Specjalność: zarządzanie projektami międzynarodowymi
Specjalność dotychczas realizowana była w ramach ŚMSH.
Postępujący proces globalizacji, otwierające się granice i wzajemne przenikanie się gospodarek różnych krajów są przyczyną złożonych i intensywnych zmian, jakie towarzyszą funkcjonowaniu współczesnych przedsiębiorstw. Zmiany owe sprawiają, że w przedsiębiorstwach rośnie liczba realizowanych projektów, których celem jest kreowanie nowych produktów i usług, zdobywanie nowych rynków zbytu, lokowanie kapitałów w przedsięwzięcia inwestycyjne czy też wprowadzanie innowacji w procesach zarządzania. Pojawienie się w Polsce wielonarodowych przedsiębiorstw zaowocowało powstaniem zespołów międzynarodowych współpracujących nad interdyscyplinarnymi projektami „ponad granicami państw i kultur”. Rozwój kariery zawodowej stracił swój dawny pionowy, hierarchiczny charakter. Koncentruje się wokół różnorodnych projektów, których realizatorami są zespoły o zmiennym składzie osobowym i dość amorficznej strukturze. Pracownicy stają się dzisiaj nomadami wędrującymi poziomo wokół coraz bardziej złożonych i niepowtarzalnych przedsięwzięć, czyli projektów.
Celem kształcenia na specjalności jest opanowanie interdyscyplinarnej wiedzy oraz nabycie i rozwijanie umiejętności w zakresie:
- elastycznego projektowania i skutecznego implementowania strategii działania przedsiębiorstwa,
- efektywnego pozyskiwania i wykorzystywania kapitałów na finansowanie działalności,
- zarządzania ryzykiem i przepływami finansowymi,
- diagnozy i projekcji efektywności ekonomicznej projektów,
- budżetowania projektów,
- nowoczesnych technik zarządzania projektami,
- narzędzi planowania, koordynacji i kontroli działań,
- skutecznego komunikowania w otoczeniu międzynarodowym i wielokulturowym,
- funkcjonowania w zespołach wielonarodowych i wielokulturowych, rozumienia uwarunkowań różnic kulturowych partnerów zagranicznych,
- interpretowania międzynarodowych uregulowań prawa handlowego, podatkowego i finansowego,
- przedsiębiorczego i innowacyjnego wykorzystywania szans, jakie stwarza rynek międzynarodowy,
- skutecznego negocjowania kontraktów handlowych,
- wykorzystania technik marketingowych, handlowych i logistycznych do realizacji projektów międzynarodowych.
W procesie kształcenia nacisk kładziony jest na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy, stąd przewaga technik interaktywnych takich, jak studia przypadków, symulacja, prace w małych zespołach oraz obowiązkowy staż trzymiesięczny w firmach krajowych i zagranicznych.
Nabycie umiejętności projekcyjnych, metodycznych i społecznych w toku studiów oraz ich rozwijanie w praktyce biznesowej jest podłożem do podejmowania i realizacji projektów w środowisku międzynarodowym. Absolwenci będą profesjonalnie przygotowani do pełnienia funkcji menedżera, analityka i realizatora w międzynarodowych zespołach projektowych realizowanych przez przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe, usługowe, firmy consultingowe, instytucje finansowe i ubezpieczeniowe oraz jednostki administracji państwowej i samorządowej.