzający go czuły się bardzo komfortowo i zarazem luksusowo. Dbając o klientów właścicielka maksymalnie personalizuje zakupy każdej z pań przychodzących do Chiaro. Sam proces wyboru konkretnego produktu wiąże się z wyjątkową otoczką, zadbaniem o anturaż. Należy podkreślić, że nie zawsze chodzi o sprzedaż. Istotnym jest to, by stworzyć przyjemną atmosferę, dzięki czemu klientki będą wracały.
Pomimo ogromnego doświadczenia właścicielki nie obyło się bez problemów. Należy uważać na osoby, z którymi zawieramy umowy opiewające na duże sumy. Firma Chiaro bazuje na stałych klientach, którzy będą bardzo zadowoleni zarówno z obsługi, jak i z jakości produktu. W końcowym rozrachunku klient, po dokonaniu zakupu, ma się czuć fenomenalnie. Jest to, zdaniem prelegentki, jedyny klucz do sukcesu.