Przejdź do menu Przejdź do treści

V Wydziałowa Konferencja Dydaktyczno-Naukowa

28 listopada 2013 r. odbyła się V Wydziałowa Konferencja Dydaktyczno-Naukowa z cyklu: Systemy i kierunki studiów na Wydziale Zarządzania nt. "Modele kształcenia na studiach doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych".

Konferencja była kontynuacją wymiany doświadczeń i dyskusji naukowej dotyczącej kierunków doskonalenia procesu kształcenia w ramach studiów III stopnia realizowanych przez uczelnie ekonomiczne. Podczas dyskusji zwrócono w szczególności uwagę na następujące problemy:

  • uwarunkowania i zasady regulacji prawnych,
  • granice standaryzacji programu studiów doktoranckich w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji,
  • rozwój środowiskowych i interdyscyplinarnych studiów doktoranckich,
  • formy internacjonalizacji procesu kształcenia na studiach doktoranckich,
  • powiązanie procesu kształcenia na poziomie studiów doktoranckich z badaniami naukowymi oraz potrzebami gospodarki i rynku pracy,
  • program kształcenia na studiach III stopnia a formy zatrudnienia ich przyszłych absolwentów – kariera akademicka czy kariera zawodowa.

V Wydziałową Konferencję Dydaktyczno-Naukową otworzyła prof. zw. dr hab. Krystyna Jędralska – Dziekan Wydziału Zarządzania wraz z J M Rektorem Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach – prof. zw. dr hab. Leszkiem Żabińskim. Po uroczystym otwarciu Konferencji Pani Dziekan powitała wszystkich zaproszonych gości, referentów, przedstawicieli jednostek współpracujących z Wydziałem Zarządzania, doktorantów oraz pracowników uczelni.

 

Wśród uczestników konferencji znaleźli się: pracownicy naukowo-dydaktyczni, doktoranci, eksperci szkolnictwa wyższego, a także przedstawiciele ogólnopolskich uczelni ekonomicznych takich jak: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu (prof. zw. dr hab. Elżbieta Gołembska, prof. UE. dr hab. Barbara Borusiak), Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (prof. zw. dr hab. Marek Walesiak, prof. UE dr hab. Andrzej Bąk, prof. UE dr hab. Józef Dziechciarz), Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (prof. UEK dr hab. Paweł Lula), Uniwersytet Łódzki (prof. zw. dr hab. Jerzy Różański, Prof. nadzw. dr hab. Anna Szychta), Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (prof.nadzw. dr hab. Agnieszka Sitko-Lutek, prof. nadzw. dr hab. Anna Rakowska, prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Pastuszak), Akademia Górniczo-Hutnicza (dr hab. Monika Łada) oraz Politechnika Gdańska (dr hab. inż. Krzysztof Leja).

Po uroczystym otwarciu konferencji do poprowadzenia sesji plenarnej zaproszeni zostali: prof. UEK dr hab. Paweł Lula – Dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz prof. UE dr hab. Józef Dziechciarz z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

W sesji plenarnej jako udział wzięli: prof. zw. dr hab. Elżbieta Gołembska z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, wygłaszając referat pt. „Ważniejsze przesłanki budowy modelu Studiów Doktoranckich w zakresie nauk ekonomicznych”, prof. zw. dr hab. Jerzy Różański, prof. nadzw. dr hab. Anna Szychta z Uniwersytetu Łódzkiego wygłaszając referat pt.: „Doświadczenia z kształcenia doktorantów na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego”, prof. dr hab. Anna Rakowska, prof. dr hab. Anna Sitko-Lutek, prof. dr hab. Zbigniew Pastuszak z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej prezentując referat pt. „Model studiów doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej” oraz prof. zw. dr hab. Krystyna Lisiecka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach z referatem nt. „Rola kadry naukowo-dydaktycznej w formułowaniu problemów badawczych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu”.

