Przejdź do menu Przejdź do treści

Zapisy na szkolenie dla nauczycieli szkół średnich pn. "Biznes i zarządzanie" realizowane we współpracy z IBE

W porozumieniu z uczelniami zrzeszonymi w Konferencji Rektorów Uczelni Ekonomicznych, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach został zaproszony przez podlegający Ministerstwu Edukacji i Nauki Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) do przeprowadzenia szkolenia stacjonarnego dla nauczycieli szkół średnich. Szkolenie odbędzie się w dniach 20-21 października 2023 r. i dotyczyć będzie tematyki: "Biznes i zarządzanie". Koordynatorem projektu jest prof. dr hab. Wojciech Dyduch, Dziekan Wydziału Zarządzania. Serdecznie zapraszamy nauczycieli szkół średnich do aplikowania na szkolenie! Uwaga termin zapisów został przedłużony do 17 października 2023 r.

Informacje o szkoleniu

Koordynator projektu

Prof. Wojciech Dyduch

Temat szkolenia

Szkolenie stacjonarne "Biznes i zarządzanie dla nauczycieli – rozwój kompetencji i kwalifikacji zawodowych" 

Termin i miejsce

  • Kiedy: 20-21 października 2023 r., (piątek i sobota) start godz. 9:00
  • Gdzie: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Aula im. Pawłowskiego, Budynek B (314 B), ul. Bogucicka 3, 40-287 Katowice

Eksperci UE Katowice

Prof. dr hab. Wojciech Dyduch

Wojciech Dyduch jest badaczem problemów zarządzania strategicznego i przedsiębiorczości organizacyjnej. Pracuje na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, gdzie pełnił funkcje prodziekana ds. dydaktyki (2007-2008) i rozwoju (2016-2019) oraz prorektora ds. edukacji i współpracy z zagranicą (2008-2016). Obecnie jest dziekanem Wydziału Zarządzania i kierownikiem Katedry Przedsiębiorczości.

Jest Przewodniczącym Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, członkiem Rady Doskonałości Naukowej, a także członkiem Komisji Nadzoru Finansowego.

Naukowo zajmuje się zagadnieniami zarządzania strategicznego i przedsiębiorczości organizacyjnej; tworzenia i przechwytywania wartości przez organizacje przedsiębiorcze, strategicznego wzmacniania twórczości w organizacjach, pomiaru przedsiębiorczości i efektywności funkcjonowania organizacji, a także wpływu decyzji menedżerskich podejmowanych w czasie koronakryzysu na przetrwanie organizacji.

Hobbystycznie zajmuje się astronomią, mikroskopią fauny wód śródlądowych, fotografią makro, pływaniem i snowboardem.

Dr Bartłomiej J. Gabryś

Nauczyciel akademicki Katedry Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, członek rady nadzorczej BARI sp z o.o., prowadzący międzynarodowe i krajowe badania w obszarze przedsiębiorczości i zarządzania (GEM, RSI, NCN, KBN), autor ponad osiemdziesięciu publikacji, w tym ponad dwudziestu opublikowanych za granicą. Wielokrotny członek Komisji Oceny Wniosków w projektach współfinansowanych przez UE. Ekspert ekonomiczny regularnie wypowiadający się dla mediów.

Wieloletni wykładowca Olimpiady Przedsiębiorczości, Akademii Młodego Ekonomisty, Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego czy Ekonomii dla Liceum i Technikum, członek Stowarzyszenia Ekonomicznych Uniwersytetów Dziecięcych, prowadzący wykłady i spotkania promujące ekonomię w szkołach średnich województwa śląskiego. Prowadzący zajęcia z przedsiębiorczości i zarządzania na uczelniach w kraju i zagranicą. Opracowywał, koordynował i prowadził projekty z zakresu: rozpoczynania i tworzenia własnego biznesu, przedsiębiorczości, efektywnej komunikacji, negocjacji handlowych czy zarządzania strategicznego.

Posiadacz licznych certyfikatów i zaświadczeń kompetencji: Certyfikat Trenera II stopnia Professional wydany przez IMMOQUE; Licencja FISE nr 377/W/2005 w zakresie programu „Spadochron”, Certyfikat Tutora nr ST/019/13 wydany przez Collegium Wratislaviense oraz zaświadczenia wydane przez Stowarzyszenie konsultantów i trenerów zarządzania MATRIK czy Grupę trenerską MENTOR.

Mgr Beata Malik-Kozłowska, MBA

Wykładowca z prawie 30-letnim doświadczeniem, entuzjasta i promotor podejścia Project (problem)-Based Learning, lider zespołu, trener umiejętności miękkich, dyplom studiów MBA, Apsley Business School London, członek Rady Programowej Wydziału Zarządzania UE w Katowicach.

W latach 2018 - 2019 przy współpracy z Fundacją Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych zorganizowała seminaria dla nauczycieli przedsiębiorczości w ramach projektu Mentorship Academy. W latach 2018 do 2022 była członkiem Gminnego Zespołu Projektowego realizującego projekt pt.: „Badanie predyspozycji i uzdolnień dzieci w Jaworznie – projekt pilotażowy”, w ramach którego przeprowadziła szkolenia i cykl webinariów z metody Project-Based Learning dla prawie 300 nauczycieli. Kierownik projektu „Entrepreneurship Challenge” realizowanego w formule PBL, na UE Katowice.

Od 2021 facylitator w 3 edycjach międzynarodowego szkolenia online dla Edukatorów Przedsiębiorczości w oparciu o podejście eksperymentalne do nauczania przedsiębiorczości. Współautor artykułów naukowych z zakresu zarządzania i przedsiębiorczości publikowanych na międzynarodowych konferencjach.

