Jak zdobyć doświadczenie zawodowe w trakcie studiów?

Praca dla młodych – w finansach i bankowości

Jak zostać specjalistą poszukiwanym w finansach i bankowości? Jakie umiejętności liczą się we współczesnej bankowości? Czy będąc specjalistą w obszarze IT warto rozważyć pracę w bankowości? Zajrzyj do naszego artykułu i dowiedz się więcej:https://www.praca.pl/poradniki/finanse-bankowosc/praca-dla-mlodych-rozpocznij-kariere-w-finansach-i-bankowosci_pr-3548.html?utm_source=www&utm_medium=biura_karier&utm_campaign=ePoradnik2019_2020&utm_term=12_2

Workplace Of The Future – przyszłość czy już codzienność

 

Obawiamy się robotyzacji w wielu obszarach. W administracji do umówienia spotkania wystarczy inteligentny asystent, a w księgowości cyfrowy pracownik wygeneruje bezpośrednio z programu fakturę czy raport. Brzmi prawdopodobnie?

Zweryfikuj swoje przemyślenia z naszym artykułem: https://www.praca.pl/poradniki/it-i-nowe-technologie/workplace-of-the-future-przyszlosc-czy-juz-codziennosc_pr-3535.html?utm_source=www&utm_medium=biura_karier&utm_campaign=ePoradnik2019_2020&utm_term=12  

Zawody przyszłości 2020 / 2030

Według World Economic Forum aż 65% dzisiejszych uczniów szkoły podstawowej będzie pracowało w zawodzie, który jeszcze nie istnieje. - zawody gwarantujące najwyższe wynagrodzenie, - zawody, które jeszcze nie istnieją, a które będą niszowe, - 10 zawodów, na które najtrudniej jest zrekrutować pracownika, O tym oraz o zawodach, na które jest i będzie popyt, dowiesz się z artykułu Zawody przyszłości 2020 / 2030 na Praca.pl

Redakcja Praca.pl

Czy znasz już rodzaje assessmentów w obszarze zarządzania?

 

Potencjalni kandydaci na stanowiska związane z zarządzaniem powinni być przygotowani na rekrutację w ramach Assessment Center. Może ona mieć postać testów, pracy w grupach oraz ćwiczeń indywidualnych.

1. Testy psychologiczne i kompetencyjne - Asesorzy najczęściej przeprowadzają testy, które sprawdzają nie tylko kompetencje zawodowe kandydatów, ale także ich uwarunkowania psychiczne. Pytania mogą być nakierowane na ocenianie motywacji i poziomu zaangażowania potencjalnego pracownika. Na podstawie testów sprawdza się również kompetencje menedżerskie lub sprzedażowe, dostosowane do konkretnego stanowiska pracy.

2. Ćwiczenia w grupach – ocena kooperacji kandydatów - AC wiąże się również z zadaniami wykonywanymi w grupach. W obszarze zarządzania przydatne okażą się między innymi zdolności komunikacyjne, umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów czy doświadczenie w zakresie zarządzania zespołem. Wszystkie te cechy można sprawdzić podczas zadań rozwiązywanych wspólnie z innymi kandydatami. Asesorzy zwracają także uwagę na zdolność pracy pod presją czasu oraz umiejętność zarządzania zespołem – jednym z ćwiczeń może być dyskusja grupowa, która pozwala ocenić gotowość do kompromisów i zdolność przekonywania do własnej inicjatywy.

 

3. Ćwiczenia indywidualne - W przypadku branży zarządzania najczęściej stałym punktem Assessment Center są ćwiczenia indywidualne. Ten wariant sprawdzania kompetencji zawodowych może mieć postać case study, które nawiązuje do rzeczywistych sytuacji charakterystycznych dla danego stanowiska. W ramach ćwiczeń indywidualnych asesorzy mogą poprosić o udział w scence – wraz z aktorem wcielającym się w rolę np. klienta lub potencjalnego kontrahenta. Ten rodzaj assessmentu wiąże się także z przygotowaniem prezentacji analitycznej na podstawie otrzymanych materiałów. Dzięki ćwiczeniom indywidualnym rekruterzy mogą zweryfikować przygotowanie do zawodu w kontekście merytorycznym i psychologicznym.

Rodzaje Assessment Center z obszaru zarządzania są związane z oceną umiejętności niezbędnych do wykonywania konkretnego zawodu.

Zobacz też: porady.pracuj.pl/z-zycia-pracownika/jak-napisac-wypowiedzenie-umowy-o-prace

 

Zastanawiasz się jak zdobyć doświadczenie podczas studiów?

