Badania naukowe
Wśród problemów badawczych podejmowanych w Katedrze znajdują się m.in.:
- szeroko pojęte zagadnienia zachowań konsumentów oraz oddziaływania na nie czynników o zróżnicowanym charakterze, w tym ekonomicznych, politycznych i społeczno-kulturowych,
- specyfika zachowań na wybranych rynkach (na rynku usług finansowych) oraz wybranych grup konsumentów (zachowania dzieci i młodzieży),
- nowe tendencje w konsumpcji i zachowaniach (jak np. zrównoważona konsumpcja i zrównoważone zachowania konsumentów, konsumowanie bez posiadania),
- konsumpcja - jej struktura i poziom oraz przemiany, a także poziom życia i jego uwarunkowania, głównie procesy transformacji i integracji,
- ochrona konsumentów w Polsce na tle innych krajów UE.
W celu rozpoznania powyższych kwestii w latach 2010-2017 zrealizowano i realizuje się w Katedrze następujące tematy w ramach zespołowych badań statutowych:
- Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego (2010)
- Zachowania rynkowe kobiet (2011)
- Zachowania konsumentów a procesy unowocześniania konsumpcji (2012-2013)
- Wiedza ekonomiczna polskich konsumentów jako podstawa racjonalizacji konsumpcji i zachowań konsumentów (2014-2015)
- Zrównoważona konsumpcja (2016-2018)
W ostatnich latach pracownicy Katedry uczestniczyli w realizacji następujących grantów badawczych:
- Relacje podmiotów rynkowych w warunkach zmian (A. Burgiel, S. Smyczek, S. Sowa, J. Zrałek)
- Zachowania nabywcze dzieci i młodzieży - determinanty, tendencje, segmentacja rynku (I. Sowa)
- Efekty naśladownictwa i demonstracji oraz ich występowanie w zachowaniach konsumpcyjnych Polaków (A. Burgiel)
- Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynku usług finansowych (S. Smyczek)
- Rozwój sektora usług profesjonalnych - umiędzynarodowienia, usieciowienie i dyfuzja wiedzy (S. Smyczek)
- Etnocentryzm konsumencki na rynku usług (grant promotorski przy Agnieszce Lebiejko, promotor prof. UE dr hab. Sławomir Smyczek)
- Patologie w zachowaniach konsumentów na rynku – typologia, modele (S. Smyczek, główne osiągnięcia projektu https://www.ue.katowice.pl/typo3/mod.php?M=file_list&moduleToken=0db819e214d76eeb17fe01f48509ab0a267cdfaf&id=1)
Wyniki badań pracowników Katedry stanowią wkład w rozwój takich dyscyplin naukowych, jak: ekonomika konsumpcji oraz zachowania konsumentów. Rozpoznania w tych zakresach wypełniają luki w wiedzy ekonomicznej, a ich wymiernym rezultatem są opublikowane przez pracowników Katedry monografie i artykuły naukowe.
Dołącz do nas