Charakterystyka kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

 

1. OPIS STUDIÓW

Materiały radiowe i filmowe, artykuły prasowe, blogi, vlogi i inne dokumenty cyfrowe są redagowane dzisiaj nie tylko przez wąską grupę dziennikarzy. Istnieje ogromne zapotrzebowanie na dobrze napisane newsy i artykuły publicystyczne, publikowane online. Poszukujemy ich na stronach serwisów internetowych i portali informacyjnych. Korzystamy z  internetowego radia i telewizji, dokumentów multimedialnych, podcastów i spotów.

Z roku na rok coraz więcej przedsiębiorstw i instytucji wykorzystuje technologie cyfrowe w komunikacji, by docierać do klientów i pracowników, dostarczając im atrakcyjnych treści cyfrowych. Sprawnie działające konta firm w mediach społecznościowych, rzetelna strona internetowa to wizytówka przedsiębiorstwa i najlepsza forma jej komunikacji z otoczeniem.

Tworzeniem różnorodnych treści cyfrowych zajmują się dzisiaj nie tylko zawodowi dziennikarze, ale także pracownicy działów PR, agencji reklamowych, agencji kreatywnych. Nierzadko są to freelancerzy, znajdujący zatrudnienie w dużych korporacjach,

Na studiach z Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach łamiemy stereotyp, że absolwenci dziennikarstwa mogą pracować tylko w tradycyjnych mediach. Stawiając na rozwijające się technologie komunikowania, gwarantujemy możliwość realizowania się w wielu zawodach i firmach.

W swoim życiu zawodowym możesz mieć zatem wiele wcieleń: może najpierw zostaniesz dziennikarzem lub PRowcem, aby później podjąć pracę  w dziale reklamy czy  a nawet w firmie produkującej gry komputerowe? A może odwrotnie? Studia przygotują Cię do każdej z tych ścieżek kariery zawodowej.

2. KORZYŚCI

Studiując na kierunku DiKS:

  1. przygotujesz się do pracy zawodowej, w której najważniejszymi umiejętnościami są: profesjonalne tworzenie informacji oraz jej udostępnianie w atrakcyjnej formie,

  2. nauczysz się wykorzystywać tekst, głos, obraz, film, grafikę, animacje i ich połączenia w jednym dokumencie multimedialnym,

  3. nauczysz się przygotowywać film reklamowy, relacjonować wydarzenia, zmontować materiały audiowizualne i przygotować profesjonalną konferencję prasową: poprowadzić ją i obsłużyć medialnie,

  4. oswoisz się z dynamicznym rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych, konwergencją mediów oraz wzrastającymi umiejętnościami i wymaganiami internautów serfujących swobodnie  w cyfrowej przestrzeni informacyjnej.

Kończąc studia będziesz mogła/mógł  podjąć pracę jaką wykonują dziennikarze, rzecznicy prasowi, PRowcy, specjaliści ds. marketingu, projektanci komunikacji wizualnej.

3. METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ I KADRA NAUKOWA

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to kierunek praktyczny!. Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, warsztatów, ćwiczeń opartych o metody design thinking, a także laboratoriów komputerowych.

Nasz kadra to zarówno akademiccy specjaliści z zakresu kluczowych dla kierunku dyscyplin (dziennikarstwo, marketing, informatyka, zarządzanie), jak również praktycy, posiadający wieloletnie doświadczenie w pracy w środowisku medialnym.

Poprzez zróżnicowane formy pracy nie przekazujemy jedynie wiedzy teoretycznej. Koncentrujemy się na praktycznym podejściu, dzięki czemu nasi studenci zdobywają  kompetencje i umiejętności praktyczne, jak również rozwijają własne zainteresowania związane z mediami. Dysponujemy również studiem radiowym, gdzie studenci przygotowują podcasty oraz audycje i programy, a także laboratoriami komputerowymi, gdzie tworzą teksty, grafiki i wszelkie materiały na strony internetowe.

4. SPECJALNOŚCI

 

Specjalność I stopieńII Stopień
Dziennikarstwo ekonomiczne i nowe media+
Dziennikarstwo ekonomiczne i Public Relations+
Nowe media i komunikacja elektroniczna w organizacjach+
Projektowanie komunikacji wizualnej i narracji++
Zarządzanie komunikacją organizacji

+

 

5. DODATKOWE INFORMACJE

Przy Katedrze Analizy i Projektowania Komunikacji działa Koło Naukowe Dziennikarstwa Ekonomicznego i Medioznawstwa oraz Akademickie Studio Radiowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach AS Radio.