Przejdź do menu Przejdź do treści

Konferencja "MARKETING - ORGANIZACJE - KONSUMENCI PRODUKTÓW SYSTEMOWYCH"

Katedra Polityki Rynkowej i Zarządzania Marketingowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach była organizatorem pierwszej konferencji naukowej z cyklu: „Współczesność, historia i przyszłość marketingu” im. Profesora Teodora Kramera. Temat przewodni konferencji, która odbyła się w dniach 18-20 października 2015 r., Marketing - organizacje - konsumenci produktów systemowych (handel i usługi profesjonalne, gospodarka turystyczna, produkty globalne), zainspirował do dyskusji nad najnowszą koncepcją marketingu produktów systemowych, inaczej multiproduktów. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele świata nauki reprezentujący czołowe ośrodki akademickie z kraju oraz ośrodki zagraniczne z Turcji i Portugalii. Do dyskusji włączyli się także przedstawiciele biznesu, w tym top managerowie takich korporacji międzynarodowych jak Stanley Black & Decker oraz Aon Hewitt. Łącznie w konferencji wzięło udział ponad 60 osób. Patronat merytoryczny nad konferencją objęło Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu.

Obrady konferencyjne odbywały się w Centrum Nowoczesnych Technologii Informatycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i były prowadzone w języku polskim oraz angielskim. Uroczystego otwarcia konferencji dokonali Prof. dr hab. Krystyna Jędralska, Dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz Prof. dr hab. Sławomir Smyczek, Prorektor ds. Internacjonalizacji i Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pierwszej sesji plenarnej, prowadzonej w języku polskim, przewodniczył Prof. dr hab. Lechosław Garbarski z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Celem sesji było wprowadzenie do problematyki produktów systemowych i wyznaczenie ram dla dalszej, szczegółowej dyskusji. Prof. dr hab. Leszek Żabiński (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) zarysował perspektywy rozwoju produktów systemowych na tle megatrendów drugiej dekady XXI w. Prof. dr hab. Krystyna Mazurek-Łopacińska (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu) omówiła z kolei megatrendy kulturowe i rolę konsumentów w kontekście tworzenia produktów systemowych. Natomiast Prof. dr hab. Anna Olejniczuk-Merta (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie) odniosła się do problemu kształtowania produktów systemowych w kontekście innowacji społecznych.

Drugiej sesji plenarnej, prowadzonej także w języku polskim, przewodniczył Prof. dr hab. Jan W. Wiktor z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Prof. UE dr hab. Maciej Mitręga (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) zwrócił uwagę uczestników na problem ustaleń definicyjnych i odniesienia produktów systemowych do kategorii pokrewnej, jaką jest prosumpcja. Dr Magdalena Sobocińska (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu) omówiła znaczenie i determinanty rozwoju produktów systemowych w sektorze kreatywnym. Z kolei udaną próbę ulokowania problematyki produktów systemowych na rynku politycznym podjął Dr Michał Jaśniok (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach). Ostatni z prelegentów, Prof. SGH dr hab. Radosław Baran (Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie), odniósł się do ograniczeń produktów systemowych.

Kolejnej, trzeciej, sesji plenarnej przewodniczył Dr Tomasz Żyminkowski, Dyrektor Inkubatora Przedsiębiorczości Akademickiej w Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Sesja ta miała charakter praktyczny i podzielona została na dwie zasadnicze części. Celem części pierwszej, prowadzonej w języku angielskim, było przedstawienie praktycznych aspektów wdrożenia koncepcji produktów systemowych w działalności międzynarodowych korporacji. Pan Rafał Błaszczyk, Marketing Manager Central Europe w Stanley Black & Decker Polska Sp. z o.o., omówił przykłady partnerstwa z klientem w tworzeniu innowacji w swoim przedsiębiorstwie - największym na świecie koncernie narzędziowym. Natomiast Pan Edward Stanoch, Dyrektor Zarządzający oraz Członek zarządu i Szef Europejskiej Praktyki Talent Management w Aon Hewitt omówił doświadczenia w zakresie tworzenia innowacyjnej kultury organizacyjnej, jakie zdobył pracując dla globalnej korporacji Aon, światowego lidera w zakresie usług doradczych i outsourcingowych. W drugiej części sesji praktycznej, Pani Dominika Raróg-Ośliźlok z Regionalnego Punktu Kontaktowego programów badawczych UE w Politechnice Śląskiej przedstawiła możliwości współpracy w relacjach nauka- biznes wynikające z założeń zawartych w programie Horyzont 2020. Sesję podsumował Dr Alper Güzel z Gazi University w Turcji, który podzielił się z zebranymi swoimi doświadczeniami w realizacji dwóch międzynarodowych projektów finansowanych ze środków UE i zaoferował możliwości publikacji referatów naukowych w czasopiśmie międzynarodowym „International Journal of Health Management and Tourism”.

