Przejdź do menu Przejdź do treści

Jak zdobyć doświadczenie zawodowe w trakcie studiów?

Najnowsze trendy w CV – jak wyróżnić się z tłumu?

Dobrze napisane CV jest kluczem do otrzymania wymarzonej pracy. Nie zapominaj, jak ważną rolę odgrywa treść życiorysu. Zapoznaj się z wymaganiami potencjalnego pracodawcy, sprawdź, jakie kompetencje są dla niego ważne i udowodnij, że odnajdziesz się na wybranym stanowisku.

Postaw na personalizację i podkreśl swoje zalety

Jednym z trendów jest personalizacja CV. Warto dokładnie wczytać się w treść oferty pracy, a następnie pod jej kątem przygotować życiorys. Należy sprawdzić, które z posiadanych umiejętności będą szczególnie przydatne na stanowisku, na które aplikujesz. Nie musisz pisać o kursach lub pracach, które nie są związane z ofertą.

Pokaż swoją motywację w podsumowaniu zawodowym

Dość popularnym trendem staje się również zaprezentowanie swojej osoby w formie zwięzłego podsumowania. Wystarczą 3-4 zdania w CV, w których wskażesz dotychczasowe sukcesy zawodowe i określisz swój cel. Dzięki temu pracodawca lepiej pozna Twoje aspiracje i motywacje.

Atrakcyjne CV – co warto w nim uwzględnić?

Dobrze napisane CV powinno zawierać kluczowe informacje na temat zalet kandydata. Warto dokładnie określić np. swój poziom znajomości języka obcego, korzystając ze skali Rady Europy. Zwróć też szczególną uwagę na uwzględnienie tak zwanych kompetencji jutra, które okażą się atutem na wielu stanowiskach. Przykładem może być umiejętność pracy w zespole czy obsługiwania nowych mediów.

Zadbaj również o estetyczny wygląd dokumentu. Przygotowane CV warto wydrukować, aby samemu ocenić, czy zawarte w nim informacje są wystarczająco czytelne. Pamiętaj o dokładnym sprawdzeniu treści pod kątem poprawności językowej.

W stworzeniu CV wykorzystaj darmowy kreator cv: https://cv.pracuj.pl/

Jakie umiejętności są niezbędne w pracy?

Dzięki konkretnym umiejętnościom możesz w efektywny sposób wykonywać obowiązki zawodowe. Niektóre z nich zasługują na miano uniwersalnych, ponieważ sprawdzą się w każdej profesji. Do tego grona zaliczymy zdolności organizacyjne, umiejętności komunikacyjne i analityczne.

Dobra organizacja kluczem do sukcesu

Osoby, które nie mają problemu z wyznaczaniem i realizowaniem na czas postawionych celów, na pewno doskonale odnajdą się w pracy. Dzięki umiejętnościom organizacyjnym przestrzeganie terminowości nie jest trudnym zadaniem. Pracodawcy cenią sobie tych kandydatów, którzy nie mają problemów z planowaniem i potrafią samodzielnie wyznaczać priorytety, w pierwszej kolejności realizując najważniejsze zadania.

Umiejętności komunikacyjne

Decydując się na pracę w firmie, stajesz się członkiem całego zespołu. Odpowiednia komunikacja między pracownikami jest kluczowa dla efektywnego realizowania obowiązków zawodowych. Warto również wspomnieć o niezwykle cennych umiejętnościach interpersonalnych, dzięki którym można zachować dobre relacje z kolegami z zespołu i unikać konfliktów.

Zdolności analityczne

Niemal na każdym stanowisku znamienną rolę odgrywają umiejętności analityczne. Pracodawcy wiedzą, że wiążą się one również z efektywnym realizowaniem obowiązków zawodowych. Zdolności analityczne pozwalają postrzegać dany problem z wielu perspektyw i wybrać optymalne rozwiązanie, mając na uwadze osiągnięcie konkretnego celu.

Umiejętności twarde

Wśród umiejętności twardych również można wskazać uniwersalne kompetencje. Bardzo ważna jest przede wszystkim obsługa komputera. Nawet jeśli dane stanowisko pracy nie wiąże się z informatyką, musisz liczyć się z koniecznością używania podstawowego oprogramowania, np. MS Office. Dla pracodawców istotna będzie także znajomość języka angielskiego – szczególnie niezbędna w zawodach ukierunkowanych na kontakt z klientem.

Dzięki wybranym umiejętnościom, takim jak dobra organizacja pracy czy zdolności analityczne, wykonywanie obowiązków zawodowych okaże się znacznie prostszym wyzwaniem.

Przeczytaj także: https://porady.pracuj.pl/kariera-i-rozwoj/10-zachowa%c5%84-i-postaw-kt%c3%b3re- sprzyjaj%c4%85-awansowi/ 

Pracownik bez doświadczenia – jakich kompetencji poszukują pracodawcy?

Dyplom uczelni, zdobyta wiedza i doświadczenie zawodowe mają znaczenie w budowaniu kariery, ale nie tylko one są ważne. Już na studiach warto zadbać o rozwijanie zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich. Dzięki działalności w organizacji studenckiej nauczysz się na przykład koordynować wydarzenia, a podczas zajęć grupowych poćwiczysz komunikatywność.

Kompetencje twarde – które warto zdobyć?

Do umiejętności twardych zalicza się mierzalną wiedzę - zwykle potwierdzoną certyfikatami, dyplomami czy świadectwami. Zdobyte m.in. na studiach kwalifikacje są później dalej rozwijane podczas pracy na danym stanowisku. Należą do nich:

  • znajomość języków obcych w stopniu komunikatywnym,
  • umiejętność obsługi komputera, pakietu MS Office oraz programów graficznych,
  • konkretna wiedza specjalistyczna
  • prawo jazdy kat. B.

