Poradnik dla nauczycieli akademickich
Z uwagi na dynamiczny charakter pandemii, szczególnie w województwie śląskim oraz indywidualne czynniki warunkujące możliwość uczestniczenia w zajęciach, priorytetem Uniwersytetu jest umożliwienie dostępu do wiedzy wszystkim studentom, doktorantom i uczestnikom innych form kształcenia.
Z tego względu każde prowadzone przez Państwa zajęcia (w tym m.in. wykłady, ćwiczenia, seminaria, lektoraty oraz zajęcia z wychowania fizycznego) muszą zostać utworzone w platformie e-learningowej Google Workspace (Google Classroom).
Uwaga! Jedna przeglądarka - jedno konto - czyli jak prawidłowo zalogować się w uekat ↓
Przypominamy, że aby bezproblemowo korzystać z usług Google na kontach uekat.pl i edu.uekat.pl należy:
Więcej informacji nt. korzystania z usług Google dostępnych jest na stronie: faq.ci.ue.katowice.pl |
---|
W celu wdrożenia kształcenia z wykorzystaniem narzędzi informatycznych niezbędne jest aktywowanie bądź założenie konta w domenie @uekat.pl przez wszystkich pracowników Uniwersytetu niezależnie od posiadanego konta w domenie ue.katowice.pl. Szczegółowa instrukcja
Ze względu na dostępność i łatwą obsługę, platforma G Suite ze szczególnym uwzględnieniem Google Classroom w tym semestrze będzie pełnić rolę podstawowej platformy komunikacyjnej między wykładowcami i studentami. Inne narzędzia, w tym m.in. platforma Moodle mogą pełnić jedynie rolę uzupełniającą w stosunku Google Classroom. Jeżeli materiały dydaktyczne będą udostępniane w innej platformie, w utworzonych w Google Classroom zajęciach powinna znaleźć się taka informacja skierowana do jego uczestników.
Google Classroom - zakładanie konta
Do korzystania z usług potrzebne jest konto w domenie @uekat.pl. Wszystkie niezbędne informacje można znaleźć poniżej:
- Zakładanie konta w domenie uekat.pl dla pracowników naukowych i administracyjnych
- Jak zalogować się pierwszy raz do poczty uczelnianej Google Apps?
- Instrukcja Google Classroom dla NAUCZYCIELI
- Instrukcja korzystania z Google Classroom
Ważne informacje dotyczące rejestracji:
Przy wyborze konta Nauczyciel, jest ono weryfikowane przez pracowników Centrum Informatycznego. (Konta aktywowane są do 2h po zgłoszeniu. Po aktywacji konta prowadzący z rolą Nauczyciel może utworzyć nowe zajęcia.). Do roli Nauczyciel przyjmowane są konta tylko z @uekat.pl (@edu.uekat.pl są zarezerwowane tylko dla studentów!).
Google Classroom - prowadzenie zajęć
1) PRZED PROWADZENIEM ZAJĘĆ
Tworzenie i nazywanie zajęć:
Przed rozpoczęciem procesu dydaktycznego w Google Classroom należy utworzyć zajęcia. Wszystkie zajęcia dla każdej grupy zajęciowej powinny zostać wprowadzone jako osobne zajęcia i nazwane zgodnie z instrukcją nazywania zajęć poniżej.
Zapewnienie informacji o zajęciach:
Niezbędne jest dodanie w każdych zajęciach, jako pierwszego zadania - wstępu/wprowadzenia dla studentów, czyli wytycznych zawierających informację, w jaki sposób będzie przebiegało nauczanie (w tym: program zajęć, efekty uczenia się, z jakich programów będą korzystać studenci, jaka jest preferowana forma kontaktu) oraz informację na temat zaliczenia/egzaminu. Informacje te można dodać np. w formie opisu, pliku PDF lub innego dokumentu.