Doskonałą metodą zdobycia doświadczenia zawodowego i rozwoju swoich umiejętności jest członkostwo w organizacjach studenckich i kołach naukowych. Listę organizacji studenckich działających na naszej Uczelni znajdziesz na stronie: www.ue.katowice.pl/studenci/zycie-studenckie/organizacje-studenckie.html natomiast zestawienie Kół naukowych dostępne jest na stronie: www.ue.katowice.pl/studenci/zycie-studenckie/kola-naukowe.html

Praktyki studenckie – wszystko, co warto wiedzieć

Osoby rozpoczynające karierę zawodową borykają się często z problemem braku wystarczającego doświadczenia na rynku pracy. Praktyka studencka to idealny sposób, aby zaznajomić się z wybraną profesją i uzyskać wiele nowych umiejętności, które uzupełnią wiedzę zdobytą na uczelni. Poszerzanie kompetencji to w obecnych czasach klucz do sukcesu.

Praktyka studencka – dlaczego jest ważna? Podczas praktyk można poznać środowisko pracy, nauczyć się zarządzania sobą w czasie, sprawdzić swoją odporność na stres. To również dobra okazja do zdobywania ważnych kompetencji twardych, np. obsługi programów komputerowych. Poza tym szefowie firm często zatrudniają praktykantów, którzy spełnili ich oczekiwania.

Trzy miesiące nauki w firmie - Praktyki można odbyć u dowolnego pracodawcy, którego wybiera sam student – musi on jedynie otrzymać jego zgodę. Wiele uczelni współpracuje z rozmaitymi firmami oferującymi kilkumiesięczną praktykę zawodową. Praktyki powinny wynosić trzy miesiące dla studentów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich – taka regulacja została zapisana w ustawie „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”. Praktykantowi zostaje przydzielony opiekun, który dzieli się swoją wiedzą i przekazuje obowiązki. Student będący na praktyce podpisuje również umowę z pracodawcą – najczęściej będzie to umowa zlecenie lub o dzieło. Wypłacanie wynagrodzenia podczas praktyk nie zostało narzucone przez przepisy prawa, ale nierzadko można je otrzymać.

Rola praktyk studenckich - Odbywanie praktyk zawodowych stanowi jeden z najważniejszych elementów kształcenia. Dzięki nim zaczynamy budować swoją  karierę. Pracodawca, wybierając kandydata na dane stanowisko, zwraca uwagę nie tylko na kompetencje osobiste i wykształcenie, ale również na odbyte praktyki studenckie i staże. Dzięki temu zyskuje on pewność, że potencjalny pracownik ma realne pojęcie o zawodzie i zależy mu na poszerzaniu kwalifikacji.

Przeczytaj również: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/bola-cie-plecy-oto-6-szybkich-cwiczen-do-wykonania-w-pracy

5 wskazówek, jak dobrze zarządzać karierą

Świadome budowanie swojej ścieżki zawodowej pozwoli osiągnąć sukces i zyskać poczucie spełnienia. W ten sposób można stale rozwijać swój potencjał, a także określić przyszłe wyzwania.

Krok 1: Poznaj swoje mocne i słabe strony - Jeśli będziesz wiedzieć, jakie masz kompetencje, to będzie Ci łatwiej określić, w jakiej pracy się sprawdzisz i co przyniesie Ci satysfakcję. Przeanalizuj, jakie są Twoje talenty i predyspozycje, czy lepiej odnajdujesz się w pracy zespołowej, czy samodzielnej, czy potrafisz i chcesz zarządzać ludźmi. Poznawanie siebie ułatwi podejmowanie decyzji.

Krok 2:  Ustal cele, do których dążysz - Poświęć czas na wyznaczenie sobie konkretnych zamiarów dotyczących kariery. Celem może być np. objęcie stanowiska kierowniczego i zarządzanie zespołem. Pamiętaj, żeby skupiać się na konkretach i działać. Doskonal swoje umiejętności, rozpocznij pracę w zawodzie, na którym Ci zależy, stale się dokształcaj.

Krok 3: Bądź na bieżąco – obserwuj trendy - Rynek pracy nieustannie ulega transformacjom i szybko się zmienia. Jego stała obserwacja pomoże w uchwyceniu oczekiwań pracodawców i zdobywaniu nowych doświadczeń. Śledzenie branży pozwoli aktualizować i poszerzać wiedzę.

Krok 4: Buduj swój wizerunek - Warto zadbać o budowanie swojego wizerunku w sieci. Dobrym pomysłem będzie prowadzenie własnego bloga eksperckiego, gdzie wykażesz się swoją wiedzą.