Kompetencje miękkie i ich rosnące znaczenie

Oprócz zdobytych kwalifikacji liczą się też predyspozycje i kompetencje miękkie. Nie można ich zmierzyć, ponieważ są bezpośrednio związane z psychiką i oddziaływaniem danej jednostki na otoczenie. W przypadku braku doświadczenia zawodowego to właśnie one mogą mieć wpływ na decyzję o zatrudnieniu danej osoby. Kompetencje miękkie dzieli się na: osobiste oraz interpersonalne dotyczące komunikacji z innymi ludźmi. Niektórzy pracodawcy uznają wybrane cechy za obowiązkowe. Kompetencje miękkie osobiste – przykłady:

  • inteligencja emocjonalna,
  • kreatywność,
  • elastyczność,
  • radzenie sobie ze stresem,
  • samomotywacja,
  • chęć do nauki i ciągłego doskonalenia się.

Kompetencje miękkie interpersonalne – przykłady:

  • współpraca w zespole,
  • delegowanie zadań,
  • rozwiązywanie konfliktów,
  • umiejętności negocjacyjne,
  • motywowanie innych do pracy.

Firmy chcą zatrudniać pracowników z dobrze rozwiniętymi zdolnościami miękkimi, ponieważ zdecydowanie lepiej radzą sobie oni z codziennymi wyzwaniami i komunikacją z zespołem lub klientami.

Sprawdź oferty staży i praktyk na: https://www.pracuj.pl/praca?rd=30&et=1 

Międzynarodowe środowisko pracy – jak się do niego przygotować?

Coraz więcej firm oferuje pracę w międzynarodowym środowisku. Warto już na etapie studiów przygotować się do tego wyzwania zawodowego. Dzięki wymianom studenckim lub nauce poza granicami kraju pokonywanie barier językowych i kulturowych będzie znacznie łatwiejsze.

Działalność w międzynarodowych organizacjach studenckich

Z myślą o poznaniu globalnego środowiska studentów warto zapisać się do AIESEC. Obecnie jest to największa organizacja studencka, która obejmuje swoim zasięgiem ponad 100 krajów. Jej członkowie mogą odbywać praktyki zagraniczne, zdobywając nowe doświadczenia. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą sprawdzić swoje dotychczasowe umiejętności w praktyce. Możliwość pracowania w globalnym środowisku będzie znacznym ułatwieniem dla każdego, kto planuje karierę na przykład w międzynarodowej korporacji.

Wymiana studencka pomaga otworzyć się na inne kultury

Praca w międzynarodowym środowisku wiąże się z poznaniem osób z innych kręgów kulturowych. Dzięki wymianom studenckim można nauczyć się przezwyciężać bariery – nie tylko kulturowe, ale i językowe. Jednym z najpopularniejszych programów wymian studenckich jest Erasmus Student Network. Obecnie organizacja zrzesza 36 krajów i cieszy się coraz większym zainteresowaniem również wśród młodych Polaków.

Praca poza granicami kraju

Aktywność zawodowa w innym państwie także jest skutecznym sposobem na przygotowanie się do bliższego poznania międzynarodowego środowiska pracy. W dzisiejszych czasach znalezienie aktualnych ofert nie jest trudnym zadaniem – tego typu ogłoszenia udostępnia również portal Pracuj.pl. Nawet jeśli zatrudnienie będzie tymczasowe, okaże się świetnym pretekstem do zdobycia praktycznych umiejętności językowych.

Dzięki organizacjom i programom wymiany studenckiej można znakomicie przygotować się do pracy w międzynarodowym środowisku. Pomocne okaże się również wcześniejsze doświadczenie zawodowe poza granicami kraju. Sprawdź oferty pracy na: https://www.pracuj.pl/

4 książki o zarządzaniu czasem, które warto znać

Na efektywność pracy wpływa przede wszystkim umiejętność odpowiedniego zarządzania czasem. Warto zapoznać się z popularnymi książkami o tej tematyce. A one pomogą zmienić dotychczasowe nawyki i osiągnąć sukces w sferze zawodowej.

1. David Allen, Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności

Poradnik Davida Allena dokładnie wyjaśnia, na czym polega efektywne wykonywanie wyznaczonych sobie zadań i jak zadbać o pełną koncentrację umysłu. Autor udowadnia, dlaczego tak wiele zależy od skutecznej relaksacji – brak stresu i odprężenie pozwalają lepiej uporządkować swoje myśli. W książce znajdują się również praktyczne wskazówki dotyczące zwiększenia własnej kreatywności.

2. Daniel Harkavy, Michael Hyatt, Cała naprzód! Sztuka świadomego planowania własnego życia

Obowiązkowa pozycja dla osób, którym zależy na zrealizowaniu nie tylko najbliższych planów, ale także tych dalekosiężnych. Autorzy tłumaczą w niej, w jaki sposób należy określać życiowe cele, aby sukces stał się czymś realnym. To także doskonała lektura dla każdego, kto poszukuje skutecznej motywacji do urzeczywistnienia marzeń.

3. Brian Tracy, Zjedz tę żabę!

Brian Tracy to jeden z najpopularniejszych autorów poradników motywacyjnych dla ludzi, którzy chcą osiągnąć sukces. W książce „Zjedz tę żabę!” podejmuje ważny temat odkładania wszystkiego na później. Czytelnicy znajdą w książce praktyczne wskazówki, aby uniknąć ciągłego przedłużania wykonywanych zadań i znacznie poprawić swoją produktywność.