Nadzorowanie zajęć:
Następnie do każdych zajęć należy dodać w sekcji nauczyciel adres e-mail przypisany do kierunku. Dodanie do kursów wskazanego adresu uprości procedury przygotowywania zestawień i raportów na potrzeby działań kontrolnych i przyznany jest kuratorom kierunków. Lista adresów e-mail właściwych dla prowadzonych przez Państwa zajęć na poszczególnych kierunkach dostępna jest tutaj.
Zapraszanie studentów do udziału w zajęciach:
Ostatnim krokiem jest zaproszenie studentów (grupy/grup) do udziału w zajęciach. W tym celu należy zalogować się do Wirtualnej Uczelni, wybrać z zakładki Dydaktyka opcję Grupy. Następnie należy odnaleźć właściwy rodzaj zajęć (wykład/ćwiczenia/laboratoria) i pobrać listę studentów z grupy. W zestawieniu pojawią się dane studentów, którzy przypisani są do wybranych zajęć. Należy skopiować dane adresowe studentów, a następnie wkleić je w panel zaproszenia na platformie Google Classroom. Szczegółowa instrukcja dostępna jest tutaj.
Archiwizacja zajęć:
Przed rozpoczęciem każdego kolejnego semestru, ale nie wcześniej niż przed oddaniem protokołów do dziekanatu, należy wykonać archiwizację zajęć z semestru poprzedniego. Film instruktażowy przedstawiający sposób kopiowania oraz archiwizowania zajęć znajduje się na stronie faq.ci.ue.katowice.pl
2) W TRAKCIE ZAJĘĆ
Prowadzący są zobowiązani do dodawania w utworzonych zajęciach poszczególnych zadań/spotkań (np. kolejnego wykładu czy ćwiczeń), zgodnie z planem zajęć, nawet jeżeli poszczególne wykłady, ćwiczenia itp. nie będą prowadzone za pomocą platformy Google Classroom. Poszczególne zadania powinny zawierać następujące informacje: tytuł wykładu, ćwiczeń, itp., materiały dydaktyczne oraz link z zaproszeniem do udziału w konkretnym zadaniu (spotkaniu) na platformie Google Meet.
Materiały dydaktyczne dla studentów przygotowujące do zadania (spotkania) lub linki do nich powinny być udostępnione na platformie Google Classroom z odpowiednim wyprzedzeniem przed planowanymi zajęciami, w terminach uzgodnionych ze studentami, natomiast materiały z danego zadania (spotkania), najpóźniej 1 dzień po zrealizowaniu zadania (spotkania).
3) PO ZREALIZOWANIU ZAJĘĆ
Ewaluacja jakości kształcenia:
Pod koniec semestru prowadzone będą na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach badania jakości kształcenia. Rekomenduje się udostępnienie czasu na ostatnich lub przedostatnich zajęciach studentom, celem wypełnienia formularza ankiety.
Archiwizacja zajęć:
Przed rozpoczęciem każdego kolejnego semestru, ale nie wcześniej niż przed oddaniem protokołów do dziekanatu, należy wykonać archiwizację zajęć z semestru poprzedniego. Film instruktażowy przedstawiający sposób kopiowania oraz archiwizowania zajęć znajduje się na stronie faq.ci.ue.katowice.pl
Instrukcja poprawnego nazywania przedmiotów w Google Classroom
Wykłady
Nazwa: nazwa przedmiotu
Sekcja: skrótkierunku_rodzajzajęć_trybipoziom_rokakademicki_semestr
Przykład
Nazwa: Makroekonomia
Sekcja: E_w_SI_20/21_lato
Ćwiczenia/laboratoria
Nazwa: nazwa przedmiotu
Sekcja: skrótkierunku_rodzajzajęć_grupa_trybipoziom_rokakademicki_semestr
Przykład
Nazwa: Makroekonomia
Sekcja dla ćwiczeń: E_ćw_gc01_SI_20/21_lato
Sekcja dla laboratorium: E_lab_gc01_SI_20/21_lato
Seminarium
Nazwa: nazwa przedmiotu
Sekcja: skrótkierunku_rodzajzajęć_trybipoziom_rokpoczątkowy/rokkońcowy_inicjałypromotora_
Przykład
Nazwa: Seminarium magisterskie
Sekcja: E_sem_SI_19/21_SS
Przy czym wartość 19/21 oznacza, że seminarium rozpoczyna się w 2019, a kończy w 2021. Seminarium raz założone na platformie Google Classroom, aktywne jest przez wszystkie semestry jego trwania. W przypadku seminarium istniejącego w semestrze zimowym 2020/2021, które obecnie jest kontynuowane możliwe jest dokonanie korekty nazwy i sekcji, bez konieczności tworzenia nowych zajęć seminaryjnych w semestrze letnim.
