Przejdź do menu Przejdź do treści

Koło Naukowe „Ekonomia Sportu”

Koło Naukowe „Ekonomia Sportu”

Działa od 2017 roku i zrzesza Studentów z różnych kierunków oraz wydziałów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. W obradach Koła Naukowego Ekonomia Sportu udział wzięło od 2017 roku kilkudziesięciu przedstawicieli biznesu sportowego (trenerzy, menedżerowie, dyrektorzy, prezesi) z różnych dyscyplin sportu (koszykówka, lekko atletyka, piłka nożna, piłka ręczna). Z inicjatywy Koła Naukowego na Wykłady Dziekańskie przyjechali: Antoni Piechniczek (listopad 2018 r.) i Henryk Grzonka (maj 2019r.) Zorganizowaliśmy trzy Debaty Naukowe na Stadionie Śląskim w Chorzowie (2018, 2019 i 2022 rok), dotyczące współczesnego rynku sportu. Z inicjatywy opiekuna koła – nasza Uczelnia podpisała umowę o współpracy z GKS Tychy S.A. Członkowie Koła biorą udział w konferencjach naukowych i publikują artykuły w czasopismach naukowych. Warto podkreślić, iż byli członkowie Koła Naukowego Ekonomia Sportu pracują w klubach sportowych i przedsiębiorstwach funkcjonujących na rynku sportowym.

Celem Koła jest:

  • Rozwijanie wiedzy Studentów na temat współczesnego rynku sportu, ekonomicznych aspektów funkcjonowania podmiotów na rynku sportu;
  • Integracja środowiska studenckiego zainteresowanego ekonomią sportu;
  • Umożliwienie jego członkom rozwijania i pogłębiania wiedzy z zakresu ekonomii sportu;
  • Rozwój aktywności naukowej i społecznej członków oraz doskonalenie umiejętności organizacyjnych i pracy zespołowej;
  • Udział w wydarzeniach z różnych dyscyplin sportu, jakie odbywają się na obszarze województwa śląskiego;
  • Współpraca z klubami i stowarzyszeniami sportowymi oraz organizacjami w kraju i za granicą zajmującymi się ekonomią sportu;
  • Organizacja warsztatów i paneli dyskusyjnych z udziałem ekspertów z rynku sportu.

Skład Zarządu Koła Naukowego „Ekonomia Sportu" na kadencję 2023/2024 jest następujący:

  • Przewodniczący: Maciej Moskal (Student I roku na kierunku Gospodarka Cyfrowa),
  • Wiceprzewodniczący: Kamil Krauze (Student I roku na kierunku Gospodarka Cyfrowa),
  • Sekretarz: Adam Badura (Student 2 roku na kierunku Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze).

W bieżącym roku akademickim przed członkami Koła Naukowego „Ekonomia Sportu” następujące aktywności: udział w konferencji naukowej, spotkania z przedstawicielami biznesu sportowego (trenerami, menedżerami, właścicielami klubów sportowych), wizyty studyjne w klubach (przedsiębiorstwach) sportowych oraz wspólne wyjazdy na wydarzenia sportowe. Ponadto członkowie Koła Naukowego wyrazili chęć i gotowość odbywania praktyk w klubach sportowych.

Dotychczas deklarację członkowską podpisali Studenci I stopnia studiów stacjonarnych z następujących kierunków: Analityk Finansowy 2.0, Ekonomia, Gospodarka Cyfrowa, Gospodarka miejska i nieruchomości, Gospodarka przestrzenna, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, z trzech Wydziałów: Ekonomii, Finansów oraz Gospodarki Przestrzennej i Transformacji Regionów.

Koło Naukowe "Ekonomia Sportu" jest otwartą inicjatywą i prowadzi nadal rekrutację.

Formularz deklaracji członkowskiej: https://forms.gle/16CqAdcSbdCYUvjv9

 

Opiekunem Koła Naukowego jest dr Artur Grabowski z Katedry Ekonomii. 