Oprócz trzech sesji plenarnych, organizatorzy konferencji zaproponowali uczestnikom możliwość dyskusji w dwóch sesjach równoległych, których celem była prezentacja i analiza wyników badań sektorowych poświęconych różnym atrybutom produktów systemowych. Sesji polskojęzycznej przewodniczyła Prof. SGH dr hab. Teresa Taranko ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Dyskusję rozpoczęła prezentacja Dr Mirosława Antonowicza (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie) poświęcona systemowemu ujęciu usługi intermodalnej. Kwestie uwarunkowań promocji usług systemowych na przykładzie Parku Śląskiego omówili Dr Maria Buszman-Witańska i Dr Olgierd Witczak (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach). Wyniki badań atrybutów produktów systemowych w handlu przedstawił Dr Zbigniew Spyra (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), omawiając problem komunikowania elementów wsparcia marki i tworzenia wiedzy o marce na przykładzie marek własnych detalistów. Z kolei Dr Dariusz Siemieniako (Politechnika Białostocka) przybliżył praktyki zarządzania relacjami z kluczowymi klientami w działalności deweloperskiej nieruchomości handlowych. Perspektywę konsumenta w funkcjonowaniu placówek świadczących usługi wybieralne w Polsce zarysował natomiast Prof. UE dr hab. Grzegorz Maciejewski (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach).

Sesji anglojęzycznej przewodniczyła dr hab. Justyna Matysiewicz z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Prof. dr hab. Mirosława Pluta-Olearnik (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu) przedstawiła koncepcję multiproduktu, jakim jest oferta „miasta w mieście”. Dr Alper Güzel (Gazi University w Turcji) i Prof. Dilaver Tengilimoğlu (Atılım University w Turcji) omówili wyniki badań dotyczących wykorzystania mediów społecznościowych w kreowaniu silnych marek tureckich szpitali prywatnych. Następnie Dr Maria Johann (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) zaprezentowała wyniki badań (przeprowadzonych wspólnie z Dr Padmą Panchapakesan z ISCTE Business School z Portugalii) preferencji turystów z dwóch segmentów rynkowych wobec produktów systemowych jakimi są usługi turystyczne oferowane przez touroperatorów. Dr Katarzyna Bilińska-Reformat (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) podniosła problem współpracy między sieciami handlowymi i ich dostawcami w rozwoju produktów systemowych. Z kolei Dr Grażyna Koniorczyk (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) zwróciła uwagę na wykorzystanie wiedzy klienta we współtworzeniu produktu na przykładzie doświadczeń firmy Ikea.

Obradom konferencyjnym towarzyszyły dodatkowe wydarzenia, których celem był networking i budowanie pozytywnych relacji między naukowcami i praktykami zainteresowanymi dalszą eksploracją problematyki produktów systemowych. Przy organizacji wydarzeń towarzyszących nawiązano do jednego ze źródeł inspiracji produktów systemowych, jakim jest łączenie nowoczesności z tradycją. W związku z powyższym konferencja rozpoczęła się od koncertu Carla Orffa „Carmina burana” w nowoczesnej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Natomiast nawiązując do tradycji Katowic, organizatorzy zaproponowali spacer po zabytkowej dzielnicy Nikiszowiec, uznanej za pomnik historii oraz zaprosili do degustacji śląskich potraw w klimatycznej restauracji SITG i udziału w pokazie artystycznym Zespołu Pieśni i Tańca „Silesianie”. Górnicza dzielnica Nikiszowiec była także miejscem specjalnych obrad Zarządu  Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu.

Podsumowanie konferencji miało miejsce podczas uroczystej kolacji zorganizowanej ponownie w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, w restauracji Cadenza. Dr hab. Katarzyna Rupik, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, podziękowała przewodniczącym sesji plenarnych i sesji równoległych oraz prelegentom za cenny wkład merytoryczny we współtworzenie wydarzenia jakim jest konferencja naukowa. Następnie podziękowała wszystkim uczestnikom za aktywny udział i zaprosiła na kolejną konferencję z cyklu „Współczesność, historia i przyszłość marketingu” im. Profesora Teodora Kramera na temat: „Customer Engagement – Theory and Practice” zaplanowaną w dniach 11-13 maja 2017 r. Następnie JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego, Prof. dr hab. Leszek Żabiński, Przewodniczący Rady Programowej, ogłosił laureatów konkursu „Best Paper” za prace inspirujące do dalszych badań i eksploracji problematyki produktów systemowych w handlu i usługach profesjonalnych, gospodarce turystycznej oraz w sektorze produktów globalnych. Wśród laureatów wyróżnionych referatów polskojęzycznych znalazły się Dr Magdalena Sobocińska (za artykuł pt. Produkty systemowe w sektorze kreatywnym – znaczenie i determinanty rozwoju) oraz Prof. SGH dr hab. Teresa Taranko (za artykuł pt. Ocena jakości usługi systemowej na przykładzie leczenia szpitalnego). Natomiast w kategorii referatów anglojęzycznych wyróżnienia otrzymali: Dr Maria JohannDr Padma Panchapakesan (za artykuł pt. The comparative analysis of senior and non-senior package holiday travelers' tourism product preference) oraz Dr Alper Güzel, Prof. Dilaver Tengilimoğlu i Dr Aykut Ekiyor (za artykuł pt. Social media and hospital brands: a field study in Turkey). Dziękując wszystkim za przybycie i aktywny udział w konferencji, JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego, Prof. dr hab. Leszek Żabiński, wręczył obecnym certyfikaty uczestnictwa w konferencji.

 Opracowała: dr hab. Katarzyna Rupik

 

Autorstwo zdjęć: dr Małgorzata Kieżel

 

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3