Przejdź do menu Przejdź do treści

JM Rektor na Europejskim Kongresie Gospodarczym 2022

W dniach 25-27 kwietnia odbył się Europejski Kongres Gospodarczy 2022. W 14. edycji wydarzenia wzięła udział JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak, która wystąpiła w specjalnym programie "Zrozumieć rynek", uczestniczyła w briefingu prasowym oraz pełniła rolę prelegentki w debacie pt. "Nauka, biznes, transformacja".

Europejski Kongres Gospodarczy to prestiżowe wydarzenie, które odbywa się cyklicznie w centrum Katowic. W oficjalnej inauguracji 14. edycji Kongresu wzięli udział m.in. Premier Mateusz Morawiecki oraz Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa. W czasie trzech dni wydarzenia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym odbyło się 150 sesji z udziałem 1000. panelistów i blisko 9 tys. gości oraz ponad 500 dziennikarzy. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, który jest partnerem instytucjonalnym EEC, reprezentowali eksperci na czele z JM Rektor. 

W pierwszym dniu Kongresu odbyło się specjalne nagranie do programu red. Adama Sojki "Zrozumieć rynek", w którym wystąpiła JM Rektor prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak oraz Minister, Rzecznik MŚP Adam Krzysztof AbramowiczZobacz odcinek 

Podczas drugiego dnia Kongresu zorganizowany został specjalny briefing prasowy, w którym uczestniczyła JM Rektor dotyczący powołania Championów ESOF - Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024Więcej nt. briefingu

W trzecim dniu Kongresu goście mieli okazję wysłuchać specjalnej sesji pt. "Nauka, biznes, transformacja" z udziałem JM Rektor prof. dr hab. inż. Celiny M. Olszak oraz posła do Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka, Rektora Uniwersytetu Śląskiego prof. Ryszarda Koziołka, wiceprezydenta ds. badań i rozwoju Sieci Badawczej Łukasiewicz Marcina Kraski, prezesa EuroScience Michaela Matlosza, Prorektora ds. nauki i rozwoju PŚ Marka Pawełczyka, Prodziekana ds. kształcenia Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, dziennikarza naukowego dra Tomasza Rożka i Wiceprezydenta Katowic Jerzego Woźniaka.

JM Rektor, rozpoczynając swoją wypowiedź, podziękowała za zaproszenie i zainicjowanie tak ważnego, ale i trudnego pytania dot. sytuacji popytowo-podażowej w nauce, mianowicie: czy mamy dużo pomysłów gotowych do komercjalizacji, a biznes się nimi nie interesuje, czy może jest tak, że jest źle z podążą?

Odnosząc się do pytania, prof. Celina Olszak mówiła: "Odpowiedź nie jest zerojedynkowa, bo komercjalizacja wyników badań to proces wieloetapowy, złożony, w Polsce do tej pory podchodziliśmy do niego w sposób ‚przyczynkarski’. Nie patrzyliśmy na komercjalizację w sposób systemowy, holistyczny. Jeśli chcemy z nauki zrobić przemysł, który nas wywinduje w Europie, w świecie, to przede wszystkim na naukę, na ten przemysł, trzeba popatrzeć w kategoriach rynku, ze strony popytowej i podażowej, ale to za mało. Jeszcze musi pojawić się przynajmniej jeden element, wektor, system transmisji, system regulacji rynku, który pomoże skomercjalizować te pomysły."

Odnosząc się w dalszej części do kwestii finansowania polskiej nauki, bazując na doświadczeniach uczelni ekonomicznej JM Rektor podkreślała: "Główny strumień finansowania to są środki ministerialne, które dostajemy dokładnie na jeden rok. Czyli budżetowanie jest na jeden rok, rozliczanie z badań jest również roczne. Proszę sobie wyobrazić ambitne badania, które chcemy przeprowadzić w ciągu jednego roku. Nie ma takiej możliwości! Jest ścisłe raportowanie i układamy tak projekty, badania, aby dobrze po roku raportować.” Kontynuując, mówiła: „Poziom tego finansowania jest naprawdę niewystarczający, i - powiedziałabym - jest on raczej na wsparcie potencjału badawczego (…) Kolejne źródła finansowania w Polsce, jakie mamy, to NCN i NCBiR - można powiedzieć - taki "polski Horyzont". NCN co do zasady przyjmuje projekty, wnioski badań podstawowych. I tu już uczelnie ekonomiczne mają poważny problem. Nie chcę powiedzieć, że nie dostajemy takich projektów, ale one mimo wszystko należą do rzadkości. Dlaczego? Ponieważ my musimy to co jest naszą siłą, czyli empiria, praktyka, schować bardzo sprytnie w opisie projektu. Bo inaczej, jeśli tego nie zrobimy, to nie ma możliwości otrzymania takiego projektu. I dalej, te projekty można zaplanować maksymalnie w perspektywie 3 lat. Raportowanie jest trudne. Osiągnięte wyniki badań musimy publikować. Ale jak wygląda dzisiaj proces z przebijaniem się w publikowaniu wyników badań w prestiżowych czasopismach? To nie trwa miesiąc czy dwa, czasami to trwa rok, dwa, nawet 3 lata. Pomijam kwestię, ile czasu musi upłynąć, aby dojść do jakichś ciekawych wyników badań i później je upowszechnić - to jest kolejna poważna trudność. Zostaje nam NCBiR i tutaj faktycznie mówmy o dużo większych pieniądzach, ale z takim wnioskiem do NCBiR trzeba przystąpić w konsorcjum (…) Praktyka pokazuje jednak, że projekty w NCBiR dostają duże uczelnie, głównie politechniki, to są ośrodki jak Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław. Śląsk wypada tutaj raczej skromnie.” Podkreśliła przy tym ponownie problem utrudnionego sprawozdawania.

JM Rektor zaznaczyła ponadto, że "środki [na naukę, badania] są dzisiaj bardzo ograniczone. Wypadamy, w stosunku do innych krajów, na poziomie średnim i trzeba byłoby się zastanowić, co zrobić. Tutaj trzeba byłoby sięgnąć do tego trzeciego elementu, stworzyć jakiś mechanizm (…), który pozwalałby rzeczywiście na synergię dwóch światów - nauki i biznesu. Potrzebna jest przy tym przyjazna polityka innowacyjna państwa. Trzeba na to zagadnienie popatrzeć rynkowo - popytowo, podażowo i przede wszystkim polska nauka musi domagać się zwiększenia nakładów."

Na koniec panelu prof. Olszak zwracając się do panelistów, zaapelowała: Porozmawiajmy o drugim planie Marshalla dla Polski, dla Śląska. Przypomnijmy sobie, jak Amerykanie zbudowali swoją potęgę gospodarczą. Sięgnijmy do idei Doliny Krzemowej. Tam dano wielką elastyczność uczelniom i biznesowi (…), ogromne pieniądze na projekty, ale nie bano się ryzyka."

Zachęcamy do zapoznania się z relacją z Europejskiego Kongresu Gospodarczego z udziałem UE Katowice.

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3