Przejdź do menu Przejdź do treści

Jak napisać wiadomość wykładowcy? Miniporadnik dla studentów

Studiujesz na Uniwersytecie? To środowisko rządzi się swoimi prawami również w obszarze komunikacji. Warto znać akademicką etykietę, dzięki której zminimalizujesz możliwość popełnienia faux-pas. Pierwsze wrażenie nie przewiduje dubli, dlatego warto zapoznać się z naszym poradnikiem i nie ryzykować gafy.

Po pierwsze nie witaj

Jak pisze językoznawczyni prof. dr hab. Małgorzata Marcjanik z Uniwersytetu Warszawskiego jeżeli chcemy zachować się elegancko, nie rozpoczynajmy maili kierowanych do osób, których nie znamy osobiście, oraz do osób wyżej od nas usytuowanych, za pomocą „witam”. Wiadomość rozpocznijmy od bezpośredniego zwrotu do adresata, zgodnie z jego stanowiskiem, lub, jeśli nie pełni on funkcji administracyjnej, z odpowiednim tytułem zawodowym lub naukowym np. Szanowny Panie Rektorze / Szanowna Pani Profesor / Szanowny Panie Dziekanie. 

Kontaktując się z danym wykładowcą możesz sprawdzić jego funkcję i stopień, wpisując w wyszukiwarce na stronie UE Katowice jego nazwisko. 

  • Funkcje: rektor, kierownik, dziekan, dyrektor, kanclerz.
  • Tytuły zawodowe to np.: magister, inżynier, licencjat.
  • Tytuły i stopnie naukowe to np.: doktor (dr), profesor (prof.), prof. dr hab., dr hab., profesor UE (prof. UE)

Uwaga: Do osoby posiadającej stopień dr hab. lub dr hab. prof. UE zwyczajowo zwracamy się Szanowna/y Pani/e Profesor/rze.

Na wstępie opisz w jakiej sprawie się kontaktujesz używając zwrotu np. „kontaktuję się w sprawie” . W dobrym tonie jest pisać zwięźle i konkretnie, nie odbiegając od tematu.

Nie pozdrawiam

Wiadomość zakończ jednym ze zwrotów: „Z wyrazami szacunku” lub „Z poważaniem”. Pozdrowienia są nieformalne i niezbyt eleganckie, dlatego raczej unikamy ich w oficjalnej korespondencji.

Gall Aninom

Nie zapomnij się podpisać. Na Uczelni studiuje ponad 8 tys. osób, zatem w trosce o swój interes, oprócz imienia i nazwiska, dodaj również informację o kierunku, trybie i roku studiów oraz, jeśli piszesz w sprawie konkretnego przedmiotu, podaj jego nazwę. 

PS

Korespondencja na Uczelni odbywa się wyłącznie za pośrednictwem oficjalnych adresów mejlowych w domenie ue.katowice.pl oraz uekat.pl - jak w każdej porządnej firmie - nie korespondujemy z adresów prywatnych. 

Zachęcamy do wdrażania przedstawionych wskazówek w codziennej praktyce. Pamiętajcie, że zdobyta wiedza i umiejętności mogą okazać się niezwykle pomocne nie tylko w środowisku akademickim, ale również w życiu zawodowym. Stosowanie zasad etykiety to nie tylko wyraz szacunku wobec innych, ale także sposób na budowanie pozytywnego wizerunku i efektywnej komunikacji.

 

 

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp hr
logotyp bauhaus4
logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp eaie
logotyp cima
logotyp acca
logotyp ela
logotyp SAP University Alliances
logotyp progres3