Przejdź do menu Przejdź do treści

IV Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia [relacja]

Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach oraz pozostałych uczelniach zrzeszonych w Konsorcjum Akademickim - Katowice Miasto Nauki odbywał się w dniach 22-24 października 2025 r. IV Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia. Tegoroczna edycja skupiała się na kwestiach innowacji w dydaktyce oraz innowacji w rozwiązaniach systemowych w kontekście dbałości o jakość kształcenia. Wydarzenie pozwoliło na budowaniu wspólnej wiedzy i wzajemnej inspiracji.

Pierwszego dnia Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia odbyły się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach dwa wewnętrzne wydarzenia, jakimi były:

  • Posiedzenie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach;
  • Posiedzenie Rady ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Kolejny dzień, 23 października, rozpoczęliśmy od panelu dyskusyjnego pt. "Kształcenie i badania naukowe: Doświadczenia i wyzwania po sześciu latach funkcjonowania szkół doktorskich", w którym wziął udział m.in. Dziekan Szkoły Doktorskiej UE Katowice dr hab. Artur Walasik, prof. UE. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli środowiska akademickiego, a jego celem była refleksja nad dotychczasowym funkcjonowaniem szkół doktorskich w Polsce, ich mocnymi stronami, wyzwaniami i kierunkami rozwoju, a także roli promotora i ustroju uczelni w kształceniu, jak i umiędzynarodowienia kształcenia i badań.

Wspólnie z Dziekanem w panelu wzięli udział:

  • Dziekan Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach prof. dr hab. Alina Świeściak-Fast,
  • Dyrektor Szkoły Doktorskiej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach prof. dr hab. n. med. Agata Stanek,
  • Dyrektor Szkoły Doktorskiej Politechniki Śląskiej prof. dr hab. inż. Krzysztof Fujarewicz.

Dyrektor Szkoły Doktorskiej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego prof. dr hab. n. med. Agata Stanek podkreśliła ogromne znaczenie roli promotora w procesie kształcenia doktoranta. Jak zaznaczyła: "Promotor to osoba, która przeprowadza doktoranta przez cały proces naukowy – od pomysłu, przez badania, aż po obronę pracy doktorskiej". Wybór promotora jest decyzją kluczową, determinującą przebieg i jakość całej ścieżki doktorskiej.

W dalszej części dyskusji zwrócono uwagę na wyzwania, z jakimi mierzą się promotorzy. Od momentu powstania szkół doktorskich ich rola została częściowo ograniczona, co - zdaniem niektórych uczestników - utrudnia im sprawowanie pełnej opieki naukowej nad doktorantem.

Podkreślano jednak także pozytywne aspekty działania szkół doktorskich. Doktoranci zyskali dodatkowe wsparcie instytucjonalne oraz opiekę, dzięki czemu - jak zauważono - "W razie konfliktu doktorant, jako strona słabsza, nie pozostaje bez pomocy". Niektórzy prelegenci zwrócili uwagę, że problemy w relacji promotor–doktorant są zgłaszane częściej przez doktorantów, inni - jak Dziekan Szkoły Doktorskiej dr hab. Artur Walasik, prof. UE - zauważyli, że równie często to promotorzy borykają się z trudnościami we współpracy.

Dyskusja pokazała, że szkoły doktorskie stanowią ważny element współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, zapewniając wsparcie i standaryzację procesu kształcenia. Jednocześnie wymagają dalszego doskonalenia - szczególnie w zakresie relacji promotor-doktorant oraz współpracy między szkołą a wydziałami. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że kluczem do sukcesu jest równowaga między strukturą instytucjonalną a indywidualnym podejściem do kształcenia młodych naukowców.

Następnie odbyła się Uroczysta Inauguracja Kongresu, podczas której Uniwersytet Ekonomiczny reprezentował Prorektor ds. Nauki i Rozwoju Kadry Akademickiej prof. dr hab. Maciej Nowak.

Wydarzenie było okazją do zaprezentowania najlepszych innowacji dydaktycznych wdrożonych w uczelniach Konsorcjum organizującego Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia, a także zainaugurowania konkursu związanego z aktywnościami dydaktycznymi ocenianymi jako doskonałe, innowacyjne, istotne społecznie.

Szczegółowa relacja z tej części wydarzenia.

Ostatniego dnia Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach uczestniczył w wydarzeniu poprzez udział swoich reprezentantów, którzy przeprowadzili gry edukacyjne, panele wykładowcze i brali udział w konferencjach kongresu. Podczas sesji poświęconej systemom zapewniania jakości kształcenia i akredytacjom europejskim, paneliści z UE Katowice, Uniwersytetu Śląskiego i Politechniki Śląskiej omówili wyzwania, rozwiązania i dobre praktyki w ramach inicjatywy Uniwersytetów Europejskich. Gość z sojuszu BAUHAUS4EU zaprezentował doświadczenia we wdrażaniu standardów jakości w środowisku wielokulturowym. Spotkanie poprowadziła Dyrektor Biura Internacjonalizacji Edyta Lachowicz-Santos.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się także gra edukacyjna "Nowy Wspaniały Świat", prowadzona przez Wiktorię Gałecką z Katedry Transportu, gdzie uczestnicy wcielali się w rolę kolonistów budujących od podstaw nowe społeczeństwo, ucząc się współpracy, podejmowania decyzji i tworzenia prawa. 

Ponadto w trakcie kongresu odbyła się również sesja o mikropoświadczeniach - krótkich cyfrowych certyfikatach potwierdzających zdobycie konkretnych kompetencji. Na przykładzie projektu "Safe Steps to Employment" omówiono jak projektować mikrokwalifikacje w obszarze BHP i łączyć potrzeby rynku pracy z nowoczesną edukacją. Warsztat poprowadziły: Przedstawicielka Erasmus+ InnHUB Katowice, FRSE Marta Iwańska oraz Dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej Edyta Gałecka.

Wydarzenie umożliwiło wymianę doświadczeń między uczelniami i wspólne wypracowanie kierunków rozwoju jakości dydaktyki w regionie oraz w skali kraju. Wnioski i rekomendacje opracowane podczas kongresu posłużą do dalszego doskonalenia procesów edukacyjnych w ramach Konsorcjum.

Galeria zdjęć

Organizatorzy

Organizatorami Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia były uczelnie wchodzące w skład Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki:

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach,
  • Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach,
  • Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach,
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach,
  • Politechnika Śląska,
  • Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach,
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Partner Główny:

  • Miasto Katowice

Partner:

  • Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

Patronaty honorowe nad kongresem objęli:

  • Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
  • Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
  • Minister Zdrowia,
  • Wojewoda Śląski,
  • Marszałek Województwa Śląskiego,
  • Prezydent Miasta Katowice,
  • Przewodniczący KRASP,
  • Przewodniczący Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

Partnerzy merytoryczni:

  • Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności,
  • Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej,
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Patronaty medialne:

  • Forum Akademickie,
  • Perspektywy.

Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024 otrzymało dofinansowanie ze środków budżetu Województwa Śląskiego.

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp hr
logotyp bauhaus4
logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp eaie
logotyp cima
logotyp acca
logotyp ela
logotyp SAP University Alliances
logotyp progres3