IV Ogólnopolskiej Konferencji z udziałem gości zagranicznych
„Biznes w kulturze – kultura w biznesie”
pod tytułem
„Kierunki rozwoju relacji jednostek kultury z otoczeniem”
9 listopada 2017 r., Aula CNTI, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
IV Ogólnopolska Konferencja miała na celu ukazanie aktualnych problemów funkcjonowania jednostek kultury, w kontekście uwarunkowań turbulentnego otoczenia, w którym coraz większą uwagę skupia się wokół upowszechniania i propagowania kultury w społeczeństwie.
Tematem przewodnim tegorocznej konferencji były kierunki rozwoju relacji jednostek kultury z otoczeniem. Punktem wyjścia do rozważań, dyskusji i analiz były cele oraz metody zarządzania relacjami, jakie podmioty sfery kulturalnej budują w swoim otoczeniu bliższym jak i dalszym. Z jednej strony relacje w działalności instytucji kultury determinują efektywność ich działania, z drugiej strony, jak każde przedsiębiorstwo są uzależnione od otoczenia, które legitymizuje jego działalność oraz umożliwia funkcjonowanie dzięki dostarczaniu niezbędnych zasobów. Celem konferencji była zatem próba dokonania analizy i oceny relacji jednostek kultury z otoczeniem, jak również identyfikacja obszarów, w których to otoczenie – bezpośrednio lub pośrednio - może kształtować sposób funkcjonowania podmiotów sfery kulturalnej. W warunkach turbulentnego otoczenia problematyka ta nabiera szczególnego znaczenia.
Kierunki rozwoju relacji jednostek kultury z otoczeniem były przedmiotem rozważań zarówno środowiska naukowego, jak i praktyków życia gospodarczego. W trakcie konferencji zaprezentowane zostały dwa podejścia: naukowe oraz praktyczne. Podejście naukowe uwzględniało teoretyczne aspekty budowania i utrzymywania relacji podmiotów sfery kultury z interesariuszami oraz założenia w tworzeniu kapitału relacyjnego. Z kolei podejście praktyczne pozwoliło ukazać ów problem z punktu widzenia rzeczywistego funkcjonowania jednostek kultury oraz szans i barier, które napotykają w swojej działalności w zetknięciu z otoczeniem. Tym samym, założeniem konferencji było stworzenie platformy wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami, reprezentującymi zarówno środowisko akademickie, jak i praktykę życia gospodarczego.
Program konferencji obejmował następujące bloki tematyczne:
1. Relacje z odbiorcami kultury (klientami)
2. Relacje z instytucjami państwowymi,
3. Relacje z mediami,
4. Relacje z instytucjami finansowymi,
5. Relacje ze społecznością lokalną,
6. Relacje z podmiotami wspomagającymi ich funkcjonowanie (np. przedsiębiorstwa logistyczno – transportowe, agencje reklamowe, agencje badań rynku, uczelnie wyższe, szkoły, urzędy pracy itp.)
W trakcie konferencji przeprowadzone zostały konkursy w następujących kategoriach:
- konkurs na najlepszy artykuł naukowy,
- konkurs na najlepszą prezentację,
- konkurs na najlepszy poster, spośród tych które zaprezentowane zostały w holu przed Aulą CNTI.
Zarówno artykuły, prezentacje, jak i postery muszą bezpośrednio wiązać się z tematyką konferencji, w szczególności z tegorocznym tematem przewodnim. Nagrodzeni otrzymali certyfikat potwierdzający osiągnięcie oraz upominek od ZPiT „Silesianie”.
Istniała możliwość uczestnictwa w konferencji w formie czynnej (wraz z referatem), bądź biernej (bez referatu). Najlepsze artykuły spośród nadesłanych zostaną opublikowane w formie monografii, wydanej przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz zostały zaprezentowane w trakcie konferencji. Pozostałe opracowania, po uzyskaniu pozytywnych recenzji, ukażą się w materiałach pokonferencyjnych (w formie elektronicznej). O akceptacji artykułów do publikacji decyduje Rada Programowa. Organizatorzy dopuszczają również możliwość publikacji artykułów anglojęzycznych.
Językiem konferencji oraz publikacji jest język polski i angielski. Wszyscy uczestnicy otrzymali potwierdzenie udziału w konferencji.
Współorganizatorem wydarzeń jest Stowarzyszenie Folklorystyczne „Silesianie”. Patronat honorowy nad Konferencją oraz wydarzeniami towarzyszącymi objął Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Adresaci konferencji:
- Przedstawiciele środowiska akademickiego, pracownicy naukowi
- Przedstawiciele małych i średnich jednostek kultury (m.in. domów kultury, stowarzyszeń, zespołów),
- Studenci.
Rada Programowa:
prof. dr hab. Sławomir Smyczek- honorowy konsultant
prof. UE dr hab. Katarzyna Bilińska-Reformat – Przewodnicząca
prof. Katarina Fichnova PhD, Uniwersytet im. Konstantyna Filozofa w Nitrze (Słowacja)
dr hab. Magdalena Sobocińska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
dr hab. Beata Reformat, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
dr Anna Kwiecień, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
dr Aleksandra Nocoń, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
dr Magdalena Wójcik – Jurkiewicz, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
dr Katarzyna Walotek - Ściańska, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
dr inż. Łukasz Wróblewski - Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Komitet Organizacyjny:
mgr Jerzy Stasica - Przewodniczący
mgr Gabriel Czapla - Sekretarz
prof. UE dr hab. Katarzyna Bilińska-Reformat
dr hab. Beata Reformat
dr hab. Grzegorz Głód
dr Wojciech Głód
dr Anna Kwiecień
dr Aleksandra Nocoń
dr Magdalena Wójcik – Jurkiewicz
mgr Dominika Szymocha
mgr Jakub Kol
Dołącz do nas