Przejdź do menu Przejdź do treści

Seminarium naukowe Sekcji Nauk Ekonomicznych Komisji Nauk Prawnych i Ekonomicznych PAN [relacja]

19 marca br. w murach Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach odbyło się drugie seminarium naukowe Sekcji Nauk Ekonomicznych Komisji Nauk Prawnych i Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk - Oddział w Katowicach. Seminarium poświęcone było dyskusji nad zagadnieniami dotyczącymi collaborative konsumpcji wśród młodych konsumentów pokolenia "Z". Zgromadzonych gości powitał dr hab. Artur Walasik, prof. UE, Dziekan Szkoły Doktorskiej.

Prelegentami wydarzenia byli:

  • dr hab. inż. Bożena Gajdzik, profesor Politechniki Śląskiej z Katedry Informatyki Przemysłowej Politechniki Śląskiej;
  • dr Agata Stolecka-Makowska i mgr Jakub Kol z Katedry Badań nad Gospodarką Cyfrową Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach,

którzy opowiadali m.in. o koncepcji "collaborative" konsumpcji, która oparta jest na rzadkości zasobów w celu wypracowania zrównoważonego podejścia do ich wykorzystania i dzielenia się produktami. Koncepcja zrównoważonej konsumpcji czerpie też inspiracje z jednego z najnowszych trendów gospodarczych jakim jest "sharing economy". Gospodarka ta bazuje na możliwościach nowych technologii komunikacji na odległość.

Wraz z rozwojem Internetu, ludzie, a zwłaszcza młode pokolenie, są w stanie szybciej i sprawniej komunikować się ze sobą. "Collaborative" konsumpcja jest formą ekologicznej mobilizacji konsumentów. Współdzielenie produktów, które pojawiło się kilka lat temu, najpierw w Stanach Zjednoczonych, rozprzestrzenia się na inne kraje i dotyczy coraz większej gamy produktów konsumpcyjnych i usług. Zespół składający się z prelegentów przygotował rezultaty badań bezpośrednich zrealizowane w kraju w 2023 roku na próbie 600 młodych konsumentów reprezentujących Pokolenia "Z".

Wyniki badania stanowią istotny wkład w "sharing economy", koncentrując się w szczególności na rozpoznaniu motywacji i postaw młodych konsumentów, które skłaniają to pokolenie do wspólnej konsumpcji oraz ich preferencji w zakresie dzielenie się różnymi rodzajami produktów.

Wstąpienie było efektem współpracy międzyuczelnianej pracowników z dwóch ośrodków naukowych, Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katedry Badań nad Gospodarka Rynkową i Politechniki Śląskiej, Katedry Informatyki Przemysłowej.

Galeria zdjęć

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3