4. Laura Vanderkam, Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem?

Nie jest tajemnicą, że marnowanie czasu stanowi największą przeszkodę w jego efektywnym wykorzystywaniu. Aby temu przeciwdziałać, wystarczy zmienić zgubne nawyki. Autorka książki „Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem?” analizuje najczęstsze błędy, które oddalają nas od poczucia satysfakcjonującej produktywności. Z lektury można się dowiedzieć, jak powinien wyglądać początek dnia człowieka sukcesu.

Motywacyjne książki oraz poradniki dotyczące zarządzania czasem są źródłem wielu praktycznych wskazówek. Warto z nich skorzystać i przekonać się, że efektywne wykonywanie obowiązków zawodowych nie musi być trudne.

Przeczytaj także:https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/4-zasady-efektywnej-pracy-z-domu/ 

Absolwencie zarządzania – sprawdź, jak będzie wyglądać Twoja ścieżka rozwoju

Skończyłeś zarządzanie i nie wiesz, w jaki sposób pokierować swoją karierą? Możesz udać się na studia podyplomowe lub zdobywać doświadczenie w wymarzonym zawodzie. Na początku drogi zawodowej czeka na Ciebie praca młodszego specjalisty. Do wyboru są stanowiska związane między innymi z marketingiem i sprzedażą.

Postaw na dalszą edukację

Jeśli skończyłeś studia na poziomie magisterskim, ale nadal nie odnalazłeś się w konkretnej dziedzinie zarządzania, możesz kontynuować naukę na studiach podyplomowych. Dzięki temu pogłębisz wiedzę z wybranego obszaru i zapewnisz sobie lepszy start na rynku pracy. Do grona przyszłościowych propozycji edukacyjnych można zaliczyć: psychologię zarządzania, zarządzanie nieruchomościami i zarządzanie jakością. Dobrym wyborem okażą się również studia podyplomowe związane z zarządzaniem placówkami medycznymi.

Kariera po zarządzaniu

Ukończenie zarządzania otwiera drzwi do kariery na najróżniejszych stanowiskach. Możesz zdecydować się na kierowanie własną firmą, związać się z niedużym przedsiębiorstwem lub postawić na współpracę z międzynarodową korporacją. Jeśli dobrze odnajdujesz się w handlu, sprawdzisz się na stanowisku sales managera. A może wolisz postawić na karierę w agencji reklamowej i zostać account managerem? W branży marketingowej ważne jest doświadczenie, dzięki któremu awansujesz na bardziej prestiżowe stanowisko. Jeżeli zdobędziesz posadę kierownika lub dyrektora, będziesz zarabiać znacznie więcej. Zadbaj o to, aby połączyć obowiązki zawodowe z przyjemnością. Przykładowo, jeśli interesujesz się zagadnieniami marketingowymi, na pewno dobrze odnajdziesz się na stanowisku marketing managera.

Zarządzanie jest obecnie jednym z bardziej przyszłościowych kierunków i umożliwia podjęcie pracy w wielu zawodach. Ważne jest jednak rozwijanie umiejętności praktycznych, dlatego warto już podczas studiów brać udział w praktykach i programach stażowych.

Przeczytaj także: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/bola-cie-plecy-oto-6-szybkich-cwiczen-do-wykonania-w-pracy

7 zawodów, w których możesz pracować zdalnie

Praca zdalna jest charakterystyczna dla różnych branż, choć wiele osób kojarzy ją głównie z zawodami związanymi z IT. Tymczasem tryb home office staje się coraz bardziej popularny między innymi w księgowości, telemarketingu i edukacji.

  1. Copywriter Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za pisanie tekstów na określone tematy i przesyłanie ich do przełożonego drogą mailową w wyznaczonym terminie. Wystarczy dostęp do Internetu, aby pozyskiwać zlecenia, dostosowując zakres pracy do swoich możliwości czasowych.
  2. Specjalista ds. marketingu online Również w tym zawodzie kluczowy jest dostęp do wirtualnej przestrzeni. Obowiązki zawodowe specjalisty ds. marketingu online sprowadzają się do działań promujących konkretne usługi lub asortyment. Do głównych zadań może należeć realizowanie kampanii marketingowych w social mediach.
  3. Tłumacz Tłumacz może przekładać teksty całkowicie zdalnie i dostarczać w ustalonym terminie efekty swojej pracy. Swobodny dostęp do słowników internetowych to dodatkowy atut w tym zawodzie.
  4. Dziennikarz Dziennikarze czasami piszą swoje teksty w domowym zaciszu, zazwyczaj na podstawie zebranych lub otrzymanych materiałów, a następnie za pośrednictwem sieci przesyłają gotowe artykuły do redakcji. W podobnym trybie pracują między innymi pisarze i korektorzy.
  5. Specjalista ds. IT W branży IT zdalny tryb pracy jest bardzo popularny. Przykładem są programiści, którzy bez problemów mogą wykonywać swoje obowiązki poza biurem, jeśli mają dostęp do niezbędnego oprogramowania.
  6. Księgowy Księgowy również nie musi przyjeżdżać codziennie do biura, jeśli istnieje możliwość pracy zdalnej. Dzięki profesjonalnym programom księgowym osoba na tym stanowisku może realizować obowiązki zawodowe bez wychodzenia z domu.
  7. Nauczyciel Platformy e-learningowe pozwalają prowadzić lekcje online. Najczęściej wygląda to tak, że nauczyciele biorą udział w telekonferencji, łącząc się ze swoimi uczniami. Z nowoczesnych rozwiązań korzystają również trenerzy, którzy prowadzą kursy i szkolenia online.