Zajęcia prowadzone po angielsku
Nazwa: Strategic Management
Sekcja dla wykładu: IB_l_SII_20/21_summer
Sekcja dla ćwiczeń: IB_cl_SII_20/21_summer
Sekcja dla seminarium: IB_sem_SII_21/21_SS
gdzie cl - classes, l - lecture
WYCHOWANIE FIZYCZNE
Nazwa: nazwa przedmiotu
Sekcja: grupawf_Inicjałimienia.nazwiskoinstruktora_rokakademicki_semestr
Przykład
Nazwa: Wychowanie fizyczne
Sekcja: gf01_E.Bronder_20/21_lato
LEKTORATY
Zgodnie z formatem wymaganym przez Centrum Języków Obcych
Tryb i poziom należy wprowadzać wg schematu:
SI - stacjonarne pierwszego stopnia
SII - stacjonarne drugiego stopnia
NI - niestacjonarne pierwszego stopnia
NII - niestacjonarne drugiego stopnia
SIII - Szkoła Doktorska i studia doktoranckie
Uwaga! Wyjątkowo w sytuacji, gdy wykład i ćwiczenia/laboratoria prowadzone są dla jednej grupy i przez tego samego prowadzącego, możliwe jest utworzenie jednych zajęć na platformie Google Classroom ze wskazaniem numeru grupy, której zajęcia dotyczą, a z pominięciem identyfikacji rodzaju zajęć (wykładu/ćwiczeń/laboratoriów). Na podstawie przykładów powyżej w sekcji powinny znaleźć się takie informacje: E_gc01_SI_20/21_lato
Praca z seminarzystami odbywa się w formie zdalnej za pośrednictwem narzędzi Google. W szczególności dotyczy to udostępniania przez studentów części prac dyplomowych celem ich weryfikacji. Uwagi i komentarze promotorzy nanoszą na udostępnionych plikach. W tym celu można wykorzystać tradycyjną formę komunikacji elektronicznej (e-mail). Komunikacja odbywa się wyłącznie w formie zdalnej.
Harmonogram roku i prowadzenie zajęć
W nowym roku akademickim dołożyliśmy wszelkich starań, aby plany zajęć zostały ułożone w takich sposób, żeby zapewnić możliwie największy komfort i bezpieczeństwo ich prowadzenia. Zajęcia online podobnie, jak dotychczas, muszą być realizowane w godzinach uwzględnionych w planie zajęć, przy czym materiały mogą zostać udostępnione wcześniej za pośrednictwem platformy Google Classroom. Kluczowe jest, aby przez cały czas trwania zajęć wyznaczonych w planie zajęć, nauczyciel akademicki był dostępny na platformie Google Meet dla studentów. Plany zajęć dostępne w Wirtualnej Uczelni mają odpowiednie oznaczenia dla zajęć prowadzonych zdalnie (symbol n/z oznacza nauczanie zdalne) oraz stacjonarnie (numer sali jest jednoznaczny z prowadzeniem zajęć na kampusie).