Krok 5: Stale się rozwijaj - Umiejętności zdobyte na studiach z pewnością przydadzą się w pracy zawodowej, ale na tym nie kończy się nasza nauka. Zarządzanie karierą wymaga ciągłego rozszerzania kompetencji, co czasem wiąże się również ze zmianą branży. Warto brać udział w konferencjach i szkoleniach, rozmawiać z ekspertami, czytać wartościowe książki.

 

Dowiedz się również jak należy napisać wypowiedzenie umowy o pracę: porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/wymiar-czasu-pracy-na-pelny-etat-jak-go-okreslic

 

4 kierunki ekonomiczne – perspektywy zawodowe

Ukończenie studiów ekonomicznych pozwala na znalezienie ciekawej pracy, na przykład w obszarze bankowości i rachunkowości, co wiąże się z wieloma możliwościami i wysokimi zarobkami. Branża finansowa prężnie się rozwija, dlatego warto rozważyć studiowanie jednego z kierunków ekonomicznych.

1.      Ekonomia

Ekonomia to dziedzina nauki zajmująca się badaniem i analizą dystrybucji, produkcji, a także konsumpcji dóbr oraz usług. Decydując się na taki kierunek, można liczyć na zatrudnienie m.in. w firmach ubezpieczeniowych, bankach, biurach rachunkowych, lokalnych samorządach czy w prywatnych firmach. Ile zarabia ekonomista?  Przeciętne wynagrodzenie młodszego księgowego wynosi 4200 zł brutto, a osoby pracującej na stanowisku: młodszy analityk finansowy - 5300 zł brutto.

2.      Zarządzanie

Kierunek: zarządzanie umożliwia dokładne zaznajomienie się z funkcjonowaniem współczesnych przedsiębiorstw. Po ukończeniu studiów absolwent jest przygotowany zarówno do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej, jak i podjęcia pracy w roli specjalisty ds. zarządzania, doradcy klienta, badacza opinii publicznej czy specjalisty ds. zarządzania jakością. Dla przykładu: młodszy doradca klienta zarabia przeciętne 3800 zł brutto.

3.      Finanse i rachunkowość

Studia z zakresu finansów i rachunkowości pozwalają zdobyć szeroką wiedzę na temat funkcjonowania instytucji finansowych, rachunkowości czy ryzyka finansowego, co zapewnia różnorodne perspektywy zawodowe. Osoby po ukończeniu tego kierunku znajdują zatrudnienie w bankach, firmach leasingowych lub factoringowych oraz przedsiębiorstwach zajmujących się doradztwem finansowym. Mediana zarobków młodszego specjalisty ds. rozliczeń wynosi 3300 zł brutto, a asystenta księgowości 3500 zł brutto.

4.      Bankowość

Kolejnym kierunkiem ekonomicznym jest bankowość pozwalająca wdrożyć się w środowisko bankowe i dokładnie poznać jego funkcjonowanie. Po ukończeniu studiów absolwent może podjąć pracę w bankach, zakładach ubezpieczeniowych i różnorodnych instytucjach sektora finansowego. Przeciętne wynagrodzenie doradcy bankowego kształtuje się na poziomie 5100 zł brutto.

 

Przeczytaj również, co należy wiedzieć o zwolnieniu chorobowym: https://porady.pracuj.pl/zycie-zawodowe/zwolnienie-chorobowe-wszystko-co-warto-wiedziec/

 

Przekoloryzowane CV, czyli dlaczego nie warto podawać fałszywych informacji

 

„Nie zamieszczaj kłamstw w CV” – to jedna z podstawowych zasad rekrutacji. Profesjonalny i ciekawy życiorys może pomóc Ci w znalezieniu wymarzonej pracy. Ważne jednak, abyś potrafił mierzyć siły na zamiary i aplikował na stanowiska adekwatne nie tylko do Twoich oczekiwań, ale również do kwalifikacji i doświadczenia. Przypisywanie sobie kompetencji, których się nie posiada, prędzej czy później wyjdzie na jaw. 

Jesteś zdeterminowany, żeby zdobyć pracę w firmie, z którą chętnie związałbyś zawodową przyszłość? Skup się na faktach i autentycznej ocenie swoich umiejętności. Kłamstwa nie pomogą Ci stać się dobrym fachowcem. Warto postawić na uczciwość.