Zawodów, które zapewniają dostęp do pracy zdalnej, jest znacznie więcej. Graficy komputerowi, telemarketerzy, specjaliści ds. SEO – to tylko niektóre przykłady. Dzięki nowoczesnym technologiom tryb home office obejmuje coraz więcej branż. Sprawdź również: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/body-leasing-miedzy-etatem-a-outsourcingiem/

RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI

Augmented Reality to już nie science fiction. Edukacja, medycyna, programowanie – to tylko przykłady obszarów, w których zastosowanie ma AR. O możliwościach, jakie daje ta technologia przeczytaj w artykule Konica Minolta:

www.praca.pl/poradniki/it-i-nowe-technologie/rzeczywistosc- rozszerzona-na-wyciagniecie-reki_pr- 4540.html?utm_source=www&utm_medium=biura_karier&utm_campaign=ePoradnik2019 _2020&utm_term=03

Redakcja Praca.pl

Stażysto – poznaj swoje prawa!

 

Pracodawcy, którzy organizują staż, muszą zapewnić jego uczestnikom odpowiednią ilość odpoczynku. W większości przypadków stażysta może również liczyć na wynagrodzenie. Warto zapoznać się z aktualnymi przepisami prawnymi oraz regularnie śledzić oferty dotyczące praktyk i stażu.

Ile wynosi czas pracy stażysty?

W świetle obowiązujących przepisów stażysta nie może pracować dziennie dłużej niż 8 godzin – jego tygodniowy czas pracy nie powinien zatem przekroczyć 40 godzin. W przypadku osób niepełnosprawnych jest to 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo. Pracownicy, którzy odbywają staż, nie mogą wykonywać obowiązków zawodowych w ramach nadgodzin i w trybie nocnym. Przysługuje im także prawdo do dni wolnych, które obejmują niedziele i święta. Osoby, które odbyły 30 godzin stażu, otrzymują możliwość skorzystania z dodatkowych dwóch dni wolnych od pracy.

Ubezpieczenia obejmujące stażystów

Osoby, które realizują obowiązki zawodowe w ramach stażu, są objęte ubezpieczeniem zdrowotnym, rentowym i emerytalnym. Podlegają również ubezpieczeniu wypadkowemu. Należy liczyć się z brakiem ubezpieczenia chorobowego i macierzyńskiego. Osoby, które przez dłuższy czas przebywały na zwolnieniu lekarskim, muszą wziąć pod uwagę możliwość niezaliczenia stażu.

Na jakie wynagrodzenie może liczyć stażysta?

Stażyści, którzy posiadają status osoby bezrobotnej, otrzymują wynagrodzenie za odbywany staż. Jest ono wypłacane przez urząd pracy w formie stypendium. Jego wysokość wynosi 120% kwoty zasiłku – 1017,40 zł netto miesięcznie. Jeśli ktoś nie odbył stażu w pełnym wymiarze godzin, wysokość wynagrodzenia jest obliczana proporcjonalnie do przepracowanych dni. Warto podkreślić, że wypłacane stypendium nie podlega opodatkowaniu.

Jeśli ktoś nie jest pewny przysługujących mu praw, może skorzystać z pomocy urzędu pracy. Warto zapoznać się z aktualnymi przepisami, aby sprawdzić, czy pracodawca przestrzega obowiązującego czasu pracy oraz prawa do odpoczynku.

Zobacz również: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/kodeks-pracy-o-czym-mowi-i-w-czym-pomaga

Dlaczego pracodawca docenia osobę po stażu?

Staż może być głównym atutem w Twoim CV, przykuwającym uwagę potencjalnego pracodawcy. Obecnie doświadczenie zawodowe jest jednym z kluczowych czynników, które są brane pod uwagę przez rekruterów. Przekonaj się, dlaczego osoba po stażu ma większe szanse na zdobycie zatrudnienia.

Staż sprawdza przygotowanie do zawodu

Dla pracodawcy odbyty staż jest zarazem możliwością oceny przygotowania pracownika do wykonywania konkretnych obowiązków zawodowych. Jeśli ma on już doświadczenie zawodowe, znacznie lepiej odnajdzie się w danej branży niż osoby, które nie mogą pochwalić się praktyką.

Staż jako gwarancja zdobycia konkretnych umiejętności

Pracodawcy biorą pod uwagę staż potencjalnego kandydata nie tylko ze względu na merytoryczne i praktyczne przygotowanie do zawodu. Bardzo ważne jest również wypracowanie kompetencji miękkich, które są przydatne praktycznie na każdym stanowisku. Odbyty staż często staje się dla pracodawcy gwarantem, że dana osoba dobrze odnalazła się w środowisku firmy i zdobyła podstawowe umiejętności. Warto wspomnieć na przykład o zdolnościach komunikacyjnych, dobrej organizacji czy odporności na stres. Takie osoby nie wymagają ciągłej uwagi przełożonych, ponieważ szybko odnajdują się na nowym stanowisku pracy.

Jak wyeksponować staż w CV?

Staż może być Twoim głównym atutem w CV, dlatego powinieneś zadbać o jego odpowiednie wyeksponowanie. Najlepiej, aby informację o nim umieścić na samej górze w rubryce dotyczącej doświadczenia, ponieważ jeśli najpierw zamieścisz szczegóły dotyczące prac dorywczych, to właśnie one zwrócą uwagę rekrutera. Istotne jest także, aby określić korzyści dla pracodawcy. W liście motywacyjnym możesz dokładne opisać swój staż, skupiając się na wypracowanych kompetencjach, które sprawdzą się na stanowisku, o które się ubiegasz.

Osoby po stażu mają duże szanse na zdobycie pracy, ponieważ pracodawcy zwracają uwagę na posiadane przez nich doświadczenie. Warto zastanowić się nad jego odpowiednim wyeksponowaniem, aby CV przykuło uwagę potencjalnego rekrutera.

