Dr hab. inż. Anna Skórska, prof. UE z Katedry Analiz i Prognozowania Rynku Pracy wzięła udział w panelu dyskusyjnym "Kadry dla nowej energetyki" podczas Energy Days 2025. Wydarzenie, które odbyło się 1 października w Katowicach, poświęcone było najważniejszym wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną i rolą edukacji, rynku pracy oraz biznesu w przygotowaniu odpowiednich kompetencji dla przyszłości sektora energii.
W panelu udział wzięli:
- Marcin Biernat – zastępca dyrektora, Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach
- Tomasz Bury – kierownik, Pracownia Techniki Jądrowej, Politechnika Śląska
- Daniel Kiełpiński – ekspert EVET, Krajowy Zespół Ekspertów ds. Kształcenia i Szkolenia Zawodowego
- Paweł Nowak – wiceprezes zarządu, Energa Obrót SA
- Monika Silva – zastępca dyrektora generalnego, Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska (IGEOS)
- Anna Skórska – Katedra Analiz i Prognozowania Rynku Pracy, Wydział Gospodarki Przestrzennej i Transformacji Regionów, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
- Moderacja: Karolina Markowska – redaktorka prowadząca, PulsHR.pl
Tematem dyskusji były potrzeby kadrowe oraz deficyty kompetencji w dynamicznie zmieniającym się sektorze energetycznym. Uczestnicy panelu zastanawiali się nad rolą uczelni wyższych i pracodawców w procesie przygotowania nowych specjalistów, a także nad koniecznością reskillingu i upskillingu pracowników w przedsiębiorstwach będących w trakcie transformacji. Ważnym wątkiem były również badania kompetencyjne – jak diagnozować umiejętności już istniejące oraz te, które będą niezbędne w dłuższej perspektywie, zarówno wśród pracowników, jak i kadry kierowniczej. Dyskutowano o barierach, takich jak finanse czy brak wiedzy, oraz o roli inwestorów zagranicznych, którzy w ramach dużych projektów transformacyjnych stają się nie tylko źródłem know-how, ale i poligonem nowych doświadczeń.
Podczas rozmowy dr hab. inż. Anna Skórska, prof. UE zwróciła uwagę na konsekwencje decyzji edukacyjnych podejmowanych w Polsce w latach 90. XX wieku:
Byłoby trudno wskazać dokładnie jeden punkt odniesienia, w którym ten błąd zaniechania został popełniony. Tych błędów było naprawdę bardzo dużo w okresie transformacji. (…) Lata dziewięćdziesiąte to niestety bardzo silne odejście od szkolnictwa zawodowego. A jak doskonale wiadomo – łatwiej coś zlikwidować w ciągu jednego dnia albo roku, a znacznie trudniej odbudować pewne struktury i tradycje kształcenia. – podkreśliła prof. Skórska.
Profesor wskazała również na problem masowego kształcenia wyższego, które nie zawsze odpowiadało realnym potrzebom rynku pracy:
Znaczna część absolwentów szkół wyższych, szczególnie kierunków humanistycznych, napotykała na problemy w momencie wejścia na rynek pracy. Nie ma chyba przykładu gospodarki na świecie, w której 80% społeczeństwa posiadałoby dyplom wyższej uczelni i znalazło adekwatne miejsce zatrudnienia. A my dążyliśmy do takiego modelu i dziś widzimy jego konsekwencje.
Wskazywała również na potrzebę ciągłego dokształcania się:
– Żyjemy w tak dynamicznie zmieniającym się świecie, że koncepcja uczenia się przez całe życie nie jest już tylko ideą Unii Europejskiej, ale realną koniecznością. To, że kończy się studia na poziomie licencjackim czy magisterskim, absolutnie nie zwalnia młodych ludzi z obowiązku dalszego podnoszenia kwalifikacji.
Panel "Kadry dla nowej energetyki" był częścią Energy Days 2025, wydarzenia poświęconego wyzwaniom transformacji energetycznej w Polsce i Europie. Podczas tegorocznego Energy Days dyskutowany między innymi o rynku energii, cenach i konkurencyjności, bezpieczeństwie energetycznym kraju, sektorze fotowoltaiki – inwestorach, prosumentach i infrastrukturze, rozwoju energetyki wiatrowej na lądzie i morzu oraz perspektywach rysujących się przed energetyką atomową.










Dołącz do nas