Wywiad z Aldoną Skubiszewską - absolwentką kierunku Zarządzanie i marketing

OBECNA AKTYWNOŚĆ ZAWODOWA
Na czym polega Pani obecna praca i/lub działalność społeczna?
AS: Od 2011 roku jestem dyrektorem Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Nr 2 w Katowicach. Rozpoczynałam tutaj pracę jako nauczycielka przedmiotów ekonomicznych w 2003 roku. Angażuję się także w działalność społeczną współpracując z różnymi instytucjami i stowarzyszeniami. Należę do Społecznego Komitetu Pamięci Górników KWK „Wujek” w Katowicach. Pełnię także funkcję zastępcy przewodniczącej w Stowarzyszeniu Aktywnych Szkół Ponadpodstawowych. Jestem egzaminatorem w zawodzie technik ekonomista oraz technik rachunkowości. Prowadzę szkolenia i warsztaty, także dla studentów.
Jakie kwalifikacje i kompetencje są szczególnie ważne na Pani stanowisku pracy i/lub podejmowaniu działalności społecznej?
AS: Najważniejsze kompetencje to przede wszystkim te, które obejmują szeroko pojęte zarządzanie i rozwiązywanie bieżących problemów, a także umiejętności społeczne, ułatwiające codzienne relacje z ludźmi. Niezwykle istotna we współczesnym świecie jest również wiedza z zakresu IT. Nie wyobrażam sobie także, aby osoba piastująca taką funkcję nie była osobą przedsiębiorczą i innowacyjną. Dyrektor, posiadający te cechy potrafi myśleć w sposób kreatywny i wychodzić poza utarte schematy w poszukiwaniu rozwiązań. Innowacyjne podejście do zarządzania szkołą może prowadzić do skuteczniejszego rozstrzygania trudnych sytuacji.
Jak wygląda Pani typowy i nietypowy dzień pracy?
AS: Mój dzień rozpoczynam od sprawdzenia poczty elektronicznej i aktualnych spraw. W zależności od tygodniowego harmonogramu prowadzę zajęcia edukacyjne, następnie spotykam się z przedstawicielami instytucji, firm współpracujących ze szkołą. Znaczną część mojego dnia przeznaczam na rozwiązywanie wyzwań i problemów uczniów, ich rodziców, a także moich pracowników. Najbardziej odpowiedzialnym zadaniem jest tzw. nadzór pedagogiczny, który obejmuje kontrolę i monitorowanie realizacji zadań statutowych szkoły.
Które z obecnych obowiązków należą do Pani ulubionych?
AS: Najbardziej cenię sobie spotkania z uczniami, pracownikami oraz innymi przedstawicielami z otoczenia placówki.Uwielbiam wspierać i inspirować swoich podopiecznych, a także mieć wpływ na kulturę organizacyjną szkoły.
Czy w Pani przypadku możliwe było połączenie pracy zawodowej z pasją?
AS: Tak, aczkolwiek praca w szkole nie była do końca zaplanowana. Różne okoliczności spowodowały, że zostałam poproszona o prowadzenie zajęć w placówce, w której aktualnie pracuję, a po kilku latach mój szef zaproponował mi zgłoszenie się do konkursu na stanowisko dyrektora ZSTiO Nr 2. Byłam sceptycznie nastawiona do tego pomysłu. W tamtym okresie byliśmy raczej szkołą, która nie cieszyła się popularnością wśród uczniów, ale koniec końców zdecydowałam się podjąć wyzwanie. Ta perspektywa stworzyła mi możliwość zbudowania strategii, której konsekwentna realizacja doprowadziła do tego, że staliśmy się „szkołą sukcesu”.
Jakie są obecnie największe wyzwania w Pani pracy?