    Kontakt: artur.grabowski@ue.katowice.pl

    Jesteśmy na Facebook

    Z działalności koła naukowego "Ekonomia sportu" w roku akademickim 2021/2022

    17 maja 2022 roku Koło Naukowe „Ekonomia Sportu” działające przy Katedrze Ekonomii, Katedra Teorii Zarządzania i Katedra Przedsiębiorczości Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach zorganizowały IV Debatę pt. „Współczesny rynek sportu, rekreacji i turystyki w Polsce: szanse i wyzwania”, która odbyła się w centrum konferencyjnym Stadionu Śląskiego w Chorzowie. Wydarzenie odbyło się pod Patronatem Honorowym JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach – prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak.
    W debacie udział wzięli:

    • Dariusz Dudek (trener MKS Sandecja Nowy Sącz. W przeszłości były piłkarz Concordii Knurów, Odry Wodzisław, GKS Katowice i Legii Warszawa oraz trener m.in. w klubach Zagłębie Sosnowiec i GKS Katowice).
    • Adam Fras (Zastępca Prezydenta Miasta Bytomia. Były zawodnik hokejowej Polonii Bytom - dwukrotny Mistrz Polski, wiceprezes Polskiego Związku Hokeja na Lodzie).
    • Dariusz Pasieka (były piłkarz m.in. Zawiszy Bydgoszcz, Dynama Drezno, Waldhof Mannheim oraz trener polskich i niemieckich klubów piłkarskich (m.in. SSV Jahn Regensburg, Arka Gdynia, Cracovia Kraków), w latach 2013-2021 dyrektor Szkoły Trenerów PZPN, obecnie Member UEFA Jira Panel Experten Group for Coach Education),
    • Krystyna Papiernik  (Prezes Biura Podróży Turysta, ekspert ds. Turystyki).

    Debatę otworzył i w panelu dyskusyjny brał udział również Prorektor ds. Nauki i Rozwoju Kadry Akademickiej prof. dr hab. Maciej Nowak.
    Podczas prawie 3 godzinnej dyskusji uczestnicy panelu dokonali diagnozy bieżącej sytuacji w polskim sporcie, rekreacji i turystyce. Odnieśli się do zagrożeń, wyzwań, zastanawiali się nad szansami i możliwościami rozwojowymi dla w/w obszarów. Ożywiona dyskusja pomiędzy uczestnikami panelu pozwoliła na szerokie spojrzenie na zagadnienia związane ze sportem, rekreacją i turystyką. Zgodnie uznano za konieczne kontynuowanie tego typu inicjatyw, które wynikają z troski o rozwój społeczno-ekonomiczny miast i regionów.  Podkreślano znaczenie edukacji w tym także edukacji poprzez sport, jako jednego ze sposobów służących do ograniczenia problemów społecznych i skali patologii. Wymiana opinii pomiędzy panelistami pozwoliła na poznanie różnych perspektyw i spojrzeń na rynek sportu, rekreacji i turystyki. Debatę zakończyła runda pytań do Ekspertów.
    W debacie wzięli udział studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, naukowcy, przedstawiciele samorządów terytorialnych, klubów i związków sportowych oraz media. Debata była transmitowana na kanale Youtube przez TVT Rybnik. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: katowicki „Sport”, TVT Rybnik i portal Piłkarski Biznes.
    Moderatorem debaty był dr Artur Grabowski (adiunkt w Katedrze Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, inicjator powstania i opiekun Koła Naukowego „Ekonomia Sportu”), który na  poinformował uczestników wydarzenie, iż w maju 2023 roku odbędzie się również  na Stadionie Śląskim w Chorzowie kolejna już V Debata, która będzie dotyczyć tym razem problematyki związanej ze współczesnym rynkiem sportu w Polsce. 

    6 kwietnia 2022 roku odbyło się spotkanie (online) z Piotrem Popławskim – specjalistą ds. edukacji w Polskim Związku Rugby. W przeszłości pracował m.in. jako  koordynator biura projektu Akademia Zarządzania Sportem. W 2018 r. uczestniczył w pracach nad czasopismem „Forum Trenera”, a w 2019 r. pełnił rolę Koordynatora wydawniczego „Forum Trenera”. Wspólnie z Institute for Sport Governance odpowiadał za utworzenie raportów dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu w polskich klubach piłkarskich.  

    28 października 2021 roku odbyło się spotkanie inaugurujące piąty rok działalności Koła Naukowego „Ekonomia Sportu” działającego przy Katedrze Ekonomii na Wydziale Ekonomii. Podczas obrad ukonstytuował się nowy zarząd Koła Naukowego: Przewodniczącym został Adrian Pietrzyk (student Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach),  a funkcję wiceprzewodniczących objęli: Marta Buła (Studentka Ekonomii i Finansów Menedżerskich – II stopień studiów) i Oskar Serwotka (Student Zarządzania – II stopień studiów). Wybrani członkowie zarządu objęli z wyboru swoje funkcje na okres trwania roku akademickiego 2021/2022.

