Przejdź do menu Przejdź do treści

EEC Trends z udziałem UE Katowice [relacja]

8 lutego 2024 r. w Hotelu Sheraton Grand w Warszawie miało miejsce wydarzenie zapowiadające Europejski Kongres Gospodarczy, który odbędzie się w maju. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach podczas EEC Trends reprezentowali: JM Rektor prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak oraz dr hab. Robert Tomanek, prof. UE.

W trakcie tegorocznej edycji EEC Trends pod dyskusję trafiły najważniejsze zjawiska w gospodarce: skutki skomplikowanej sytuacji geopolitycznej z wojną w Europie i kryzysem energetycznym na czele, transformacja sektora energii i procesy dostosowania gospodarki do wyzwań klimatycznych, a także zjawiska związane ze spowolnieniem gospodarczym oraz uwarunkowania i skutki cyfryzacji.

JM Rektor prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak wraz z Prezydentem Miasta Katowice dr Marcinem Krupą wzięła udział w sesji pt. "Transformacja Śląska: siła uczelni. Katowice Europejskim Miastem Nauki":

My wszyscy wspólnie i uczelnie, ale także i władze miasta i regionu, przyjęliśmy na takie swoje potrzeby określenie, że nauka to przemysł. Ja myślę, że to określenie się przyjęło i wszyscy jesteśmy zgodni, że nauka i badania są absolutnie niepowtarzalnym motorem, który może spowodować, że polska gospodarka będzie gospodarką innowacyjną, a społeczeństwo i mieszkańcy, nie tylko Śląska, będą takim społeczeństwem inkluzywnym - dzisiaj takie modne określenie: społeczeństwem opartym na wiedzy. Ja pragnę przypomnieć, że jak byśmy tak popatrzyli w historię rozwoju gospodarczego różnych państw, to praktyka pokazuje, że te państwa, które zainwestowały w naukę, one siłą rzeczy podciągnęły swoją gospodarkę. I tak się dzieje i działo. Myślę, że ten trend i ta korelacja pomiędzy nauką, inwestycją w naukę a efektem gospodarczym będzie się jeszcze wzmacniać. Polska gospodarka do tej pory rozwijała się nie w oparciu o naukę, o badania czy nowe technologie, to był zupełnie inny rozwój. Ten rozwój miał zupełnie inny charakter. On się opierał głównie o takie elementy typu kosztochłonność. Wykorzystaliśmy efekt wejścia do Unii Europejskiej, efekt konwergencji czy dogadania. Dzisiaj jak gdyby te elementy się wyczerpały i jedyną drogą, żeby nasza gospodarka nie pełniła roli służebnej wobec innych gospodarek, chociażby europejskich, ale była gospodarką kreatywną, abyśmy my byli kreatorami innowacji, jest postawienie na naukę. - mówiła podczas rozmowy JM Rektor.

W drugiej części wypowiedzi odniosła się do obchodów Europejskiego Miasta Nauki:

Obchody Europejskiego Miasta Nauki rozpoczęliśmy poprzez taką formułę 50 tygodni, jak naukę można pokazać zwykłemu obywatelowi. Nauka to nie jest coś zamkniętego,  nauka dzisiaj ma ogromny wpływ i taki impakt na życie zwykłych ludzi. 50 tygodni, które zaproponowaliśmy, to są obszary tematyczne, które dzisiaj bardzo dotykają zagadnień fundamentalnych w Polsce. To jest np. transformacja energetyczna, innowacyjność, poprawa jakości życia ludzi, zdrowie, turystyka i tak dalej. (...) My też jako środowisko powinniśmy bardziej zadbać o promocję tego, co robimy. Pokazać, że te wyniki naszych badań mają dzisiaj naprawdę bezpośrednie przełożenie na gospodarkę oraz jakość i poprawę życia mieszkańców. 

O kluczowych projektach inwestycyjnych w krajowej infrastrukturze komunikacyjnej w debacie pt.  "Infrastruktura i budownictwo" opowiedział dr hab. Robert Tomanek, prof. UE:

Ostatnio robiłem takie porównanie 30 największych polskich firm logistycznych, pracując na podstawie rankingu Rzeczpospolitej i odpowiadałem sobie na proste pytania dotyczące tego, jak jest ulokowana kwestia ESG w zarządzaniu. Czy strategia jest z zoperacjonalizowana, czy są jakieś działania? I z tego szybkiego porównania wyszła mi duża dysproporcja pomiędzy firmami polskimi i zagranicznymi. Polskie firmy, nawet liderzy rynku w tej chwili, jeżeli już mają strategię, to jej nie operacjonalizują, no i to jest niedobre, dlatego, że my bardzo często wikłamy się w dyskusje o kwestiach ESG, krytykujemy takie czy inne aspekty polityki klimatycznej Unii, natomiast moim zdaniem to jest jałowa dyskusja. To jest "kopanie się z koniem" i próbuję przekonywać branżę, a w branży TSL jest to dosyć trudne, że w ESG trzeba szukać szans wygrania i podniesienia swojej konkurencyjności. Tu przykłady można by było mnożyć, natomiast nie za bardzo jest na to czas. Tym niemniej ja jestem przekonany, że kwestia poprawy efektywności np. związanej z napędami, lepszego wykorzystania masy, znaczy ładowności pojazdów, eko jazdy (niektóre firmy już to wprowadzają, np. jedna z firm logistycznych ograniczyła prędkość i monitoruje pracę) da kluczowe. Monitoruje je wiele firm, ale ta jedna monitoruje pracę również pod kątem tych aspektów i uzyskuje konkretne korzyści środowiskowe, jak również i ekonomiczne, bo zużywają mniej paliwa. Więc jest dość dużo pracy przed branżą i trzeba zacząć przyśpieszać. Niezależnie od tego, czy oczekujemy, że Unia Europejska przesunie pewne terminy, złagodzi pewne wymogi, dlatego że ESG to jest kwestia podniesienia efektywności - mniej zużytego paliwa - to jest większa efektywność. A z punktu widzenia polityki państwa jest to uniezależnienie się od paliw kopalnych, które podlegają niesamowitym wahaniom cen i w dodatku są sprowadzane z regionów, no co najmniej niepewnych, tak by można było powiedzieć. 

W rozmowie wzięli udział także:

  • Piotr Malepszak - podsekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury;
  • Krzysztof Niemiec - wiceprezes zarządu, Track Tec SA;
  • Artur Popko - prezes zarządu, Budimex SA;
  • Wojciech Trojanowski - członek zarządu, STRABAG Sp. z o.o.

Dyskusję moderował Marcin Piasecki - redaktor, Rzeczpospolita.

Dołącz do nas

Nasi partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3