Wystąpienia i publikacje pracowników
Kadrę dydaktyczną Centrum Języków Obcych stanowią wysoko wykwalifikowani nauczyciele akademiccy o wykształceniu filologicznym posiadający stopień magistra lub doktora oraz wieloletnie doświadczenie w nauczaniu języków obcych. Wyróżnia ich wysoki profesjonalizm zawodowy oraz szerokie kompetencje dydaktyczne niezbędne do prawidłowej realizacji zajęć językowych.
Zespół CJO liczy 46 pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na stanowiskach wykładowców i lektorów oraz 17 pracowników zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, w tym 8 obcokrajowców, którzy współprowadzą zajęcia na kierunku International Business jako native speakerzy z języków będących w ofercie edukacyjnej CJO.
Wszyscy pracownicy CJO nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje poprzez udział w rozmaitych formach doskonalenia zawodowego takich jak: studia podyplomowe (w szczególności na kierunkach oferowanych przez UE Katowice z uwagi na prowadzenie lektoratów z elementami języka biznesu), stypendia, konferencje dydaktyczne i naukowo-edukacyjne, szkolenia zewnętrzne (w tym z zakresu pracy ze studentami ze szczególnymi potrzebami), szkolenia wewnętrzne, seminaria, warsztaty, kursy, webinaria itp. Czterech pracowników CJO uzyskało również stopień naukowy doktora.
Publikacje i artykuły
dr Bartłomiej Kopczacki
- E-nauczyciel języków obcych w procesie e-kształcenia. Wnioski po pandemii, w: “Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2”, Katowice 2022.
- Pokolenie (bez) rewolucji. Świadectwo nacboli, w: „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze”, 2020.
- Литературная премия: между экономикой, исскуством и идеологией, w: „Prace Naukowe Młodych Filologów Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu Śląskiego”, 2019.
- Nagroda Jasna Polana jako tołstyj żurnal; w: „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” 2019
- "Wyspa" Wasilija Gołowanowa jako przejaw traumy postkolonialnej i postimperialnej, w: „Przegląd Rusycystyczny”, 2018.
- Zachara Prilepina zmagania z "towarzystwem", w: „Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze” 2018.
- Polityka i władza według Zachara Prilepina, w: „Obrazy władzy we współczesnej kulturze rosyjskiej”, 2017.
- Donbas : "mała" wojna ojczyźniana : (twórczość grupy "Prometeusz"), w: „Rosja w zbliżeniach : szkice o literaturze rosyjskiej : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Barbarze Stempczyńskiej”, 2016.
- Seminarium Praktyki postkolonialne w literaturze rosyjskiej Uniwersytet Śląski, Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej, 23 maja 2016 roku; w: „Przegląd Rusycystyczny”, 2016
- Rosyjski nacjonalizm w powieści Wasilija Grossmana "Życie i los", w: „Przegląd Rusycystyczny”, 2015.
dr Jolanta Łącka
- Dystans i bliskość wykładowcy na zajęciach językowych prowadzonych zdalnie: perspektywa studenta, w: Współczesna glottodydaktyka wobec zmian edukacyjnych. Nowe wyzwania i innowacyjne rozwiązania, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2022.
- Acquiring business knowledge through Business English reading materials: pre-experience students’ perspective, w: Language Learning in Higher Education, 11 (2), 2021.
- Bliskość interpersonalna a motywacja: refleksja nad rolą relacji student-wykładowca w kształceniu językowym na poziomie uniwersyteckim, w: Postrzeganie i rola motywacji w procesie glottodydaktycznym. Perspektywa nauczyciela i ucznia, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020.
- Online word of mouth as a source of employment information: a comparative analysis of the language of values in employee reviews and testimonials, w: Exploring Business Language and Culture, U. Michalik, P. Zakrajewski, I. Sznicer, Springer 2020.
- Rola zachowań budujących bliskość interpersonalną w kształceniu językowym dorosłych, w: Języki Obce w Szkole: Interakcja w nauce języków obcych”, Nr 3/2020.