    Z działalności koła naukowego "Ekonomia sportu" w roku akademickim 2020/2021

    Koło Naukowe „Ekonomia sportu” zorganizowało dotychczas w roku akademickim 2020/2021 kilka spotkań – webinarium z udziałem przedstawicieli biznesu sportowego

     
    8 czerwca 2021 roku  odbyło się webinarium z udziałem Łukasza Strzeleckiego – członka zarządu stowarzyszenia Sport Biznes Polska, prowadzącym kanał  na Facebooku Finansowanie Sport.pl

     

    1 czerwca 2021 roku: Naszym gościem był Prezes Zarządu GTK Gliwice – Pana Jarosława Zięba (będący jednocześnie współwłaścicielem klubu). Podczas spotkania została przedstawiona sytuacja GTK Gliwice, klubu występującego na co dzień w Polskiej Lidze Koszykówki.  Poznaliśmy genezę,  etapy rozwoju sportowo-ekonomicznego. Ponadto znalazły się odniesienia do profesjonalnej koszykówki w Polsce, Europie i w Stanach Zjednoczonych. Dyskusja z Prezesem J.  Ziębą dotyczyła praktycznych aspektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w obszarze sportu profesjonalnego – koszykówki. 

    26 maja 2021 roku: odbyła się III debata Koła Naukowego "Ekonomia sportu", a jej temat brzmiał: "Współczesny rynek sportu: wyzwania i zagrożenia". W pierwszej części wydarzenia odbyły się cztery prezentacje, które wygłosili: 

    • dr Ewa Kruszyńska: Czynniki wpływające na stan i rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz na aktywność rekreacyjną mieszkańców, w oparciu o program strategiczny „Sportowy Poznań".
    • dr Grzegorz Botwina: Promocja żeglarstwa przez sportową grę wideo - Virtual Regatta.
    • mgr Adrian Pietrzyk: Wykorzystanie koncepcji Business Model Canvas w polskich klubach piłkarskich - case study na przykładzie polskich klubów piłkarskich.
    • dr Artur Grabowski: Kapitalizm państwowy w profesjonalnej lidze piłki nożnej w Polsce.

    W części II miała miejsce dyskusja panelowa w której udział wzięli:

    • dr Ewa Kruszyńska (Katedra Sportów Indywidualnych, Turystyki i Rekreacji. Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego),
    • dr Gabriel Pawlak (Pełnomocnik Rektora ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni  Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu, Zakład Komunikacji i Zarządzania),
    • dr Grzegorz Botwina (Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, prezes zarządu Institute for Sport Governance),
    • dr Artur Grabowski (Katedra Ekonomii, Kolegium Ekonomii, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, członek European  Association for Sport Management),
    • mgr Adrian Pietrzyk (przewodniczący Koła Naukowego „Ekonomia Sportu”, doktorant w Szkole Doktorskiej Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, opiekun naukowy dr hab. Paweł Kosiń, prof. UE).

    Podczas debaty zostały poruszone kwestie dotyczące teoretycznych i praktycznych aspektów funkcjonowania polskiego sportu, CSR w sporcie, projektów Unii Europejskich ukierunkowanych na sport, e-żeglarstwa, gamingu, rozwoju infrastruktury sportowej, modeli zarządzania sportem na poziomie klubów i organizacji sportowych. Podkreślano konieczność pogłębiania edukacji wśród pracowników klubów sportowych a także postulowano stworzenia forum współpracy pomiędzy nauką i sportem. W debacie uczestniczyli naukowcy i studenci z Uniwersytetu Ekonomicznego, a także przedstawiciele klubów/organizacji sportowych.  


    11 marca 2021 roku
     odbyło się kolejne zebrania Koła Naukowego „Ekonomia Sportu”, podczas którego gościliśmy Paulina Liszka – kierownikiem ds. marketingu i komunikacji w ŁKS Łódź S.A. Spotkanie było świetną okazją na zapoznanie się z praktycznymi aspektami funkcjonowania sportowej spółki akcyjnej ŁKS Łódź. W szczególności dotyczyło to pracy w obszarze sponsoringu i marketingu sportowego. Pani Paulina Liszka skupiła się w swoim wystąpieniu na przekazaniu słuchaczom, własnych doświadczeń zawodowych oraz przedstawiła m.in. case study dotyczące organizacji dnia meczowego (działań przed spotkaniem ligowym, w trakcie spotkania i po jego zakończeniu). Dowiedzieliśmy się jak wygląda codzienna praca w klubie piłkarskim w obszarze marketingowo-komunikacyjnym. W drugiej części odbyła się dyskusja z uczestnikami webinarium, podczas której poruszano tematy związane z bieżącymi warunkami prowadzenia działalności ŁKS S.A. a także o planach i zamierzeniach na przyszłość.


