Przejdź do menu Przejdź do treści

Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych?

Według danych Forbesa deficyt w polskim handlu zagranicznym w pierwszej połowie roku wyniósł 1,2 mld euro. Import rośnie szybciej niż eksport, co może skutkować tym, że po trzech latach dodatniego bilansu 2018 rok skończy się deficytem.

Pamiętając o wszystkich obiektywnych uwarunkowaniach, uważa się także, że polscy przedsiębiorcy, szczególnie z sektora MŚP, nie są szczególnie zainteresowani wchodzeniem na zagraniczne rynki. W opinii Tomasza Pisuli, prezesa PAIH, aby ten trend odwrócić, rynek należy edukować.

– Po co sprzedawać produkty za granicą, po co nam eksport? – zadaje pytanie dr Jerzy Tuszyński, konsultant i trener biznesu, twórca JET Marketing, kierownik naukowy Międzynarodowej Konferencji "Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych?". I zaraz odpowiada: – Eksport to szansa na zwiększenie obrotów przy nasyconym rynku wewnętrznym, szansa na zdobywanie doświadczeń i umiejętności. Kontakty zagraniczne ułatwiają firmom dostęp do nowych technologii, know-how, co w konsekwencji znacznie przyspiesza ich rozwój.

– W skali makro eksport to nowe miejsca pracy, rosnący PKB, rozwój gospodarki. Doskonale widać to na przykładzie takich potęg gospodarczych, jak: Stany Zjednoczone, Chiny czy Niemcy. Państwa te eksportują średnio 70-80% swojej produkcji. W przypadku Polski jest to ok. 20% – dodaje Tuszyński.

Z obserwacji dr. Tuszyńskiego wynika, że wiele polskich firm bardzo by chciało rozpocząć przygodę z eksportem, ale nie do końca wie jak. Zdarza się także nierzadko, że nawet doświadczonym eksporterom nie udaje się uniknąć błędów wynikających z niepełnej znajomości rynków, na których się poruszają. – Tutaj mamy do zaproponowania konkretną wiedzę – wyjaśnia Tuszyński. –  Podczas październikowej konferencji na przykładzie konkretnych firm, które z powodzeniem eksportują, pokażemy, jak taką działalność rozpocząć i sukcesywnie prowadzić, unikając meandrów i raf.

– Aby odnieść sukces na rynkach międzynarodowych, niezmiernie ważne jest stworzenie odpowiedniej strategii eksportowej, która powinna być poprzedzona analizą rynków zagranicznych, konkurencji zagranicznej i poszukiwaniem przewag na wybranych rynkach. Na konferencji przedstawimy najważniejsze aspekty które powinny być brane pod uwagę w tym zakresie – wyjaśnia Grzegorz Bratek, dyrektor zarządzający EuroSpektrum, twórca zespołu Export-Experts, partner zarządzający w firmie GoEast i dodaje: – Najlepsi eksporterzy tworzą przemyślane modele biznesowe, oparte o unikalne potrzeby klienta na danym rynku. Potrafią odpowiednio dobrać strategię produktu, ukazując kluczowe korzyści z rozwiązań, jakie niesie ich produkt w obszarze ekspansji. Dobierając do tego odpowiednie kanały dystrybucji, promocji jesteśmy w stanie wygenerować na eksporcie maksymalną marżę. Niestety – kontynuuje Bratek – wciąż dla wielu eksporterów główną przewagą jest cena. Jest to efektem nieodrobionej lekcji u podstaw, co prowadzi do drastycznego pogorszenia rentowności z takiej sprzedaży.

– W czasie konferencji pokażemy również, jak negocjować kontrakty z partnerami z zagranicy, by budować długofalową współpracę i odnieść maksymalne korzyści – obiecuje potencjalnym słuchaczom Grzegorz Bratek.

Pomogą w tym także zagraniczni eksperci, zaproszeni do Katowic na październikową konferencję. Hongzi Huang opowie, jak poruszać się na trudnym chińskim rynku. – Scharakteryzuję podstawowe typy przedsiębiorstw, z jakimi polscy biznesmani zetkną się w Państwie Środka, trendy rozwojowe, zakres swobody gospodarczej. Postaram się przybliżyć słuchaczom kulturę, obyczaje, biznesowy savoir-vivre – tak przecież odmienny od europejskiego – obiecuje Hongzi.

Luis González Fernández dla odmiany opowie, jak robi się interesy w Hiszpanii. – Podobnie jak Hongzi, przestawię kulturę i obyczaje biznesowe panujące w moim kraju, wszystko to, co trzeba wiedzieć, żeby efektywnie rozmawiać z hiszpańskim przedsiębiorcą i odnieść sukces. Scharakteryzuję ważniejsze instytucje, z którymi zetkniecie się, wchodząc na nasz rynek, strukturę hiszpańskiego importu, potrzeby i trendy rozwojowe.

Po rynku międzynarodowym nie sposób poruszać się, nie wykorzystując możliwości, jakie stwarzają nowoczesne narzędzia marketingowe. – Jak klienci poruszają się, szukając produktów w sieci? Co to jest marketing SEO i jak działa? Jakie narzędzia do pozycjonowania oferuje nowoczesny portal B2B? Jakie korzyści osiągamy, budując landing page – docelową stronę eksportową dla klienta planującego wejście na dany rynek? O tym wszystkim dowiecie się z mojej prezentacji – mówi Silvio Haase, CMO w Deutscher Medien Verlag, którego wykład zamknie konferencję.

Międzynarodowa Konferencja "Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych?" odbędzie się 24 października 2018 roku w katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym.
Szczegółowy program i formularz rejestracyjny czytelnicy znajdą na www.konferencjaeksport.elamed.pl.

Organizatorem jest redakcja www.industrystock.pl, globalnej platformy B2B, której misją jest zaspokajanie potrzeb informacyjnych i komunikacyjnych przedsiębiorstw (producentów, dystrybutorów i usługodawców) działających we wszystkich segmentach gospodarki oraz ułatwianie zainteresowanym firmom nawiązywania kontaktów handlowych i kooperacyjnych w skali globalnej.

(MAJ)

Informacje na temat Międzynarodowej Konferencji pod patronatem Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach znajda Państwo również na naszej stronie.

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3