Po zakończeniu sesji plenarnej rozpoczęła się dyskusja, w której głos zabrali m. in.: prof. dr hab. Janina Harasim – prorektor ds. Nauki, Badań i Rozwoju Kadry Akademickiej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, dr hab. inż. Krzysztof Leja - Prodziekan ds. Nauki, Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, prof. UE dr hab. Wojciech Dyduch – Prorektor ds. Edukacji i Współpracy z Zagranicą Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a także prof. dr Shvers Iryna z Państwowego Uniwersytetu Telekomunikacji w Kijowie na Ukrainie. Wszyscy uczestnicy dyskusji jednoznacznie podkreślili istotność oraz aktualność poruszanego problemu dotyczącego wypracowania modelu kształcenia na studiach doktoranckich (studiach iii stopnia).

Po zakończeniu dyskusji i zamknięciu sesji plenarnej, rozpoczęły się równoległe sesje panelowe.

Tematem pierwszej sesji panelowej były „Granice standaryzacji procesu kształcenia na studiach doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych: unifikacja versus specjalizacja programów kształcenia”. Moderatorem sesji był prof. dr hab. Wojciech Czakon z Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Rolę Eksperta powierzono prof. zw. dr hab. Markowi Walesiakowi – Dziekanowi Wydziału  Ekonomii, Zarządzania i Turystyki.

Uczestnikami pierwszej sesji panelowej byli: prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński („Zarys modelu studiów doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych. Propozycje dyskusyjne”), Prof. zw. dr hab. Elżbieta Lorek i prof. dr hab. Celina M. Olszak („Działania edukacyjne na studiach doktoranckich w zakresie realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju. Doświadczenia, podstawowe wyzwania i rekomendacje”), prof. UEP dr hab. Barbara Borusiak („Instrumenty kształtowania skuteczności kształcenia na studiach III stopnia”), prof. zw. dr hab. Janusz Strużyna („Wspólnota „w biedzie” studentów III stopnia. Reminiscencje”), prof. zw. dr hab. Henryk Bieniok („Portret naukowo-badawczy i kompetencyjny kandydatów na studia doktoranckie. Studium przypadku”), dr Patrycja Klimas („Studia doktoranckie z perspektywy doktorantów”), mgr Katarzyna Oryszczak, mgr Krzysztof Zowada („Perspektywy rozwoju naukowo-zawodowego przyszłych absolwentów studiów doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”), dr hab. inż. Krzysztof Leja, mgr Przemysław Kitowski” („Doktorat akademicki czy zawodowy na marginesie badań sondażowych w Politechnice Gdańskiej”) oraz mgr Joanna Wawrzyniak („Powiązanie procesu kształcenia na poziomie studiów doktoranckich z badaniami naukowymi oraz potrzebami gospodarki i rynku pracy”).

Moderatorem drugiej sesji panelowej pt. „W poszukiwaniu skutecznych modeli internacjonalizacji kształcenia doktorantów” był prof. UE dr hab. Andrzej Bajdak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Rolę Eksperta powierzono prof. UE dr hab. Andrzejowi Bąkowi – Kierownikowi Niestacjonarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydział w Jeleniej Górze.

Uczestnikami drugiej sesji panelowej byli: prof. UE dr hab. Sławomir Smyczek, dr Justyna Matysiewicz („The Salzburg Principles a umiędzynarodowienie kształcenia na studiach doktoranckich”), prof. UE dr hab. Adam Samborski („Internacjonalizacja procesu kształcenia na studiach doktoranckich”), prof. UE dr hab. Andrzej Bajdak („Internacjonalizacja studiów trzeciego stopnia – wybrane problemy”), dr hab. Przemysław Zbierowski („Przedsiębiorczość międzynarodowa – wyniki badań i propozycja nauczania”), oraz prof. UE dr hab. Małgorzata Pańkowska („Otwarte repozytoria prac doktorskich”).

 

Po zakończeniu sesji panelowych odbyło się podsumowanie obrad oraz uroczyste zamknięcie konferencji. Zdaniem uczestników spotkanie skupione w ramach kształcenia na studiach doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych stworzyło wiele możliwości opiniotwórczej i merytorycznej wymiany poglądów pomiędzy przedstawicielami największych uczelni ekonomicznych w Polsce, prowadzących kształcenie w ramach studiów doktoranckich.

Wynikiem obrad V Konferencji Dydaktyczno-Naukowej jest monografia naukowa pod red. Krystyny Jędralskiej pt. „Modele kształcenia na studiach doktoranckich w dziedzinie nauk ekonomicznych”, UE Katowice, 2013.

Galeria zdjęć

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3