Przejdź do menu Przejdź do treści

Relacja z debaty

W drugim dniu KKF 2024 odbyła się debata pt. „PRZYSZŁOŚĆ EDUKACJI EKONOMICZNEJ W POLSCE”, która wpisała się w obchody Europejskiego Miasta Nauki oraz stanowiła jedno z wydarzeń Roku Edukacji Ekonomicznej. Debata moderowana była przez dra Krzysztofa Pietraszkiewicza Przewodniczącego Komitetu Honorowego Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 i uczestniczyło w niej sześciu panelistów, a mianowicie:

  • prof. dr hab. Krzysztof Jajuga (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Przewodniczący Prezydium KNoF PAN),
  • prof. dr hab. Wojciech Dyduch (Prorektor ds. Kształcenia i Współpracy Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Członek Komisji Nadzoru Finansowego),
  • dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK (Rektor Politechniki Koszalińskiej),
  • Alina Bączar (Wiceprezes Fundacja Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie),
  • Monika Wojciechowska (Pełnomocnik Ministra Finansów ds. Strategii Edukacji Finansowej),
  • dr Mariusz Ogłoziński (Kierownik Działu Obsługi Inwestorów i Terenów Inwestycyjnych Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej).

Moderator debaty dr Krzysztof Pietraszkiewicz nie miał wątpliwości, że efektywna edukacja ekonomiczna jest ważna tak dla Polski, jak i dla innych krajów.  Przyczynia się bowiem do rozpoznania i rozwiązania problemów związanych ze zrozumieniem współczesnego świata, ekonomii, gospodarki, zarządzania, finansów itd. Efektywna edukacja ekonomiczna jest zatem bezwzględnie wymagana na rożnych poziomach wiekowych i w różnych środowiskach.

Liczne, podawane przez panelistów przykłady potwierdziły niski poziom wiedzy ekonomicznej, umiejętności i świadomości ekonomicznej w społeczeństwie oraz potwierdziły konieczność odpowiednich działań zwiększających efektywność edukacji ekonomicznej. Dr Mariusz Ogłoziński rekomendował wdrożenie rozwiązań systemowych, które – jak stwierdził - wymagają odpowiedniej strategii.

Założenia i ideę Krajowej Strategii Edukacji Finansowej (Strategii) przyjętej przez Radę Ministrów 25 czerwca br. przedstawiła Pani Monika Wojciechowska. Uchwalona Strategia jest efektem współpracy wielu (9) instytucji realizowanej przez kilka lat z inicjatywy Rady Edukacji Finansowej. Prof. dr hab. Jajuga zwrócił , że uwagę, że Strategia była gotowa już wcześniej, jednak nie była wcześniej uchwalona, co powodowało, że formalnie nie mogła być realizowana/wdrażana.

W prowadzonej debacie nie zabrakło próby wskazania newralgicznych obszarów, braków w edukacji ekonomicznej. Pani Alina Bączar - powołując się na wyniki badań - podała parametry potwierdzające niski poziom edukacji finansowej w społeczeństwie i zwróciła uwagę na bardzo niski poziom wiedzy nt. rynku kapitałowego oraz konieczność zwiększenie wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa. Podkreśliła także, że Krajowa Strategia Edukacji Finansowej również adresuje te kwestie, a jeden z jej priorytetów wskazuje konieczność poprawy zrozumienia i zdolności mieszkańców Polski do korzystania z możliwości związanych z inwestycjami na rynku finansowym, przy jednoczesnym zarządzaniu ryzykiem. Zachęciła także uczestników konferencji do współpracy z Fundacją GPW w ramach realizowanych projektów, w tym zgłaszania prac dyplomowych (licencjackich, magisterskich, doktorskich) do konkursu na najlepsze prace o nagrodę Prezesa GPW. Z kolei dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK w swojej wypowiedzi zwróciła uwagę na szerszy kontekst edukacji finansowej podkreślając potrzebę popularyzacji wiedzy ekonomicznej/finansowej zarówno wśród ekonomistów jak i nie ekonomistów.

Ze strony moderatora debaty dra Krzysztofa Pietraszkiewicza wielokrotnie padało pytanie/postulat o zakres i formy pomocy, tj. udziału uczelni wyższych w procesie edukacji ekonomicznej społeczeństwa, zwłaszcza dzieci. Prof. dr hab.  Wojciech  Dyduch przedstawił koncepcję 4xO (odmłodzić, odmitologizować, obudować właściwymi metodami i osadzić w szerszym kontekście). Wspomniał o aktywnościach na uczelniach wyższych w zakresie wdrażania nowoczesnych metod nauczania ekonomii/finansów np. blended learning – powołując się na projekty wspierane przez Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki w obszarze wdrażania innowacyjnych metod kształcenia w formie warsztatów dla nauczycieli akademickich.

Najważniejszymi aspektami dyskutowanymi podczas debaty były: aspekt kształcenia nauczycieli oraz aspekt metod (zwłaszcza nowoczesnych innowacyjnych, posługujących się nowoczesną technologią, w tym AI) wykorzystywanych w procesie edukacji ekonomicznej.  Wybrzmiał także ważny apel do środowiska akademickiego o aktywny udział i wsparcie procesu edukacji ekonomicznej dedykowanej całemu społeczeństwu polskiemu. 

Po debacie z sali padła propozycja prof. dr hab. Jerzego Węcławskiego, aby na każdej kolejnej Konferencji Katedr Finansów zorganizować jedną sesję poświęconą wymianie doświadczeń w zakresie dobrych praktyk w nauczaniu ekonomii/finansów, na której omawiane byłyby standardy nauczania, efekty kształcenia itd. Kolejny głos z sali (dr hab. Bożeny Frączek, prof. UE) zwrócił uwagę na konieczność uwzględnienia w edukacji ekonomicznej/finansowej motywacji do uczenia się w tych obszarach – tak wśród nauczycieli, jak i wśród uczniów.

Na zakończenie debaty głos zabrał dr Witold Gradoń, który stwierdził, że Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach podejmuje różne inicjatywy mające na celu propagowanie wiedzy ekonomicznej, a w szczególności finansowej i docieranie z nią do szerokiego odbiorcy. Jako przykład takiej inicjatywy był zorganizowany Tydzień Pieniądza jako jedno z wydarzeń Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024, zainteresowanie którym przerosło oczekiwania organizatorów (więcej na temat Tygodnia Pieniądza: www.ue.katowice.pl/pracownicy/aktualnosci/article/tydzien-pieniadza-w-miescie-nauki.html)

Debata wzbudziła bardzo duże zainteresowanie, czego dowodem były ożywione rozmowy, toczące się w kuluarach po jej zakończeniu.

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp hr
logotyp bauhaus4
logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp eaie
logotyp cima
logotyp acca
logotyp ela
logotyp SAP University Alliances
logotyp progres3