Celem umożliwienia wszystkim pracownikom realizowania interaktywnych zajęć online Uniwersytet udostępni, podobnie jak w poprzednim semestrze, sale komputerowe, z których będzie można korzystać po wcześniejszej rezerwacji w Dziale Planowania Dydaktyki. Możliwe jest także prowadzenie zajęć w pokojach nauczycieli akademickich lub salach Katedr.
Wymogi sprawozdawcze - konto koordynatora
Nauczyciele akademiccy prowadzący zajęcia proszeni są o dodanie do każdego kursu, prowadzonego z wykorzystaniem narzędzi uczestnika w roli nauczyciela o adresie e-mail. Lista adresów e-mail właściwych dla prowadzonych przez Państwa zajęć na poszczególnych kierunkach dostępna jest tutaj.
Dodanie do kursów wskazanego adresu uprości procedury przygotowywania zestawień i raportów na potrzeby działań kontrolnych oraz zwiększy bezpieczeństwo platform informatycznych. W przypadku wykorzystania innych narzędzi, niż rekomendowane przez Uniwersytet (o ile ich użytkowanie do celów edukacyjnych jest bezpłatne lub Uczelnia posiada odpowiednią licencję), sposoby weryfikacji będą ustalane indywidualnie. Z uwagi na konieczność zachowania wszystkich informacji o formach kształcenia zdalnego, po zakończeniu zajęć (kursów) proszę nie usuwać ich z wykorzystywanych platform, dotyczy to również zamieszczonych materiałów oraz nagrań.
Dlaczego konto koordynatora jest potrzebne?
1) Działania sprawozdawcze i monitorowanie przebiegu zajęć online
Konto koordynatora administrowane przez Biuro Zarządzania Dydaktyką, Dyrektor Karolinę Borys, pozwoli na sprawne zbieranie danych statystycznych niezbędnych w procesach sprawozdawczych i jego zadaniem nie jest kontrola, ale tylko i wyłącznie monitoring procesów dydaktycznych prowadzonych w trybie zdalnym.
Również za pomocą tego konta Centrum Informatyczne będzie mogło w łatwiejszy sposób prowadzić działania wspierające oraz przeprowadzać testy poprawności działania, czy to w przypadku zgłaszania problemów, czy wystąpienia awarii i konieczności przekierowywania ich do kolejnych linii wsparcia.
W praktyce konto koordynatora pozwoli zatem na sprawne zbieranie danych statystycznych niezbędnych w procesach sprawozdawczych. Należy podkreślić, że niektóre platformy zdalnego nauczania mają dość ograniczony system raportowania (domyślne dostępny z konsoli administracyjnej), a dopracowanie sposobu i procesu generowania wszystkich potrzebnych raportów poprzez API może wiązać się z wydłużeniem tego procesu w czasie.
2) Archiwizacja i bezpieczeństwo danych
Archiwizowanie zajęć, w szczególności z punktu widzenia procesu uzyskiwania akredytacji krajowych i międzynarodowych jest szczególnie ważne. Jest to wymóg agencji akredytacyjnych, które nierzadko oczekują wglądu do materiałów dydaktycznych.
Narzędzia wykorzystywane do zdalnego nauczania takie jak Google Clasroom czy Teams gromadzą dane na zewnętrznych serwerach. Z tego względu tak ważne jest, by po zakończeniu przedmiotu prowadzący zarchiwizował materiały dydaktyczne. Gdyby jednak tak się nie stało, koordynator może dokonać tej archiwizacji celem jego późniejszego odtworzenia (np. w przypadku wystąpienia kwestii spornej ze studentem lub na wniosek komisji akredytacyjnej). W momencie archiwizacji przez koordynatora pliki będą wtedy zapisane na dysku koordynatora.