Zobacz również: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/bola-cie-plecy-oto-6-szybkich-cwiczen-do-wykonania-w-pracy 

Praca dla młodych – w finansach i bankowości

Jak zostać specjalistą poszukiwanym w finansach i bankowości? Jakie umiejętności liczą się we współczesnej bankowości? Czy będąc specjalistą w obszarze IT warto rozważyć pracę w bankowości? Zajrzyj do naszego artykułu i dowiedz się więcej:https://www.praca.pl/poradniki/finanse-bankowosc/praca-dla-mlodych-rozpocznij-kariere-w-finansach-i-bankowosci_pr-3548.html?utm_source=www&utm_medium=biura_karier&utm_campaign=ePoradnik2019_2020&utm_term=12_2

Workplace Of The Future – przyszłość czy już codzienność

 

Obawiamy się robotyzacji w wielu obszarach. W administracji do umówienia spotkania wystarczy inteligentny asystent, a w księgowości cyfrowy pracownik wygeneruje bezpośrednio z programu fakturę czy raport. Brzmi prawdopodobnie?

Zweryfikuj swoje przemyślenia z naszym artykułem: https://www.praca.pl/poradniki/it-i-nowe-technologie/workplace-of-the-future-przyszlosc-czy-juz-codziennosc_pr-3535.html?utm_source=www&utm_medium=biura_karier&utm_campaign=ePoradnik2019_2020&utm_term=12  

Zawody przyszłości 2020 / 2030

Według World Economic Forum aż 65% dzisiejszych uczniów szkoły podstawowej będzie pracowało w zawodzie, który jeszcze nie istnieje. - zawody gwarantujące najwyższe wynagrodzenie, - zawody, które jeszcze nie istnieją, a które będą niszowe, - 10 zawodów, na które najtrudniej jest zrekrutować pracownika, O tym oraz o zawodach, na które jest i będzie popyt, dowiesz się z artykułu Zawody przyszłości 2020 / 2030 na Praca.pl

Redakcja Praca.pl

Czy znasz już rodzaje assessmentów w obszarze zarządzania?

 

Potencjalni kandydaci na stanowiska związane z zarządzaniem powinni być przygotowani na rekrutację w ramach Assessment Center. Może ona mieć postać testów, pracy w grupach oraz ćwiczeń indywidualnych.

  1. Testy psychologiczne i kompetencyjne - Asesorzy najczęściej przeprowadzają testy, które sprawdzają nie tylko kompetencje zawodowe kandydatów, ale także ich uwarunkowania psychiczne. Pytania mogą być nakierowane na ocenianie motywacji i poziomu zaangażowania potencjalnego pracownika. Na podstawie testów sprawdza się również kompetencje menedżerskie lub sprzedażowe, dostosowane do konkretnego stanowiska pracy.
  2. Ćwiczenia w grupach – ocena kooperacji kandydatów - AC wiąże się również z zadaniami wykonywanymi w grupach. W obszarze zarządzania przydatne okażą się między innymi zdolności komunikacyjne, umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów czy doświadczenie w zakresie zarządzania zespołem. Wszystkie te cechy można sprawdzić podczas zadań rozwiązywanych wspólnie z innymi kandydatami. Asesorzy zwracają także uwagę na zdolność pracy pod presją czasu oraz umiejętność zarządzania zespołem – jednym z ćwiczeń może być dyskusja grupowa, która pozwala ocenić gotowość do kompromisów i zdolność przekonywania do własnej inicjatywy.
  3. Ćwiczenia indywidualne - W przypadku branży zarządzania najczęściej stałym punktem Assessment Center są ćwiczenia indywidualne. Ten wariant sprawdzania kompetencji zawodowych może mieć postać case study, które nawiązuje do rzeczywistych sytuacji charakterystycznych dla danego stanowiska. W ramach ćwiczeń indywidualnych asesorzy mogą poprosić o udział w scence – wraz z aktorem wcielającym się w rolę np. klienta lub potencjalnego kontrahenta. Ten rodzaj assessmentu wiąże się także z przygotowaniem prezentacji analitycznej na podstawie otrzymanych materiałów. Dzięki ćwiczeniom indywidualnym rekruterzy mogą zweryfikować przygotowanie do zawodu w kontekście merytorycznym i psychologicznym.

Rodzaje Assessment Center z obszaru zarządzania są związane z oceną umiejętności niezbędnych do wykonywania konkretnego zawodu.

Zobacz też: porady.pracuj.pl/z-zycia-pracownika/jak-napisac-wypowiedzenie-umowy-o-prace

Zastanawiasz się jak zdobyć doświadczenie podczas studiów?

Doskonałą metodą zdobycia doświadczenia zawodowego i rozwoju swoich umiejętności jest członkostwo w organizacjach studenckich i kołach naukowych. Listę organizacji studenckich działających na naszej Uczelni znajdziesz na stronie: www.ue.katowice.pl/studenci/zycie-studenckie/organizacje-studenckie.html natomiast zestawienie Kół naukowych dostępne jest na stronie: www.ue.katowice.pl/studenci/zycie-studenckie/kola-naukowe.html

Praktyki studenckie – wszystko, co warto wiedzieć

Osoby rozpoczynające karierę zawodową borykają się często z problemem braku wystarczającego doświadczenia na rynku pracy. Praktyka studencka to idealny sposób, aby zaznajomić się z wybraną profesją i uzyskać wiele nowych umiejętności, które uzupełnią wiedzę zdobytą na uczelni. Poszerzanie kompetencji to w obecnych czasach klucz do sukcesu.

Praktyka studencka – dlaczego jest ważna? Podczas praktyk można poznać środowisko pracy, nauczyć się zarządzania sobą w czasie, sprawdzić swoją odporność na stres. To również dobra okazja do zdobywania ważnych kompetencji twardych, np. obsługi programów komputerowych. Poza tym szefowie firm często zatrudniają praktykantów, którzy spełnili ich oczekiwania.

