Biznes elektroniczny
Aby uzyskać więcej informacji wybierz stopień studiów:
Biznes elektroniczny - I stopień
1. OPIS SPECJALNOŚCI
Specjalność Biznes elektroniczny jest ukierunkowana na przygotowanie zawodowe jej przyszłych absolwentów w zakresie prawidłowego i kompleksowego posługiwania się technologiami teleinformatycznymi, metodami i narzędziami informatyki. Studenci tej specjalności zdobywają wiedzę na temat specyfiki zastosowań technologii informacji i telekomunikacji w różnych środowiskach biznesowych i w instytucjach non-profit.
Program przedmiotów prowadzonych w ramach specjalności obejmuje m.in. zagadnienia dotyczące rozwoju i zastosowania systemów informatycznych biznesu elektronicznego, zastosowania baz danych, sieci komputerowych i urządzeń mobilnych w gospodarce na różnych poziomach organizacyjnych.
W szczególności program specjalności obejmuje przedmioty takie jak:
- analiza i projektowanie witryn internetowych,
- grafika w e-biznesie,
- systemy informatyczne zarządzania
- bezpieczeństwo systemów e-biznesu,
- integracja systemów informatycznych,
- inżynieria aplikacji internetowych
- systemy kierowania produkcją
- administracja sieciami komputerowymi,
- narzędzia analityczne w e-biznesie,
- portale i systemy informatyczne e-biznesu,
- programowanie usług w środowisku rozproszonym.
Ponadto, w trakcie zajęć organizowane są spotkania ze znanymi autorytetami w dziedzinie informatyki. Studenci mają możliwość wykonywania pod kierownictwem i patronatem praktyków biznesowych ciekawych projektów z zakresu wykorzystania technologii informacyjnych we współczesnym biznesie. To pozwala im weryfikować zdobytą wiedzę w praktycznym działaniu, dzięki temu mogą po ukończeniu studiów śmiało realizować swoje pomysły w praktyce gospodarczej lub rozpocząć własne przedsięwzięcia biznesowe.
2. CZEGO SIĘ NAUCZYSZ
Absolwent specjalności Biznes elektroniczny posiada wiedzę w zakresie aktualnych trendów dotyczących projektowania stron internetowych i zna:
- narzędzia technologii informacyjnej oraz możliwości wykorzystania ich do budowy e-biznesu i m-biznesu,
- zasady projektowania, tworzenia, działania stron, portali i aplikacji internetowych,
- popularne języki tworzenia stron internetowych,
- zasady integrowania aplikacji z źródłami danych,
- narzędzia do budowy, utrzymania i rozwoju stron i serwisów internetowych,
- zasady bezpieczeństwa w sieci
- metody analiz ekonomicznych z zakresu e-biznesu.
3. GDZIE ZNAJDZIESZ ZATRUDNIENIE
Szybki postęp technologiczny powoduje stałą potrzebę zatrudniania specjalistów, wyróżniających się kreatywnością w tworzeniu nowych i innowacyjnych zastosowań technologii w zmiennym technologicznie, ekonomicznie i legislacyjnie środowisku.
Absolwent specjalności może pracować jako ekspert, konsultant czy specjalista branży IT, e-commerce, biznesu elektronicznego i marketingu, na stanowiskach:
- analityk ruchu na stronach internetowych,
- konsultant do spraw systemów teleinformatycznych,
- menedżer zawartości serwisów internetowych,
- pracownik centrum elektronicznej obsługi klienta,
- projektant i architekt systemów teleinformatycznych,
- specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemów informatycznych,
- specjalista do spraw stron internetowych, Internetu i Intranetu,
- specjalista sprzedaży technologii i usług informatycznych,
- tester oprogramowania komputerowego.
4. DODATKOWE INFORMACJE
W ramach specjalności Biznes elektroniczny Studenci mogą doskonalić swoje zainteresowania na zajęciach z certyfikowanymi tutorami, a umiejętności praktyczne na zajęciach w ramach Kół Naukowych działających przy Katedrze Informatyki (Koło Naukowe „Informaticus”, Koło Naukowe Systemów Informatycznych Zarządzania). W ramach pracy Koła Naukowego Studenci zajmują się badaniami i rozwojem klasy Enterprise Resource Planning (ERP) w kierunku e-biznesu oraz ochroną danych w Internecie.