Bez konta koordynatora - nie jest możliwe zautomatyzowane prowadzenie niezbędnych działań archiwizacyjnych oraz odzyskanie danych, w razie ich niezamierzonej utraty. Koordynator, podobnie jak nauczyciel akademicki, w razie wystąpienia wyjątkowych sytuacji ma zatem możliwość przywrócenia kursów celem archiwizacji oraz ponownego wykorzystania w przyszłości. Ponadto mogą zdarzyć się sytuacje, w których prowadzący dane zajęcia zakończy współpracę z Uniwersytetem np. zgodnie z zawartą umową cywilno-prawną. Wówczas po zakończeniu zajęć, koordynatorowi przekazywane są do archiwizacji wszystkie pliki powiązane z kursem, znajdujące się dotychczas np. na Dysku Google prowadzącego.
Warto wiedzieć, że obecnie wgląd do przeprowadzonych zajęć celem prowadzenia działań sprawozdawczych oraz archiwizacji kursów jest możliwy w sposób automatyczny na wykorzystywanej od kilku lat na Uniwersytecie Platformie Moodle. Platforma utrzymywana jest na serwerach Uczelni, z tego względu narzędzie to nie wymaga tworzenia i dodawania konta koordynatora do kursów prowadzonych przez nauczycieli akademickich. Mimo to, analogicznie do konta koordynatora dla Google Clasroom i Teams, działania archiwizacyjne i sprawozdawcze w ramach Moodle są prowadzone na bieżąco.
3) Bieżąca weryfikacja administracyjna związana z prowadzonym przedmiotem
Koordynator ma wgląd i wpływ na listę studentów w danym kursie. Może usunąć studenta, który został skreślony z listy studentów, jeżeli nie zrobił tego nauczyciel. Dzięki temu zmniejszone zostaje ryzyko uzyskania dostępu do treści kursów osobom nieuprawnionym.
Koordynator ma również wgląd w materiały udostępniane studentom, zadania, testy, pytania i komentarze itp. Może na bieżąco zweryfikować, czy zajęcia prowadzone są adekwatnie do liczby godzin wynikających z programu studiów oraz czy mają formę interaktywną. W przypadku wystąpienia niejasnych sytuacji zgłaszanych zarówno przez studentów, jak i nauczycieli akademickich, koordynator może przygotować odpowiednie zestawienie statystyczne stanowiące podstawę do ewentualnego rozstrzygnięcia sporów.
- Dane do logowania koordynatora są odpowiednio zabezpieczone, tak by nie było możliwe przekazanie ich osobom trzecim. Koordynator nie ingeruje w treści przedstawianych w ramach kursów.
- Logowanie do Wirtualnej Uczelni
- Jak uzyskać dostęp do baz danych spoza sieci komputerowej UE?
- Instrukcja pomocy zdalnej
- Najczęściej zadawane pytania
- Czat online dla pracowników uczelni z zakresu usług e-leraningowych
- Warsztaty z Egzaminów Online
W razie problemów z narzędziami Google polecamy korzystanie z pomocy dostępnej na stronie: https://support.google.com/support.google.com.
[Uwaga! Na stronie Centrum Informatycznego na bieżąco dodawane są informacje, instrukcje oraz wyjaśnienia najczęściej pojawiających się błędów i problemów. Polecamy: faq.ci.ue.katowice.pl/]
W celu usprawnienia przepływu informacji w Uniwersytecie oraz w trosce o terminowość realizowanych zadań, został przygotowany harmonogram zadań nauczyciela akademickiego dostępny pod linkiem. Zadania zostały także zsynchronizowane z kalendarzem Google. Rekomendujemy dodanie kalendarza Google do swoich zasobów oraz ustawienie odpowiednich powiadomień mailowych o zbliżających się zadaniach.
Wskazane jest ustawienie globalnych powiadomień mailowych dla kalendarza, przy czym jedno na 2 tygodnie przed terminem zadania/wydarzenia i kolejne na 7 dni przed jego terminem. Kalendarzem administruje Dział Planowania Dydaktyki, który na bieżąco dba o aktualność istniejących zadań oraz dodawanie nowych. Szczegóły dotyczące dodawania kalendarzy oraz ustawiania powiadomień zostały dla Państwa podlinkowane pod odpowiednie hasła powyżej.
Dołącz do nas