  1. Kłamstwo ma krótkie nogi

Napisałeś w życiorysie, że pracowałeś w firmie X, mimo że tak nie było? A może pochwaliłeś się biegłą znajomością języka obcego, chociaż opanowałeś zaledwie podstawy? Pracodawca może zweryfikować informacje, np. zwracając się do Twojego poprzedniego szefa lub inicjując rozmowę w języku obcym. Nawet jeśli zdołasz ukryć oszustwo, możesz nie poradzić sobie z realizacją zadań. Brak stosownych umiejętności sprawi, że szybko stracisz wymarzoną pracę.  

  1. Przyłapany na kłamstwie – nie będziesz wzbudzać zaufania

Jeśli Twoje oszustwo wyjdzie na jaw, nie zostaniesz przyjęty do pracy. Możesz wręcz otrzymać wilczy bilet, nie wspominając o tym, że… najesz się wstydu. Ukrywanie oszustwa wiąże się również z dużym stresem wynikającym z obawy, że zostaniesz zdemaskowany. Lepiej skoncentrować się na zdobywaniu kwalifikacji i budowaniu autentycznego wizerunku, niż tworzyć fałszywe informacje i wkładać wysiłek w ukrywanie prawdy.

  1. Narażasz się na przykre konsekwencje, podając fałszywe informacje

Zgodnie z art. 286 kodeksu karnego podawanie fałszywych danych stanowi wykroczenie, a po przyjęciu pierwszego wynagrodzenia staje się przestępstwem. Posługiwanie się nieprawdziwymi dokumentami, np. dyplomem ukończenia studiów, jest przestępstwem, nawet jeśli nie dojdzie do wypłaty pensji. Gdy je popełnisz, możesz zostać zmuszony do wypłaty odszkodowania lub nawet narazić się na karę pozbawienia wolności. 

 

Więcej informacji na temat CV znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/

 

Dokumenty rekrutacyjne – przydatne narzędzia

 

Profesjonalne dokumenty rekrutacyjne odgrywają decydującą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Dzięki nim masz szansę otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Życiorys jest wizytówką, która pomaga budować Twój wizerunek. Pożądany efekt można osiągnąć, korzystając na przykład z kreatora CV Pracuj.pl.

Jakie dokumenty dostarczyć pracodawcy? CV to najbogatsze źródło informacji na temat kandydata. Analizując jego treść, pracodawca ma okazję poznać Twoje dokonania zawodowe, przebieg kariery i nauki, umiejętności twarde i miękkie itp. Ważne, by dokument był czytelny i profesjonalny. Właściwa forma i treść mają duże znaczenie także przy pisaniu listu motywacyjnego lub podania o pracę. Narzędzia, które sprzyjają tworzeniu profesjonalnych dokumentów rekrutacyjnych, to na przykład: 

  1. Edytor tekstu - Zwięzłe frazy, przejrzysty układ tekstu, czytelna i prosta czcionka – to składniki profesjonalnego CV lub listu motywacyjnego. Warto zadbać o edycję; im bardziej przejrzysty dokument, tym szybciej pracodawca dotrze do kluczowych danych. 
  1. Edytor zdjęć - Choć fotografia nie jest kluczowym ani obowiązkowym elementem życiorysu, warto ją zamieścić. Łatwiej zapamiętać kandydata, kojarząc nazwisko z wizerunkiem. Ważne, by zdjęcie było profesjonalne, tzn. estetyczne i oficjalne, stworzone specjalnie na potrzeby rekrutacji.
  1. Kreator CV - Czytelny życiorys, który zawiera kluczowe dane, można stworzyć, korzystając z kreatora CV Pracuj.pl. Wystarczy wykonać trzy proste kroki, aby w efekcie otrzymać wartościowe CV – wizytówkę kandydata, która może stać się przepustką do kolejnego etapu rekrutacji. 
  1. Konwerter plików - Aby wysiłek włożony w tworzenie CV nie poszedł na marne, należy upewnić się, że potencjalny pracodawca z łatwością otworzy dokument w komputerze lub urządzeniu mobilnym. Najbezpieczniej jest zapisać życiorys w rozszerzeniu .pdf. Dobrze jest posiadać również wersję .doc, którą można edytować: poprawiać, uzupełniać itd. 

Praktyki i staże – jak opisać je w CV?

Dla potencjalnego pracodawcy ważne są nie tylko okresy zatrudnienia, ale również wiedza i doświadczenie zdobyte podczas praktyk czy stażu. Informację o tego typu aktywności dobrze jest zamieścić w CV, opisując zakres wykonywanych obowiązków.

Czego można nauczyć się podczas praktyk lub stażu?