- Through the ethical lens: work climates reflected in employee reviews and testimonials, w: Ethics in Business Communication. New Challenges in the Digital World, eds. V. Gonzáles-Araujo, R.C. Álvarez-Delgado, Á. Sancho-Rodríguez, WYdawnictwo Peter Lang, Bruxelles, Bern, Berlin, New York, Oxford, Wien 2020.
- Personal branding in an elevator - developing job search pitch skills in tertiary level Business English pedagogy, w: Language Learning in Higher Education 10 (1). Mouton de Gruyter. DOI: 10.1515/cercles-2020-2007.
- Job search pitch as a subgenre of an elevator presentation: structural and rhetorical features, w: Komunikacja Specjalistyczna XV-XVI/2018.
- Building Employer Brands through Employee Testimonials: The Linguistic Expression of Values, w: Discourse, Communication and the Enterprise: Where Business Meets Discourse, eds. G.E. Garzone and W. Giordano, Wydawnictwo Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne 2018.
- Power relations between employers and potential employees reflected in job advertising discourse, w: Socjolingwistyka 2017.
- Ocena wiedzy i kompetencji przedmiotowych jako element dydaktyki Business English w programie studiów wyższych, w: Lingwistyka Stosowana 23(3) 2017.
- Students' perceptions of the usefulness and relevance of Business English reading materials used in undergraduate programs – a pilot study, w: Linguistische Treffen in Wrocław 12. Phrasenstrukturen und -interpretationen im Gebrauch III 2016.
- Metaphorical conceptualization of SUCCESS in American success books, aphorisms and quotes, w: Lingua Posnaniensis 58 (1) 2016.
- Marketing-type and recruitment advertising: a comparison of two genres, w: Linguistica Silesiana 36 2015.
- Evaluation of success and failure in the Anglophone sphere: an analysis of value-laden lexis in English-language aphorisms and quotes, w: Continuity and Change. To Be Continued… red. E. Krawczyk-Neifar, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy, Katowice 2015.
dr Jolanta Łącka, mgr Magdalena Łęska
- Assessing and developing Business English teachers’ managerial competencies: a proposal for a language-based model, w: Języki specjalistyczne. Teoria i praktyka glottodydaktyczna, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017.
dr Anna Iwańska
- Wykresy statystyczne – ich forma, funkcja komunikacyjna i interpretacja w języku obcym na przykładzie języka niemieckiego, w: Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2, red. J. Łącka-Badura, A. Iwańska, E. Poleszczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2022.
- Reise durch die DACH-Länder, w: „IDV-Magazin“ nr 102, grudzień 2022.
dr Elwira Poleszczuk
- Wykresy statystyczne – ich forma, funkcja komunikacyjna i interpretacja w języku obcym na przykładzie języka niemieckiego, w: Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2, red. J. Łącka-Badura, A. Iwańska, E. Poleszczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2022.
- „Życie nie musi być łatwe, o ile tylko nie jest puste” – portret Lise Meitner, w: Kaliope Austria II. Kobiety w społeczeństwie, kulturze i nauce, Agata Borek (red), Katowice 2022.
- Przecierając nowe ścieżki. Szkic o Idzie Pfeiffer, w: Kaliope Austria. Kobiety w społeczeństwie, kulturze i nauce, Agata Borek (red), Katowice 2019.
- Postać artysty we współczesnej powieści historycznej Der Sünderchor Claudii i Nadji Beinert, w: Jeszcze o artyście (i sztuce): w literaturze, kulturze i nieopodal, Nina Nowara- Matusik (red), Katowice 2019.
mgr Anna Marino Congosto
- Dialog z włoską tradycją literacką w powieści „Mgła” Miguela de Unamuno, w: M. Będkowska-Obłąk, A. Jackiewicz (red.), Światło-cień. Językowy wymiar kontrastu. Gliwice 2017.
Wystąpienia, prezentacje na konferencjach
dr Bartłomij Kopczacki
- Konferencja naukowo - dydaktyczna „Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2: dobre praktyki, nowe inspiracje” Katowice (online), 9-10.02.2022, referat: Nauczyciel języka obcego – mistrz, przewodnik czy doradca?