Dr hab. Monika Kulikowska- Pawlak, Prof. UE

Dr hab. Monika Kulikowska- Pawlak, Prof. UE- pracownik naukowy i wykładowca w Katedrze Przedsiębiorczości. Jej zainteresowania badawcze dotyczą zagadnień funkcjonowania organizacji zarówno sektora komercyjnego, jak i publicznego oraz przedsiębiorczości. Jako kierownik oraz wykonawca prac projektowych i badawczych z zakresu zarządzania (w tym strategicznego) oraz przedsiębiorczości, realizowała badania poświęcone: zachowaniom przedsiębiorczym i efektywności organizacji w kontekście sprzeczności strategicznych; orientacji przedsiębiorczej i efektywności w kontekście strategicznych problemów rozwoju organizacji, pomiarowi efektywności organizacji publicznych na przykładzie sektora ochrony zdrowia; politykowaniu organizacyjnemu, woli i umiejętności politycznej, oraz strategicznemu zarządzaniu politycznemu w odniesieniu do efektywności organizacyjnej (finansowej, przewagi konkurencyjnej, społecznej i zawłaszczaniu wartości.

Dr Rafał Kozłowski

Adiunkt w Katedrze Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na przedsiębiorczości, kulturze organizacyjnej, nadzorze korporacyjnym i zarządzaniu strategicznym Członek rad nadzorczych.

Jego dorobek naukowy obejmuje ponad 160 publikacji i niepublikowanych opracowań, publikowanych w kraju i za granicą w formie: oryginalnych prac twórczych, projektów badawczych i publikowanych artykułów. Jego referaty były prezentowane na konferencjach naukowych, m.in.: Strategic Management Society Annual Conference, British Academy of Management Annual Conference, Centre for Corporate Governance Annual Conference w Birmingham University Business School, European Academy of Management Annual Conference and Research in Entrepreneurship and Small Business Management Conference. 

Cel szkolenia

  • Uzyskanie wiedzy o podstawach współczesnego zarządzania w przedsiębiorstwie, metodach i technikach analiz menedżerskich, planowaniu przedsięwzięć biznesowych;
  • Wykształcenie umiejętności wykorzystania metod nauczania do przedmiotu „Biznes i zarządzanie”;
  • Rozwinięcie kompetencji społecznych dotyczących przekazywania wiedzy w zakresie zarządzania, przedsiębiorczości, planowania biznesu, a także porozumiewania się w grupie, negocjowania, podejmowania optymalnych wariantów decyzji, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odpowiedniego i etycznego pełnienia ról zawodowych.

Adresaci szkolenia – grupa docelowa:

Szkolenie jest odpowiedzią na zastąpienie dotychczasowego przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” nowym – „Biznes i zarządzanie”. Adresatami szkolenia są nauczyciele szkół średnich posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”, nauczyciele przedmiotów zawodowych oraz nauczyciele innych przedmiotów, którzy planują uzyskać kwalifikacje i kompetencje do nauczania nowego przedmiotu „Biznes i zarządzanie.

Program szkolenia:

Część 1: Otoczenie współczesnego biznesu (3h)

  • Otoczenie dalsze (makro) i bliższe (mikro) jako źródła przedsiębiorczych szans dla biznesu; analiza otoczenia, identyfikowanie i podejmowanie szans;
  • Zmienność otoczenia i sposoby dostosowania się przedsiębiorców i biznesów. Zdolności dynamiczne, elastyczność, zwinność i myślenie strategiczne;
  • Współczesne sposoby budowania przewagi konkurencyjnej

Część 2: Planowanie i tworzenie biznesu (5h)

  • Planowanie działalności gospodarczej i analiza wariantów decyzyjnych;
  • Projekt innowacyjnego startupu;
  • Przygotowanie dobrego biznes planu i jego realizacja
  • Aspekty prawne, finansowe zarządcze i ludzkie tworzenia biznesu

Część 3: Zarządzanie przedsiębiorstwami (5h)

  • Podstawy zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami;
  • Przywództwo i motywowanie w czasach kryzysów;
  • Zarządzanie projektami, zarządzanie zespołami wirtualnymi;
  • Formułowanie strategii przyszłości;
  • Radzenie sobie z kryzysami, zarządzanie problemami, zarządzanie czasem, negocjacje.

Część 4: Metodyka edukacji biznesu i zarządzania (3h)

  • Metody i techniki pomocne w nauczaniu biznesu i edukacji
  • Studium przypadku jako sposób nauczania o organizacjach
  • Metody analizy menedżerskiej

Forma organizacji zajęć

  • Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych, studiów przypadków i technik aktywizujących
  • Warsztaty (rozwiązywanie studium przypadku/realnego problemu organizacji, praca z tekstem, praca nad projektem, dyskusja, gra dydaktyczna, metody kreatywnego myślenia, prezentacja/wystąpienie, praca z dokumentem elektronicznym, metody aktywizujące wspomagające uzyskanie kompetencji miękkich, ćwiczenia metod nauczania).

Zalecana literatura

  • R.W. Griffin: Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  • A.K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek-Jurczak, A. Pikos: Zarządzanie: Nowe otwarcie. MT Biznes, Warszawa 2023.
  • A. Brzozowska, W. Dyduch, A. Pabian, A. Dziedzic: Project Management in Small and Medium-Sized Enterprises - A European Perspective. Taylor& Francis, New York 2023.

Rejestracja

Rejestracja na bezpłatne szkolenie odbywa się za pomocą formularza zgłoszeniowego.

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3