Celem monografii jest – poprzez odniesienie się do naukowej literatury przedmiotu – ukazanie szerszego tła społeczno-kulturowego i środowiskowego doświadczeń dorosłych dzieci alkoholików (DDA). Problematyka będąca przedmiotem rozważań jest społecznie i wychowawczo wyjątkowo ważna ze względu na rosnące zjawisko alkoholizmu i jego szerokie spektrum konsekwencji. W obszarze zainteresowań znaleźli się studenci, którzy podejmując studia na wyższej uczelni, borykają się z wieloma trudnościami związanymi nie tylko z przystosowaniem się do nowego/innego niż dotychczas środowiska społecznego i terytorialnego, ale także niosą ze sobą bagaż często bolesnych doświadczeń z domu rodzinnego czy też środowiska szkolnego, związany z problemem alkoholowym. Monografia obejmuje cztery rozdziały, kolejno przybliżające zagadnienia: życia codziennego jako współczesnego obszaru badań socjologicznych, definicji i charakterystyki rodziny z problemem alkoholowym, w tym wchodzenia w specyficzne role dzieci wychowywanych w tych rodzinach, jej funkcjonowania jako systemu, rozpoznawania emocji i budowania samooceny, konsekwencji dziecięcych doświadczeń w dorosłości. Rozważania wsparte zostały narracjami badanych, w których respondenci dzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie podejmowania decyzji o zmianie swojej życiowej sytuacji ukierunkowanej na rozwój, otrzymywanego wsparcia i efektów uczestniczenia w terapii. Zakończenie publikacji ma charakter niekonwencjonalny, ponieważ koncentruje się na edukacji zdrowotnej i rodzajach profilaktyki ukierunkowanych na dobrostan jednostek i grup społecznych dla polepszania jakości życia.
Autorzy | Ewa Syrek, ks. Grzegorz Polok |
e-ISBN | 978-83-7875-830-3 |
Data i miejsce publikacji | Katowice, 02.02.2023 |
Liczba stron | 123 |
Format | |
Wersja elektroniczna | ŚLĄSKA BIBLIOTEKA CYFROWA |
Otwarty dostęp na licencji CC BY 4.0 |
Dołącz do nas