Przejdź do menu Przejdź do treści

Movember i badania profilaktyczne dla mężczyzn w CNTI

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach po raz kolejny włączył się do kampanii Movember Polska. Tym razem w Centrum Nowoczesnych Technologii Informatycznych (ul. Bogucicka 5) w dniach 28 i 29 listopada od godz. 9.00 w ramach akcji prowadzone będą profilaktyczne badania USG dla mężczyzn. Udzielane będą także informacje na temat męskiego zdrowia. Cel jest prosty - profilaktyka raka jąder i prostaty.

Wąsy, jako symbol walki z męskimi nowotworami, nie są Ślązakom obce. Kampania Movember gości w stolicy Górnego Śląska od 2014 roku, czyli od swoich początków w Polsce i zawsze przyciągała tłumy. W 2015 roku Movember Polska i Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach wspólnie zorganizowali konferencję prasową rozpoczynającą ogólnopolską akcję i jedno z najgłośniejszych wydarzeń związanych z Movember - "Bieg dla jaj", który ściągnął biegaczy z całego kraju i pozwolił zwrócić uwagę mediów na kwestie związane z wczesnym wykrywaniem męskich nowotworów.

W tym roku Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach i Movember ponownie łączą siły, by zaprosić wszystkich mężczyzn - nie tylko studentów - na badania USG i spotkania ze specjalistami zajmującymi się męskim zdrowiem.

Wydarzenie potrwa dwa dni: 28 i 29 listopada (wtorek i środa). Aby móc skorzystać z badania USG jąder, wystarczy:

  1. Zjawić się w budynku CNTI UE Katowice (ul. Bogucicka 5)
    - 28 listopada w godzinach 9:00-14:00 lub 15:00-18:00.
    - 29 listopada w godzinach 9:00-16:30
  2. Mieć między 18 a 35 lat.
  3. Przy movemberowej wyspie wypełnić formularz zgody na badanie, a następnie wziąć udział w badaniu.

Badania realizowane są w formule "zapłać, ile chcesz". Zebrane w ten sposób przez polskiego organizatora kampanii, Fundację Kapitan Światełko, środki przeznaczone zostaną na realizację kampanii Movember Polska i towarzyszących jej wydarzeń.

Badanie USG jąder trwa około 5 minut. Dzięki niemu możemy określić, jaki jest "stan wyjściowy" naszych jąder i jeśli w późniejszym samobadaniu pojawią się jakieś zmiany, od razu zgłosić się z nimi do lekarza specjalisty.

Panów w wieku powyżej 35 lat zapraszamy do odebrania voucherów na multiparametryczny rezonans magnetyczny prostaty w placówkach Affidea Polska w znacznie obniżonej cenie.

W trakcie wydarzenia będzie można również odebrać movemberowe zawieszki, które umieszczone w szafie czy łazience, przypominać będą o tym, by regularnie się badać. Samobadanie bowiem to podstawa.

Co więcej, 22 listopada w godz. 9:00-15:00 w holu budynku A na parterze, współpracująca z Movember Polska i Parlamentem Studenckim UE Katowice organizacja IFMSA – Poland Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny przybliży szczegóły listopadowej akcji oraz samej profilaktyki raka jąder i prostaty.

Uwaga: w ramach wydarzenia nie są prowadzone konsultacje lekarskie. Nie są prowadzone także wcześniejsze zapisy na badania. Zachęcamy do odwiedzania CNTI nie później niż na godzinę przed zaplanowanym zakończeniem badań.

W listopadzie ubiegłego roku przebadano blisko 1300 mężczyzn wykrywając 16 przypadków nowotworów jąder i 30 innych schorzeń. Nie daj się nowotworowi!

Cel kampanii

Jak co roku celem kampanii Movember jest podnoszenie świadomości mężczyzn w całym kraju na temat profilaktyki raka jąder i prostaty. Nowotwory jąder dotyczą przede wszystkim młodych mężczyzn, między 15 a 35 rokiem życia, zaś rak gruczołu krokowego dotyczy panów w coraz młodszym wieku, nawet 45-letnich.

Rak jąder

Chociaż rak kojarzony jest głównie jako choroba osób starszych, to jednak nowotwory jąder atakują głównie ludzi młodych. Ryzyko dotyczy nawet osób około 14. roku życia, ale grupą najbardziej narażoną na zachorowanie są panowie w wieku od 20 do 34 lat. Jego wczesne wykrycie pozwala na całkowite wyleczenie niemal w 100% przypadków.

Nowotwór prostaty

Nowotwór prostaty jest drugą, po raku płuc, najczęstszą przyczyną śmierci mężczyzn w Polsce. Jest to jednocześnie bardzo powoli rozwijający się nowotwór. Po 45. roku życia każdy mężczyzna powinien przynajmniej raz w roku realizować kontrolne badania krwi. Warto, aby znalazło się w nich badanie poziomu antygenu PSA. Jeśli wykracza on poza normę, dalsza diagnoza pozwoli ustalić kolejne kroki.

Movember na świecie

Movember to międzynarodowa kampania, która narodziła się w Australii w 2003 roku. Od tamtej pory obejmuje swoim zasięgiem coraz więcej krajów, by edukować mężczyzn, jak ważne jest wczesne wykrywanie nowotworów atakujących jądra i prostatę.

Symbolem akcji stało się zapuszczanie wąsów przez 30 dni listopada. Mężczyźni zapuszczają go, by zmianą swojego wizerunku zwrócić uwagę na problemy, które dla wielu panów pozostają nadal tematem tabu.

Więcej informacji znaleźć można na stronie kampanii: www.movember.org.pl

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3