Trzy miesiące nauki w firmie - Praktyki można odbyć u dowolnego pracodawcy, którego wybiera sam student – musi on jedynie otrzymać jego zgodę. Wiele uczelni współpracuje z rozmaitymi firmami oferującymi kilkumiesięczną praktykę zawodową. Praktyki powinny wynosić trzy miesiące dla studentów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich – taka regulacja została zapisana w ustawie „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”. Praktykantowi zostaje przydzielony opiekun, który dzieli się swoją wiedzą i przekazuje obowiązki. Student będący na praktyce podpisuje również umowę z pracodawcą – najczęściej będzie to umowa zlecenie lub o dzieło. Wypłacanie wynagrodzenia podczas praktyk nie zostało narzucone przez przepisy prawa, ale nierzadko można je otrzymać.

Rola praktyk studenckich - Odbywanie praktyk zawodowych stanowi jeden z najważniejszych elementów kształcenia. Dzięki nim zaczynamy budować swoją  karierę. Pracodawca, wybierając kandydata na dane stanowisko, zwraca uwagę nie tylko na kompetencje osobiste i wykształcenie, ale również na odbyte praktyki studenckie i staże. Dzięki temu zyskuje on pewność, że potencjalny pracownik ma realne pojęcie o zawodzie i zależy mu na poszerzaniu kwalifikacji.

Przeczytaj również: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/bola-cie-plecy-oto-6-szybkich-cwiczen-do-wykonania-w-pracy

5 wskazówek, jak dobrze zarządzać karierą

Świadome budowanie swojej ścieżki zawodowej pozwoli osiągnąć sukces i zyskać poczucie spełnienia. W ten sposób można stale rozwijać swój potencjał, a także określić przyszłe wyzwania.

Krok 1: Poznaj swoje mocne i słabe strony - Jeśli będziesz wiedzieć, jakie masz kompetencje, to będzie Ci łatwiej określić, w jakiej pracy się sprawdzisz i co przyniesie Ci satysfakcję. Przeanalizuj, jakie są Twoje talenty i predyspozycje, czy lepiej odnajdujesz się w pracy zespołowej, czy samodzielnej, czy potrafisz i chcesz zarządzać ludźmi. Poznawanie siebie ułatwi podejmowanie decyzji.

Krok 2:  Ustal cele, do których dążysz - Poświęć czas na wyznaczenie sobie konkretnych zamiarów dotyczących kariery. Celem może być np. objęcie stanowiska kierowniczego i zarządzanie zespołem. Pamiętaj, żeby skupiać się na konkretach i działać. Doskonal swoje umiejętności, rozpocznij pracę w zawodzie, na którym Ci zależy, stale się dokształcaj.

Krok 3: Bądź na bieżąco – obserwuj trendy - Rynek pracy nieustannie ulega transformacjom i szybko się zmienia. Jego stała obserwacja pomoże w uchwyceniu oczekiwań pracodawców i zdobywaniu nowych doświadczeń. Śledzenie branży pozwoli aktualizować i poszerzać wiedzę.

Krok 4: Buduj swój wizerunek - Warto zadbać o budowanie swojego wizerunku w sieci. Dobrym pomysłem będzie prowadzenie własnego bloga eksperckiego, gdzie wykażesz się swoją wiedzą.

Krok 5: Stale się rozwijaj - Umiejętności zdobyte na studiach z pewnością przydadzą się w pracy zawodowej, ale na tym nie kończy się nasza nauka. Zarządzanie karierą wymaga ciągłego rozszerzania kompetencji, co czasem wiąże się również ze zmianą branży. Warto brać udział w konferencjach i szkoleniach, rozmawiać z ekspertami, czytać wartościowe książki.

Dowiedz się również jak należy napisać wypowiedzenie umowy o pracę: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/wymiar-czasu-pracy-na-pelny-etat-jak-go-okreslic

 

4 kierunki ekonomiczne – perspektywy zawodowe

Ukończenie studiów ekonomicznych pozwala na znalezienie ciekawej pracy, na przykład w obszarze bankowości i rachunkowości, co wiąże się z wieloma możliwościami i wysokimi zarobkami. Branża finansowa prężnie się rozwija, dlatego warto rozważyć studiowanie jednego z kierunków ekonomicznych.

  1. Ekonomia
    Ekonomia to dziedzina nauki zajmująca się badaniem i analizą dystrybucji, produkcji, a także konsumpcji dóbr oraz usług. Decydując się na taki kierunek, można liczyć na zatrudnienie m.in. w firmach ubezpieczeniowych, bankach, biurach rachunkowych, lokalnych samorządach czy w prywatnych firmach. Ile zarabia ekonomista?  Przeciętne wynagrodzenie młodszego księgowego wynosi 4200 zł brutto, a osoby pracującej na stanowisku: młodszy analityk finansowy - 5300 zł brutto.
  2. Zarządzanie
    Kierunek: zarządzanie umożliwia dokładne zaznajomienie się z funkcjonowaniem współczesnych przedsiębiorstw. Po ukończeniu studiów absolwent jest przygotowany zarówno do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej, jak i podjęcia pracy w roli specjalisty ds. zarządzania, doradcy klienta, badacza opinii publicznej czy specjalisty ds. zarządzania jakością. Dla przykładu: młodszy doradca klienta zarabia przeciętne 3800 zł brutto.
  3. Finanse i rachunkowość
    Studia z zakresu finansów i rachunkowości pozwalają zdobyć szeroką wiedzę na temat funkcjonowania instytucji finansowych, rachunkowości czy ryzyka finansowego, co zapewnia różnorodne perspektywy zawodowe. Osoby po ukończeniu tego kierunku znajdują zatrudnienie w bankach, firmach leasingowych lub factoringowych oraz przedsiębiorstwach zajmujących się doradztwem finansowym. Mediana zarobków młodszego specjalisty ds. rozliczeń wynosi 3300 zł brutto, a asystenta księgowości 3500 zł brutto.
  4. Bankowość
    Kolejnym kierunkiem ekonomicznym jest bankowość pozwalająca wdrożyć się w środowisko bankowe i dokładnie poznać jego funkcjonowanie. Po ukończeniu studiów absolwent może podjąć pracę w bankach, zakładach ubezpieczeniowych i różnorodnych instytucjach sektora finansowego. Przeciętne wynagrodzenie doradcy bankowego kształtuje się na poziomie 5100 zł brutto.