    3 marca 2021 roku odbyło się kolejne spotkanie Koła Naukowego podczas, którego gościliśmy Piotra Kasprzyka – założyciela i właściciela portalu „Piłkarski Biznes”. Nasz Gość przedstawił prezentację „Piłka nożna o wielu obliczach. Od dziennikarstwa po skauting". P. Kasprzyk opowiadał o swojej drodze zawodowej przedstawiając przy tym zmieniające się oblicze polskiego futbolu. Usłyszeliśmy wiele o różnych miejscach, ludziach i wydarzeniach, wszak P. Kasprzyk współpracował przy tworzeniu gry "Championship Manager", był współudziałowcem portalu Widzewiak.pl, był skautem Pogoni Szczecin. Opowieść dotyczyła pracy w mediach i bycia pośrednikiem transferowym, a także jak P. Kasprzyk bronił praw zawodników działając na rzecz Związku Zawodowego Piłkarzy. W drugiej części spotkania odbyła się długa runda pytań ze strony uczestników webinarium.


    24 lutego 2021 roku gościem Koła Naukowego „Ekonomia Sportu” był Łukasz Krupa menedżera zarządzającego polskim przedstawicielstwem firmy InStat Football, który rozpoczął swoje wystąpienie od przedstawienia swojej drogi na rynku sportu w Polsce. Zaczął opowieść o swoich początkach klubie Piast Leszczyny, a potem współpracy z trenerami Ryszardem Wieczorkiem  i  Markiem Wleciałowskim,  gdy pracował w roli asystenta w ROW Rybnik.  Następnie zaczął pracę w InStat Football (rosyjska firma z siedzibą w Moskwie) i agencją menedżerską Kołakowski Football Management. W drugiej części spotkania Ł. Krupa opowiadał o funkcjonowaniu InStat, a w szczególności usługach oferowanych przez tę firmę. Nasz gość zaprezentował wachlarza narzędzi statystyczno-analitycznych wykorzystywanych nie tylko w piłce nożnej, ale także w hokeju i koszykówce. Zostały przedstawione metody zbierania danych, analiza i wnioskowanie statystyczne. W ostatniej części spotkania odbyła się dyskusja. W webinarium oprócz studentów naszej Uczelni uczestniczyli także przedstawiciele branży sportowej.


    10 grudnia 2020 roku o budowanie partnerskich relacji w biznesie opowiadał Radosław Rogiewicz – inicjator i Prezes „Partnerskich Klubów Biznesów". Uczestnicy spotkania mogli zapoznać się z praktycznymi aspektami funkcjonowania "Partnerskich Klubów Biznesu", jak również z działalnością podmiotów na rynku sportu profesjonalnego. Jak wskazywał R. Rogiewicz kontakty = kontrakty, a sport jest bardzo dobrym łącznikiem pomiędzy nimi. Partnerskie Kluby Biznesu zawierają cztery elementy: sport, reklamę, biznes a także integrację. Na przykładach z polskiego rynku sportu Prelegent ukazał, jakimi zasadami rządzi się ta branża gospodarki. Ponadto wysłuchano użytecznych rad dotyczących pozyskiwania sponsorów dla projektów i inicjatyw realizowanych w sporcie oraz na czym polega proces budowania relacji z otoczeniem/interesariuszami klubów sportowych. Prezes Rogiewicz motywował do przełamywania i pokonywania barier oraz trudności w rozwoju biznesu sportowego. Na zakończenie odbyła się dyskusja, która dotyczyła funkcjonowania podmiotów na rynku sportu (zarówno profesjonalnego, jak i amatorskiego). W webinarze udział wzięła liczna grupa studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. 

    Dołącz do nas

    Nasi partnerzy

    logotyp efmd
    logotyp ceeman
    logotyp hr
    logotyp cima
    logotyp eaie
    logotyp bauhaus4
    logotyp progres3