Przejdź do menu Przejdź do treści

Panel dyskusyjny: Kobiety w rozwoju Sztucznej Inteligencji

4 lutego br. w Kato Science Corner odbył się panel dyskusyjny pt. "Kobiety w rozwoju Sztucznej Inteligencji". W wydarzeniu wzięły udział: JM Rektor prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak, prof. dr hab. inż. Halina Kwaśnicka (Politechnika Wrocławska), dr hab. inż. Adrianna Kozierkiewicz, prof. PWr (Politechnika Wrocławska), dr hab. inż. Anna Manowska, prof. PŚ (Politechnika Śląska), dr Barbara Probierz (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach).

Wydarzenie odbyło się w ramach Tygodnia Sztucznej Inteligencji w Mieście Nauki. Podczas 7 dni uczestnicy mieli okazję rozmawiać o sztucznej inteligencji, która potrafi analizować dane, rozpoznawać wzorce, podejmować decyzje i nawet komunikować się w sposób zbliżony do naszego. To fascynujące pole badawcze, otwiera drzwi do niezliczonych możliwości.

Podczas panelu dyskusyjnego poświęconego sztucznej inteligencji JM Rektor prof. dr hab. Celina M. Olszak podkreślała:

Dzisiaj mamy taki moment, że świat poszedł do przodu, w tym technologie i sztuczna inteligencja - coraz więcej możliwości otwiera się dla kobiet. Te stereotypy my możemy zmieniać (...) tylko i wyłącznie poprzez edukację, poprzez dostęp do wolnych mediów, do informacji. To jest podstawa. I to zresztą pokazuje cała nasza historia. (...) No i dzisiaj mamy chyba coś podobnego, ponieważ technologia poszła bardzo do przodu, pojawia się sztuczna inteligencja. I teraz pytamy, czy te kobiety, młode dziewczyny, także pasują do tego? Uważam, że jak najbardziej trzeba przełamać ten stereotyp, bo kobiety mają "to coś", czego być może panowie nie mają, a to "coś", to są te miękkie kompetencje. To są te zachowania, które powodują, że w tym dzisiaj bardzo trudnym świecie łatwiej jest czasami kobietom właśnie rozwiązywać konflikty, osiągać ten efekt konsensusu.

Odnosząc się do książki "Chłopki. Opowieść o naszych babkach", pokazującej los kobiet, głównie kobiet na wsi JM Rektor wskazała kontekst wychowywania dzieci i priorytetów w obszarze edukacji. 

W kolejnej części panelu poruszono temat danych:

W tym świecie takim mocno zdigitalizowanym, my musimy bardzo sami zadbać o jakość wprowadzanych danych, bo niezależnie jakie będziemy mieć algorytmy, jakie będziemy mieć procedury związane z przetwarzaniem danych, jaka będzie ta sztuczna inteligencja, tak, czy ona będzie sztuczna, czy ona już będzie bliska inteligencji człowieka - jeśli będziemy wprowadzać dane nierzetelne, nieaktualne, nieprawdziwe, to nic nam nie pomoże, ta tak zwana czarna skrzynka, czyli ten cały zespół algorytmów, metod służących do przetwarzania. Dalej będziemy mieć wielki śmietnik  w myśl powiedzenia "śmieci wprowadzasz - śmieci masz".
I tu jest ogromna odpowiedzialność zwykłych ludzi, użytkowników, żeby w mediach społecznościowych wprowadzali rzeczywiście dane - aktualne, wiarygodne, pewne, bo dzisiaj właśnie algorytmy uczą się na tych nowych danych i później takie mamy rezultaty. A więc transparentność danych, żeby łatwo można było dojść, skąd te dane pochodzą, ustalić źródło pochodzenia tych danych. To samo dotyczy tej tzw. czarnej skrzynki. Zwykły użytkownik specjalnie nie interesuje się, dlaczego tak ChatBot odpowiedział, dlaczego taki system informatyczny taką jakąś konkluzję i podpowiedź daje. To wynika z algorytmu i metod zastosowanych. I tam też jest ogromna rola człowieka, aby te metody, te algorytmy, które są konstruowane, one odzwierciedlały tą rzeczywistość, te procesy, chociażby gospodarcze, społeczne, które się dzieją, a więc jakość. - zaznaczała JM Rektor.

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3
logotyp acca
logotyp ela