Przeczytaj również, co należy wiedzieć o zwolnieniu chorobowym: https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/zwolnienie-chorobowe-wszystko-co-warto-wiedziec/

 

Przekoloryzowane CV, czyli dlaczego nie warto podawać fałszywych informacji

„Nie zamieszczaj kłamstw w CV” – to jedna z podstawowych zasad rekrutacji. Profesjonalny i ciekawy życiorys może pomóc Ci w znalezieniu wymarzonej pracy. Ważne jednak, abyś potrafił mierzyć siły na zamiary i aplikował na stanowiska adekwatne nie tylko do Twoich oczekiwań, ale również do kwalifikacji i doświadczenia. Przypisywanie sobie kompetencji, których się nie posiada, prędzej czy później wyjdzie na jaw. 

Jesteś zdeterminowany, żeby zdobyć pracę w firmie, z którą chętnie związałbyś zawodową przyszłość? Skup się na faktach i autentycznej ocenie swoich umiejętności. Kłamstwa nie pomogą Ci stać się dobrym fachowcem. Warto postawić na uczciwość.

  1. Kłamstwo ma krótkie nogi

Napisałeś w życiorysie, że pracowałeś w firmie X, mimo że tak nie było? A może pochwaliłeś się biegłą znajomością języka obcego, chociaż opanowałeś zaledwie podstawy? Pracodawca może zweryfikować informacje, np. zwracając się do Twojego poprzedniego szefa lub inicjując rozmowę w języku obcym. Nawet jeśli zdołasz ukryć oszustwo, możesz nie poradzić sobie z realizacją zadań. Brak stosownych umiejętności sprawi, że szybko stracisz wymarzoną pracę.  

  1. Przyłapany na kłamstwie – nie będziesz wzbudzać zaufania

Jeśli Twoje oszustwo wyjdzie na jaw, nie zostaniesz przyjęty do pracy. Możesz wręcz otrzymać wilczy bilet, nie wspominając o tym, że… najesz się wstydu. Ukrywanie oszustwa wiąże się również z dużym stresem wynikającym z obawy, że zostaniesz zdemaskowany. Lepiej skoncentrować się na zdobywaniu kwalifikacji i budowaniu autentycznego wizerunku, niż tworzyć fałszywe informacje i wkładać wysiłek w ukrywanie prawdy.

  1. Narażasz się na przykre konsekwencje, podając fałszywe informacje

Zgodnie z art. 286 kodeksu karnego podawanie fałszywych danych stanowi wykroczenie, a po przyjęciu pierwszego wynagrodzenia staje się przestępstwem. Posługiwanie się nieprawdziwymi dokumentami, np. dyplomem ukończenia studiów, jest przestępstwem, nawet jeśli nie dojdzie do wypłaty pensji. Gdy je popełnisz, możesz zostać zmuszony do wypłaty odszkodowania lub nawet narazić się na karę pozbawienia wolności. 

 

Więcej informacji na temat CV znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/

 

Dokumenty rekrutacyjne – przydatne narzędzia

 

Profesjonalne dokumenty rekrutacyjne odgrywają decydującą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Dzięki nim masz szansę otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Życiorys jest wizytówką, która pomaga budować Twój wizerunek. Pożądany efekt można osiągnąć, korzystając na przykład z kreatora CV Pracuj.pl.

Jakie dokumenty dostarczyć pracodawcy? CV to najbogatsze źródło informacji na temat kandydata. Analizując jego treść, pracodawca ma okazję poznać Twoje dokonania zawodowe, przebieg kariery i nauki, umiejętności twarde i miękkie itp. Ważne, by dokument był czytelny i profesjonalny. Właściwa forma i treść mają duże znaczenie także przy pisaniu listu motywacyjnego lub podania o pracę. Narzędzia, które sprzyjają tworzeniu profesjonalnych dokumentów rekrutacyjnych, to na przykład: 

  1. Edytor tekstu - Zwięzłe frazy, przejrzysty układ tekstu, czytelna i prosta czcionka – to składniki profesjonalnego CV lub listu motywacyjnego. Warto zadbać o edycję; im bardziej przejrzysty dokument, tym szybciej pracodawca dotrze do kluczowych danych. 
  1. Edytor zdjęć - Choć fotografia nie jest kluczowym ani obowiązkowym elementem życiorysu, warto ją zamieścić. Łatwiej zapamiętać kandydata, kojarząc nazwisko z wizerunkiem. Ważne, by zdjęcie było profesjonalne, tzn. estetyczne i oficjalne, stworzone specjalnie na potrzeby rekrutacji.
  1. Kreator CV - Czytelny życiorys, który zawiera kluczowe dane, można stworzyć, korzystając z kreatora CV Pracuj.pl. Wystarczy wykonać trzy proste kroki, aby w efekcie otrzymać wartościowe CV – wizytówkę kandydata, która może stać się przepustką do kolejnego etapu rekrutacji. 
  1. Konwerter plików - Aby wysiłek włożony w tworzenie CV nie poszedł na marne, należy upewnić się, że potencjalny pracodawca z łatwością otworzy dokument w komputerze lub urządzeniu mobilnym. Najbezpieczniej jest zapisać życiorys w rozszerzeniu .pdf. Dobrze jest posiadać również wersję .doc, którą można edytować: poprawiać, uzupełniać itd. 