Staż oraz praktyki umożliwiają przede wszystkim:

  • Zorientowanie się, jak wygląda praca w danej branży - Bardzo często udział w praktykach pozwala zweryfikować, czy praca w wybranym przez nas zawodzie jest zgodna z naszymi oczekiwaniami.
  • Wykorzystanie wiedzy ze studiów w praktyce - Teoretyczne zajęcia na uczelni nie odzwierciedlają tego, jak rzeczywiście wygląda funkcjonowanie firm z danej branży. Nie zapominajmy jednak, że wiedza ze studiów ułatwia wykonywanie praktycznych zadań.
  • Zdobycie nowych umiejętności - Przedsiębiorstwa nie zawsze korzystają z tych samych narzędzi, co uczelnie. Praktykant ma więc okazję nauczyć się np. obsługi nowych, przydatnych programów.

Jak opisać praktyki i staże w CV?

Jeśli kandydat posiada bardzo duże doświadczenie zawodowe, to może pominąć opis praktyk. Jeżeli jednak programy stażowe i/lub praktyki są jedyną dotychczasową aktywnością, z pewnością warto uwzględnić je w życiorysie. Powinno się to zrobić w następujący sposób:

  • Rozpoczynając od najnowszej aktywności - W CV obowiązuje zasada odwrotnej chronologii - także w przypadku praktyk/stażu. Na początku opisujemy najnowszą działalność.
  • Określając zakres wykonywanych zadań - Wymieniamy, jakie obowiązki mieliśmy podczas praktyk. Najlepiej skupić się na tych najbardziej istotnych, charakterystycznych dla pracy w wymarzonym przez nas zawodzie – właśnie one mogą zainteresować potencjalnego pracodawcę.
  • Uwzględniając opis nabytych umiejętności - Pierwsze doświadczenia w firmie sprawiają, że dowiadujemy się, jak wygląda praca w zespole. To też okazja, żeby rozwijać np. kreatywność, umiejętność zarządzania sobą w czasie, komunikatywność itd. Dobrze jest przedstawić zdobyte kompetencje w życiorysie zawodowym – dla osoby odpowiedzialnej za rekrutację będzie to informacja, że ze wszystkich naszych doświadczeń czerpiemy wiedzę oraz wyciągamy wnioski.

 

Więcej informacji na temat cv znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/

Jak napisać list motywacyjny?

List motywacyjny, jako dodatek do życiorysu, może przykuć uwagę rekrutera i zwiększyć Twoje szanse na zdobycie pracy. Dokument powinien być nie tylko bezbłędny, ale i unikatowy. Należy opisać w nim m.in. powód zainteresowania daną ofertą. Warto przedstawić, co zyska firma, zatrudniając właśnie Ciebie.

 

List motywacyjny – wskazówki

Przygotowując list motywacyjny, należy:

  • Zadbać o jego czytelność - Na wstępie warto skupić się na tym, by dokument był czytelny. Ozdobna czcionka czy nieodpowiednie formatowanie tekstu mogą spowodować, że list motywacyjny będzie postrzegany jako mało profesjonalny.
  • Spersonalizować go - Jednym z największych błędów popełnianych przez kandydatów jest wysyłanie tego samego listu w odpowiedzi na różne ogłoszenia. Dokument powinien być napisany pod kątem wybranej oferty i profilu działalności firmy. Nie należy też zapominać o odpowiednim zaadresowaniu i zwróceniu się do osoby odpowiedzialnej za rekrutację.
  • Podać powód zainteresowania ofertą - W liście motywacyjnym warto wyjaśnić, dlaczego interesuje nas praca w firmie, do której aplikujemy. W tym celu dobrze jest zapoznać się z tym, jak funkcjonuje przedsiębiorstwo i jakie wartości są dla niego istotne.
  • Opisać swoją kandydaturę - Dokument powinien zawierać argumentację, dlaczego to właśnie my sprawdzimy się na interesującym nas stanowisku. Warto powołać się na doświadczenia z poprzednich prac – jeśli ich nie posiadamy, możemy wymienić, czego nauczyliśmy się podczas praktyk, stażu, a nawet w trakcie realizowania projektów na studiach czy uczestnictwa w kołach naukowych. Nie chodzi o powtarzanie informacji z CV, a przedstawienie ich w szerszym zakresie.
  • Podkreślić, co może zyskać firma - Ciekawym i ważnym elementem listu jest prezentacja, co możemy zaoferować firmie. Innymi słowy – jakie korzyści przyniesie przedsiębiorstwu nasza praca. W ten sposób pokażemy szczere zainteresowanie oraz zaangażowanie w szukanie pracy.
  • Usunąć błędy - Przed wysłaniem listu motywacyjnego należy dokładnie go sprawdzić i w razie potrzeby - dokonać korekty.

Więcej informacji na temat listu motywacyjnego znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/