- Seminarium Literackie "Rosyjskie traumy - świadectwa kulturowe", Sosnowiec 2017, referat: Wyspa Wasilija Gołowanowa jako przejaw nieuświadomionej traumy postimperialnej i postkolonialnej.
- Konferencja "Obrazy władzy we współczesnej kulturze rosyjskiej", Poznań 2015, referat: Polityka i władza według Zachara Prilepina.
dr Jolanta Łącka
- Międzynarodowa Konferencja: Applied Linguistics and Professional Practice 2024, University of Glasgow, referat: Facets of eWOM communication: a comparative speech act analysis of consumer reviews and testimonials.
- XII Konferencja Naukowo – Dydaktyczna „Języki przyszłości – przyszłość języków obcych”, 20-21-10.2023, Gliwice, referat: Wybrane aspekty nauczania języka angielskiego w biznesie w oparciu o cechy dystynktywne komunikacji biznesowej.
- Konferencja Naukowo-Edukacyjna “Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2: dobre praktyki, nowe inspiracje”. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, referat: Specyfika komunikacji w biznesie – implikacje dla dydaktyki języków obcych biznesowych.
- Międzynarodowa Konferencja “Dimensions of Business Language and Culture DOBLAC” Uniwersytet Śląski Katowice, referat: Understanding e-WOM communication: a comparative speech act analysis of consumer reviews and testimonials.
- Konferencja Naukowo-Dydaktyczna “Innowacje i nowe wyzwania w edukacji językowej”, Uniwersytet Śląski Katowice, referat: Dystans i bliskość w relacji student-wykładowca na zajęciach językowych prowadzonych zdalnie: kwestia odległości czy podejścia?
- Międzynarodowa Konferencja “XVI CercleS International Conference 2020”, Uniwersytet Masaryka, Brno, referat: Acquiring business knowledge through Business English reading materials: pre-experience students’ perspective.
- Konferencja Naukowo-Dydaktyczna “Motywacja i refleksja w procesie glottodydaktycznym”, Uniwersytet Śląski Katowice, referat: Bliskość interpersonalna a motywacja - refleksja nad rolą relacji student-wykładowca w kształceniu językowym na poziomie uniwersyteckim.
- Międzynarodowa Konferencja “Languages for Specific Purposes in Higher Education conference - LSPHE”, Imperial College London, referat: Business English reading materials as a source of content knowledge - undergraduate students' perspective.
- Międzynarodowa Konferencja “Emerging Trends in Economics, Culture and Humanities (EtECH2019)”, The University College Of Economics And Culture, Ryga, Łotwa, referat: Online consumer reviews and testimonials as word-of-mouth: a comparative speech act analysis.
- XXVIII Konferencja Polskiego Towarzystwa Lingwistyki Stosowanej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, referat: Językowy obraz SUKCESU w amerykańskich poradnikach: analiza metafor pojęciowych w ujęciu diachronicznym.
- Międzynarodowa Konferencja “Dimensions of Business Language and Culture”, Uniwersytet Śląski, Katowice, referat: Online word of mouth as a source of employment information: a comparative analysis of the language of values in employee reviews and testimonials.
- Międzynarodowa Konferencja “XV CercleS International Conference 2018”, Politechnika Poznańska, referat: Personal branding in an elevator - developing job search pitch skills in tertiary level Business English pedagogy.
- Międzynarodowa Konferencja ABC (Association of Business Communication) Regional Conference “The ethics of/in business and professional communication”, University of Alcala, Alcala de Henares (Madrid), Hiszpania, referat: Through the ethical lens: work climates reflected in employee reviews and testimonials.
- Międzynarodowa Konferencja “SPECLANG 2017. Languages For Specific Purposes. Education and Career Opportunities”, Uniwersytet Łódzki, referat: Elevator pitch - a special case of a business presentation: generic/rhetorical features and pedagogical implications.
- Międzynarodowa Konferencja DICOEN IX “Discourse, Communication and the Enterprise”, Aston University, Birmingham, Wielka Brytania, referat: Company-dependent vs company-independent word of mouth: interpretation of speech acts in customer reviews and testimonials.