Praktyki i staże – jak opisać je w CV?

Dla potencjalnego pracodawcy ważne są nie tylko okresy zatrudnienia, ale również wiedza i doświadczenie zdobyte podczas praktyk czy stażu. Informację o tego typu aktywności dobrze jest zamieścić w CV, opisując zakres wykonywanych obowiązków.

Czego można nauczyć się podczas praktyk lub stażu?

Staż oraz praktyki umożliwiają przede wszystkim:

  • Zorientowanie się, jak wygląda praca w danej branży - Bardzo często udział w praktykach pozwala zweryfikować, czy praca w wybranym przez nas zawodzie jest zgodna z naszymi oczekiwaniami.
  • Wykorzystanie wiedzy ze studiów w praktyce - Teoretyczne zajęcia na uczelni nie odzwierciedlają tego, jak rzeczywiście wygląda funkcjonowanie firm z danej branży. Nie zapominajmy jednak, że wiedza ze studiów ułatwia wykonywanie praktycznych zadań.
  • Zdobycie nowych umiejętności - Przedsiębiorstwa nie zawsze korzystają z tych samych narzędzi, co uczelnie. Praktykant ma więc okazję nauczyć się np. obsługi nowych, przydatnych programów.

Jak opisać praktyki i staże w CV?

Jeśli kandydat posiada bardzo duże doświadczenie zawodowe, to może pominąć opis praktyk. Jeżeli jednak programy stażowe i/lub praktyki są jedyną dotychczasową aktywnością, z pewnością warto uwzględnić je w życiorysie. Powinno się to zrobić w następujący sposób:

  • Rozpoczynając od najnowszej aktywności - W CV obowiązuje zasada odwrotnej chronologii - także w przypadku praktyk/stażu. Na początku opisujemy najnowszą działalność.
  • Określając zakres wykonywanych zadań - Wymieniamy, jakie obowiązki mieliśmy podczas praktyk. Najlepiej skupić się na tych najbardziej istotnych, charakterystycznych dla pracy w wymarzonym przez nas zawodzie – właśnie one mogą zainteresować potencjalnego pracodawcę.
  • Uwzględniając opis nabytych umiejętności - Pierwsze doświadczenia w firmie sprawiają, że dowiadujemy się, jak wygląda praca w zespole. To też okazja, żeby rozwijać np. kreatywność, umiejętność zarządzania sobą w czasie, komunikatywność itd. Dobrze jest przedstawić zdobyte kompetencje w życiorysie zawodowym – dla osoby odpowiedzialnej za rekrutację będzie to informacja, że ze wszystkich naszych doświadczeń czerpiemy wiedzę oraz wyciągamy wnioski.

 

Więcej informacji na temat cv znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/

Jak napisać list motywacyjny?

List motywacyjny, jako dodatek do życiorysu, może przykuć uwagę rekrutera i zwiększyć Twoje szanse na zdobycie pracy. Dokument powinien być nie tylko bezbłędny, ale i unikatowy. Należy opisać w nim m.in. powód zainteresowania daną ofertą. Warto przedstawić, co zyska firma, zatrudniając właśnie Ciebie.

 

List motywacyjny – wskazówki

Przygotowując list motywacyjny, należy:

  • Zadbać o jego czytelność - Na wstępie warto skupić się na tym, by dokument był czytelny. Ozdobna czcionka czy nieodpowiednie formatowanie tekstu mogą spowodować, że list motywacyjny będzie postrzegany jako mało profesjonalny.
  • Spersonalizować go - Jednym z największych błędów popełnianych przez kandydatów jest wysyłanie tego samego listu w odpowiedzi na różne ogłoszenia. Dokument powinien być napisany pod kątem wybranej oferty i profilu działalności firmy. Nie należy też zapominać o odpowiednim zaadresowaniu i zwróceniu się do osoby odpowiedzialnej za rekrutację.
  • Podać powód zainteresowania ofertą - W liście motywacyjnym warto wyjaśnić, dlaczego interesuje nas praca w firmie, do której aplikujemy. W tym celu dobrze jest zapoznać się z tym, jak funkcjonuje przedsiębiorstwo i jakie wartości są dla niego istotne.
  • Opisać swoją kandydaturę - Dokument powinien zawierać argumentację, dlaczego to właśnie my sprawdzimy się na interesującym nas stanowisku. Warto powołać się na doświadczenia z poprzednich prac – jeśli ich nie posiadamy, możemy wymienić, czego nauczyliśmy się podczas praktyk, stażu, a nawet w trakcie realizowania projektów na studiach czy uczestnictwa w kołach naukowych. Nie chodzi o powtarzanie informacji z CV, a przedstawienie ich w szerszym zakresie.
  • Podkreślić, co może zyskać firma - Ciekawym i ważnym elementem listu jest prezentacja, co możemy zaoferować firmie. Innymi słowy – jakie korzyści przyniesie przedsiębiorstwu nasza praca. W ten sposób pokażemy szczere zainteresowanie oraz zaangażowanie w szukanie pracy.
  • Usunąć błędy - Przed wysłaniem listu motywacyjnego należy dokładnie go sprawdzić i w razie potrzeby - dokonać korekty.

Więcej informacji na temat listu motywacyjnego znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3
logotyp acca
logotyp ela