Biznes elektroniczny - II stopień
1. OPIS SPECJALNOŚCI
Celem specjalności Biznes elektroniczny jest rozwijanie kompetencji i doskonalenie umiejętności w zakresie:
- opracowania strategii budowy i wdrażania systemów e-biznesu,
- projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów e-biznesu,
- posługiwania się technologiami teleinformatycznymi oraz metodami i narzędziami informatyki,
- planowania i realizacji audytów technologii teleinformacyjnych,
- wykorzystania narzędzi technologii informacyjnej do prowadzenia analiz powdrożeniowych z zakresu e-biznesu.
Ze względu na duże znaczenie Internetu w strategii funkcjonowania współczesnych organizacji oraz szeroką ofertę rozwiązań internetowych, a w związku z tym rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w obszarze e-biznesu (e-giełdy, e-administracja, e-praca, EDI), e-handlu (sklepy internetowe, e-bankowość, handel e-produktami) i e-logistyki, absolwenci specjalności są stale poszukiwanymi specjalistami na rynku pracy.
W ramach specjalności realizowane są przedmioty takie jak:
- analiza i projektowanie portali korporacyjnych,
- strategia informatyzacji i wdrażania systemów e-biznesu,
- audyt wykorzystania technologii teleinformacyjnych,
- multimedia w e-biznesie,
- ochrona zasobów informatycznych i procesów,
- systemy rozproszone i przetwarzanie w chmurze,
- usługi internetowe (web services),
- systemy informatyczne kontrolingu,
- wdrażanie technologii mobilnych w biznesie.
2. CZEGO SIĘ NAUCZYSZ
Studiowanie na specjalności Biznes elektroniczny pozwala zdobyć wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne w zakresie :
- strategii informatyzacji i wrażania systemów biznesu elektronicznego
- projektowania i wrażania portali korporacyjnych
- zastosowań multimediów i grafiki komputerowej w e-biznesie
- administrowania usługami informatycznymi przetwarzania w chmurze
- tworzenia rozproszonych systemów informatycznych e-biznesu wykorzystujących dane zgromadzone w bazach i hurtowniach danych
- projektowania usług internetowych (Web Services)
- marketingu w wyszukiwarkach internetowych,
- sieci społecznościowych w gospodarce elektronicznej,
- ochrony zasobów i procesów,
- wdrażania technologii mobilnych biznesie.
Absolwenci tej specjalności spełniają oczekiwania społeczeństwa i gospodarki w zakresie umiejętności zastosowania technologii informatycznych, telekomunikacyjnych i mobilnych.
3. GDZIE ZNAJDZIESZ ZATRUDNIENIE
Wiedza oraz umiejętności nabyte podczas studiów, pozwolą absolwentowi występować na rynku pracy w roli:
- przedsiębiorcy e-biznesu, prowadzącego np. e-sklep, witrynę internetową, portal korporacyjny, aukcje internetowe itp.,
- pracownika przedsiębiorstw handlowych, banków, urzędów itp., odpowiedzialnego za projektowanie i administrowanie witrynami internetowymi oraz czuwającego nad ich bezpieczeństwem,
- kompetentnego pracownika w firmie z branży ISP (Internet Services Providers), zajmującego się projektowaniem witryn internetowych, wykorzystujących technologie multimedialne i bazodanowe,
- konsultanta w zakresie zastosowania Internetu dla wspierania różnych działań przedsiębiorstwa, banku, urzędu administracji publicznej i innych organizacji,
- audytora technologii teleinformacyjnych,
- pracownika firm softwarowych, przy tworzeniu oprogramowania dla potrzeb biznesu elektronicznego i organizacji wirtualnych.
4. DODATKOWE INFORMACJE
Analizy rynku pracy wskazują, że zapotrzebowanie na specjalistów biznesu elektronicznego stale będzie rosło, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Połączenie wiedzy z zakresu technologii informacyjnych, ekonomii i zarządzania, pozwala absolwentom specjalności uzyskać przewagę na konkurencyjnym globalnym rynku pracy.
Według informacji zamieszczonych na portalu Europe’s Information Society (ec.europa.eu/information_society/), biznes elektroniczny ma pierwszorzędne znaczenie dla przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP. Biznes elektroniczny poprawia wydajność firm oraz jakość oferowanych przez nie produktów i usług, firmy mogą odnosić korzyści z jednolitego rynku, obniżając ceny i oferując światu najlepsze europejskie produkty. Możliwości w tym zakresie są w Europie szczególnie atrakcyjne, albowiem wiele firm, prowadząc biznes elektroniczny korzysta ze sposobności jakie kreuje wspólny rynek.