- XXVI Konferencja Polskiego Towarzystwa Lingwistyki Stosowanej, Uniwersytet Zielonogórski, referat: Ocena kompetencji merytorycznej w dydaktyce języka biznesu na uczelni o profilu ekonomicznym.
- Międzynarodowa Konferencja “Języki specjalistyczne - praktyka i teoria (Specialist Languages: Practice and Theory)”, Uniwersytet Rzeszowski, wykład plenarny: Rozwijanie i ocenianie ‘podwójnej kompetencji’ na kursie języka specjalistycznego w programie studiów wyższych.
- Międzynarodowa Konferencja “Ways of Seeing, Ways of Being: Representing the Voices of Tourism”, University of Bergamo, Włochy, referat: Too many of them: the tourist/traveller dichotomy reflected in Google search results.
- Międzynarodowa Konferencja “Diachronic Corpora, Genre, and Language Change”, University of Nottingham, Wielka Brytania, referat: The evolution of SUCCESS – a diachronic study of conceptual metaphors in American success books.
- Konferencja Naukowo-Dydaktyczna “Teoretyczne i praktyczne aspekty oceniania w nauczaniu języków obcych i pomiaru biegłości językowej” Uniwersytet Śląski, Katowice, referat: Ocena wiedzy i kompetencji przedmiotowych jako element dydaktyki Business English w programie studiów wyższych – refleksje wykładowcy i opinie studentów.
- Międzynarodowa Konferencja “SPECLANG 2016. Languages For Specific Purposes. Education and Career Opportunities”, Uniwersytet Łódzki, referat: Acquiring business knowledge through Business English reading materials: pre-experience students’ perspective.
- Międzynarodowa Konferencja “TAL 2015 (Topics in Applied Linguistics 2015): Success and failure in foreign language learning”, Uniwersytet Opolski, referat: Is there enough content in the text? Students’ perceptions of Business English reading materials – a pilot study.
- Międzynarodowa Konferencja DICOEN VIII “Discourse, Communication and the Enterprise”, Universiteta Degli Stidi di Napoli Frederico II, Neapol, Włochy, referat: Building employer brands through employee testimonials: the linguistic expression of values.
dr Jolanta Łącka, mgr Magdalena Łęska
- Międzynarodowa Konferencja CEFRiTES “The Common European Framework of Reference in Tertiary Education System – Interpretations and Implementations. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego w Szkolnictwie Wyższym – Interpretacje i Implementacje”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, referat: Reliability of the CEFR as a reference point for assessing the difficulty level of Business English course books: focus on grammatical competence.
- Konferencja Naukowo-Dydaktyczna “Języki specjalistyczne: definicja, dydaktyka, dylematy”, Uniwersytet Śląski, Katowice, referat: Business English teachers' managerial competencies: a proposal for a language-based model.
- Międzynarodowa Konferencja “20th European Symposium on Languages for Special Purposes”, Centre for Translation Studies, University of Vienna. Wiedeń, Austria. referat: BEtmc: a tool for assessing and developing Business English teachers’ managerial competencies.
dr Anna Iwańska, dr Elwira Poleszczuk
- XII Konferencja Naukowo - dydaktyczna “Języki przyszłości - przyszłość języków obcych” 20-21-10.2023, Gliwice, referat: Deutsch auf Englisch czy Engleutsch, czyli blaski i cienie nauczania języka niemieckiego studentów obcojęzycznych.
- Konferencja naukowo-dydaktyczna “Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2: dobre praktyki, nowe inspiracje” 09-10.02.2022, Katowice (online), referat: Wykresy statystyczne - ich forma, funkcja komunikacyjna i interpretacja w języku obcym na przykładzie języka niemieckiego.
dr Elwira Poleszczuk
- Miedzynarodowa konferencja naukowa w ramach projektu „Literatura –Konteksty“, Literatura a polityka, Kraków, 6-7.04.2019, referat: Herrschende Frauen des Mittelalters in deutschsprachigen historischen Romanen der Gegenwart.
