Przejdź do menu Przejdź do treści

Publikacja w prestiżowym czasopiśmie

Zespół w składzie: dr inż. Iwona Zdonek (Politechnika Śląska), dr inż. Anna Mularczyk (Politechnika Śląska) oraz dr hab. ks. Grzegorz Polok, prof. UE (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach) opublikował artykuł naukowy w czasopiśmie Sustainability.

Temat artykułu to "The Idea of Corporate Social Responsibility in the Opinion of Future Managers—Comparative Research between Poland and Georgia" (Sustainability 2021, 13, 7045, https://doi.org/10.3390/su13137045). 

W artykule podjęto tematykę zagadnienia społecznej odpowiedzialność biznesu (CSR) w świadomości studentów kierunków ekonomicznych, jako przyszłych menedżerów odpowiedzialnych za implementację tejże idei w przedsiębiorstwach.

W związku z tym, iż CSR jest współcześnie źródłem wielu innowacji, celem badań było poznanie świadomości i opinii studentów o CSR w takich kwestiach jak: powody wdrażania, głównych aktywności, wpływu na zyskowność oraz potrzeb w zakresie zgłębiania i oceny przydatności tej wiedzy.

Badania przeprowadzono w 2019 wśród studentów Polski i Gruzji (jako krajów na różnym etapie zaawansowania gospodarki rynkowej). Wyniki badań poddano analizie statystycznej pod kątem uzyskania odpowiedzi na postawione hipotezy i pytania badawcze sprawdzając istotność różnic w odpowiedziach ze względu na narodowość oraz dodatkowo: płeć (test chi-kwadrat oraz test dla dwóch proporcji).

Rezultaty pokazały, iż wartości etyczne, wzrost świadomości konsumentów oraz chęć uzyskania przewagi konkurencyjnej to najczęstsze powody wdrażania koncepcji CSR przez firmy w opinii studentów. Zdecydowana większość respondentów wskazywała na potrzebę wzbogacania wiadomości z etyki gospodarczej jako istotnego aspektu kształtującego postawy pracodawców i pracowników. Potwierdzono pozytywną postawę studentów co do wpływu CSR na zyskowność firmy, choć autorzy spodziewali się, bardziej jednoznacznych wyników.

Wyodrębniono także różnice między odpowiedziami studentów z obu krajów w niektórych kwestiach, takich jak: opinii o rozwijającej się wrażliwość etycznej, potrzeby wiarygodności polityki gospodarczej UE, ekologii i relacji z lokalną społecznością oraz relacji z najbliższymi interesariuszami firm. Efekty przeprowadzonych badań sugerują potrzebę wytężonych działań na polu świadomości społeczeństwa oraz kształcenia kadr umiejętnie wdrażających zasady CSR w przedsiębiorstwach.

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3