Zarządzanie i marketing w biznesie
dwa semestry (220 godzin)
OPIS STUDIÓW
Studia przygotowują do podejmowania w przedsiębiorstwie bardziej skutecznych decyzji oraz efektywniejszej realizacji strategii, projektów czy konkretnych zadań. Dynamicznie zmieniające się uwarunkowania w otoczeniu i wnętrzu przedsiębiorstwa oraz rozwój gospodarki opartej na wiedzy wymagają od aktualnych oraz przyszłych menedżerów, specjalistów i pozostałych pracowników nowych kompetencji oraz rozszerzenia posiadanych już umiejętności. Dlatego tak ważne jest ich stałe rozwijanie i doskonalenie. Bardzo istotna jest też wymiana myśli i dyskusja na temat nowoczesnego prowadzenia biznesu z innymi uczestnikami studiów, jak również doświadczonymi wykładowcami-praktykami.
ADRESACI
• menedżerowie najwyższego i średniego szczebla zarządzania (lub przygotowujących się do objęcia takich stanowisk w przedsiębiorstwach,
• specjaliści różnych dziedzin (np. finansów, zasobów ludzkich, marketingu, public relations, sprzedaży i obsługi klienta, logistyki, controllingu itd.,
• kierownicy projektów,
• doradcy i konsultanci operujący w sferze praktyki gospodarczej,
• osoby prowadzące własną działalność gospodarczą,
• absolwenci studiów (zwłaszcza nieekonomicznych) chcący rozwijać nowe lub też rozszerzać i doskonalić swoje dotychczasowe umiejętności.
KORZYŚCI
Absolwent studiów będzie przygotowany do:
• profesjonalnego kierowania przedsiębiorstwem, jego wybranym obszarem funkcjonalnym lub innymi realizowanymi przez nie aktywnościami na rynku, co powinno przełożyć się na jego sukcesy w pracy,
• samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej,
• stosowania w swojej pracy zawodowej nowoczesnych metod i technik zarządzania,
• projektowania, organizowania, wdrażania i kontrolowania ciekawych pomysłów strategicznych oraz taktyczno-oeracyjnych.
Udział w studiach jest ponadto dobrą okazją do nawiązania relacji, także biznesowych, z ich innymi uczestnikami.
DOKUMENT KOŃCOWY (certyfikaty i uprawnienia)
świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
ZAŁOŻENIA STUDIÓW
• zapoznanie słuchaczy z zasadami, specyfiką oraz technikami i narzędziami nowoczesnego zarządzania podmiotami gospodarczymi funkcjonującymi w warunkach tzw. nowej gospodarki (tj. opartej na wiedzy),
• przekazanie słuchaczom najnowszej wiedzy z zakresu zarządzania finansami oraz marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem,
• dostarczenie słuchaczom niezbędnej wiedzy do podejmowania strategicznych oraz taktyczno-operacyjnych decyzji rynkowych (marketingowych) i innych, obejmującej uwarunkowania tych decyzji, jak też strategie i ich instrumenty,
• wykształcenie u słuchaczy umiejętności posługiwania się metodami oraz narzędziami służącymi analizowaniu i diagnozowaniu oraz planowaniu, organizowaniu i kierowaniu działalnością przedsiębiorstwa (jego różnymi funkcjami) operującego w warunkach dynamicznie zmieniającego się otoczenia,
• wykształcenie i pogłębianie u słuchaczy umiejętności samodzielnego budowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz opracowywania biznesplanów, a także kreatywnego projektowania strategii i planów marketingowych,
• rozwijanie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ
Zajęcia są prowadzone przy pomocy nowoczesnych metod nauczania, m.in. w formie aktywnych wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów oraz warsztatów z wykorzystaniem technik multimedialnych, studiów przypadków, różnych form dyskusji oraz narzędzi informatycznych.
PROGRAM STUDIÓW
Lp. | Przedmiot | Liczba godzin teoretycznych | Liczba godzin praktycznych | Punkty ECTS |
---|---|---|---|---|
1 | Zarządzanie przedsiębiorstwem | 42 | 36 | 16 |
- Prawne aspekty działalności przedsiębiorstwa
- Koncepcje i techniki zarządzania - Zarządzanie strategiczne - Zarządzanie personelem - Zarządzanie projektami - Negocjacje - Społeczna odpowiedzialność w biznesie - Metodyka tworzenia biznesplanów | ||||
2 | Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa | 26 | 20 | 8 |
- Finanse przedsiębiorstwa - Rynek kapitałowy - Elementy rachunkowości zarządczej - Strategie podatkowe - Controlling - Plan finansowy | ||||
3 | Zarządzanie marketingowe | 40 | 36 | 14 |
- System informacji marketingowej i badania rynku - Zarządzanie marketingowe i jego strategie - Projektowanie programów marketingowych (planowanie oferty rynkowej i jej pozycjonowanie, polityka cenowa, dystrybucja i obsługa klienta, komunikacja marketingowa, Kształtowanie marki i wizerunku przedsiębiorstwa) - E-marketing - Plan marketingowy | ||||
4 | Zarządzanie i marketing – sektorowe przykłady zastosowań (każdy słuchacz spośród czterech proponowanych w ramach tego modułu przedmiotów wybiera dwa przedmioty) | 8 | 8 | 2 |
- Handel - Usługi profesjonalne - Turystyka i rekreacja - Dobra zaawansowane technicznie (high-tech) | ||||
Egzaminy pisemne | - | 4 | - | |
Razem | 116 | 104 | 40 |
ORGANIZACJA STUDIÓW (cykl zajęć i miejsce ich odbywania)
Zjazdy odbywają się co dwa tygodnie w weekendy (sobota i niedziela) w godzinach od 8:55 do maksymalnie 16:05 w salach dydaktycznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
KRYTERIA UKOŃCZENIA STUDIÓW
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie przez słuchacza oceny pozytywnej z egzaminów pisemnych z poszczególnych modułów. Przewiduje się dwa egzaminy, tj. po pierwszym semestrze (obejmie treści przedmiotów ujętych w modułach I i II) oraz drugim semestrze (obejmie treści przedmiotów ujętych w modułach III i IV).
KADRA DYDAKTYCZNA
Kadrę wykładowców i trenerów stanowią cenieni pracownicy naukowo-dydaktyczni Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz innych uczelni wyższych mający również bogate doświadczenia biznesowe.
KIEROWNIK STUDIÓW
dr Joanna Wiechoczek
CZESNE w roku akademickim 2020/2021
- 4000 zł (przy płatności w dwóch ratach)
- płatność jednorazowa - wysokość czesnego zostaje pomniejszona o 100 zł
- płatność w 4,6 lub 8 ratach: wysokość czesnego wzrasta o 100 zł