- Konferencja "Być artystą i mówić o artyście. W kręgu problematyki artystowskiej w niemieckich i polskich tekstach kultury", Uniwersytet Śląski, Instytut Filologii Germańskiej, Katowice, 16-17.11.2017, referat: Postać artysty we współczesnej powieści historycznej Der Sünderchor Claudii i Nadji Beinert.
- Międzynarodowa konferencja "The Changing Landscape of Professional Discourse, Fachkommunikation im Wandel", Ostrawa, 06-08.11.2014, referat: Die gläserne Decke.
mgr Grażyna Bartczak
- Konferencja naukowo - dydaktyczna “Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce 2”, 9.10.-10.10 2022, Katowice (online), referat: Transfer językowy i jego pozytywne działanie w nauczaniu języka niemieckiego po języku angielskim na przykładzie zwrotów używanych w procesie telefonowania i uzgadniania terminów z partnerem biznesowym.
mgr Anna Maria Congosto
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Straszne, okrutne, niezwykłe”, 27.03.2022, Wrocław (online), referat: Obrazy strachu w relacjach o zamachach w Madrycie (2004 r.). Adolfo García Ortega: El mapa de la vida, José Gómez: 11M, Zuzanna Jakubowska: Madryt 11 marca.
- 20.11.2021: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Niesamowite, niecodzienne, fantastyczne, tajemnicze”. Wrocław (online). Referat: Niecodzienność zdarzeń w powieści Mañana en la batalla piensa en mi Javiera Maríasa.
- VI Congreso „Mitos prehispánicos y mitos clásicos en la Literatura Latinoamericana”, Uniwersytet La Sapienza w Rzymie, 20-22.09.2017, referat: Mitos romanos, griegos y aztecos en la novela „Pedro Páramo„ de Juan Rulfo.
- I Zjazd Stowarzyszenia Italianistów Polskich. Konferencja: „Granice i pogranicza w badaniach italianistycznych”, Instytut Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, 17-18.11.2017. Referat: Historie miejsc, dzieje rodów i „realizm magiczny” w powieści kolumbijskiej i włoskiej. „Sto lat samotności” G. Garcíi Marqueza i „Plac Włoski” A. Tabucchiego.
- IV Krakowskie Spotkania Italianistyczne. Konferencja: „Komedia dell’arte. Tradycja – odczytania – przekształcenia”. Uniwersytet Pedagogiczny im. K.E.N. w Krakowie. 02.03.2018, referat: Ślady włoskiej komedii ludowej (dell’arte) w Hiszpanii.
- Ogólnopolska konferencja naukowa „Obraz choroby w dyskursie kulturowym”, Wydział Humanistyczny AGH im. Stanisława Staszica w Krakowie, 18-19.05.2017, referat: Metaforyka chorób psychofizycznych w powieści „Powtórnie narodzony” Margaret Mazzantini.
- Ogólnopolska konferencja naukowa „Przestrzeń światła – przestrzeń cienia. Językowe środki wyrażania kontrastu”, Kolegium Języków Obcych Politechniki Śląskiej w Gliwicach,19.11.2016. Referat: Bohater w cieniu autora. Rzeczywistość istnienia postaci fikcyjnej i echa filozofii Luigi Pirandella („Tragedia postaci” oraz „Sześć postaci w poszukiwaniu autora”) w powieści „Mgła” Miguela de Unamuno.
- Ogólnopolska konferencja naukowa „Strategie cielesności w humanistyce”, Uniwersytet Śląski w Katowicach, 11.04.2016, referat: Kulturowy kontekst cielesności w powieści „Powtórnie narodzony” Margaret Mazzantini.
mgr Teresa Gąsior
- Konferencja naukowo - dydaktyczna: “Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce: doświadczenia, horyzonty, wyzwania”, 19-20.06. 2015, Katowice (online), referat: Trudności z wprowadzaniem słownictwa z zakresu języka biznesu na zajęciach języka niemieckiego na niższych poziomach zaawansowania (A1/A2).
Dołącz do nas