AS: Przygotowujemy się do projektów inwestycyjnych, finansowanych ze środków unijnych: „W pogoni za technologią – nowoczesne kształcenie zawodowe odpowiedzią na przyszłe potrzeby”, „Rozbudowa i modernizacja bazy kształcenia zawodowego uczniów i słuchaczy Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2” oraz termomodernizacji. Bardzo długo zabiegałam o taką możliwość. Nie mogę się doczekać, kiedy rozpoczniemy ich realizację. Kolejne wyzwanie to rozpoznanie potrzeb młodego pokolenia, kształtowanych, w dynamicznych realiach z intensywnym wpływem mediów społecznościowych, a także spełnienie oczekiwań rodziców. Obserwujemy proces, w którym świat postrzegany jest w zupełnie odmienny sposób niż kiedyś, co z kolei ma wpływ na kształtowanie środowiska edukacyjnego. Unikalne podejście uczniów do komunikacji, nauki i interakcji społecznych stawia przed szkołami kolejne wyzwania.
Czy podczas pracy wykorzystuje Pani wiedzę, umiejętności, kontakty zdobyte podczas studiów?
AS: Umiejętności zdobyte na studiach nauczyły mnie solidnych podstaw zarządzania organizacjami, co jest kluczowe w roli dyrektora szkoły. Wiedza z zakresu finansów i rachunkowości okazała się niezbędna przy zarządzaniu finansami szkoły, ale rachunkowość budżetowa to bardzo specyficzny dział, mocno ograniczony odrębnymi zasadami i tzw. dyscypliną finansów publicznych, co staje się często nie lada wyzwaniem. Dyrektor szkoły odpowiada za zatrudnianie i zarządzanie personelem, co wymaga znajomości przepisów Prawa oświatowego oraz Kodeksu pracy. Nieocenione są tutaj kompetencje interpersonalne. Natomiast zdobyte umiejętności planowania i zarządzania projektami edukacyjnymi oraz unijnymi pomagają skutecznie organizować różne inicjatywy, zarządzać procesami nauczania, a także realizować przedsięwzięcia inwestycyjne.
STUDIA
Dlaczego wybrała Pani naszą Uczelnię, kierunek i specjalność?
AS: Kiedy wybierałam kierunek i specjalnośćZarządzanie i Marketing cieszył się on wówczas dużą popularnością. Ponadto otwierał szerokie perspektywy na rynku pracy, co więcej, umożliwiał rozwój kariery zawodowej.
Czy uważa Pani, że wybór studiów w naszej Uczelni to był dobry wybór?
AS: Uważam, że był to dobry wybór.Uczelnia miała świetnych wykładowców, którzy z pasją opowiadali nam o praktycznych aspektach biznesu. Z entuzjazmem wprowadzali nas w świat technologii stosowanych w ekonomii, finansach i zarządzaniu, podkreślając ich znaczenie we współczesnym rynku. Zdobyte umiejętności wykorzystuję w swojej pracy.
Czy podczas studiów uczestniczyła Pani w programach wymiany międzynarodowej?
AS: Nie uczestniczyłam w takich programach. Paradoksalnie biorę teraz, jako dyrektor oraz nauczyciel przedmiotów zawodowych udział w licznych projektach w ramach Erasmus+, podczas którychrozwijam międzynarodowe relacje i uczę się najlepszych praktyk stosowanych w innych krajach. Poznaję różnorodne systemy kształcenia, pozwalające na wdrażanie skutecznych i sprawdzonych rozwiązań w mojej szkole. Dzielę się doświadczeniami z innymi nauczycielami i dyrektorami.
Jak wspomina Pani czas przygotowania pracy dyplomowej (w tym rolę opiekuna naukowego / promotora w przygotowaniu pracy)?
AS: Czas przygotowania pracy dyplomowej wspominam jako intensywny, ale także niezwykle rozwijający okres. Było to wyzwanie, które wymagało ode mnie zaangażowania, dyscypliny i umiejętności organizacji, jednak świadomość celu i efekt końcowy były ogromnie satysfakcjonujące. Rola promotora miała w tym procesie kluczowe znaczenie. Był nim Pan prof. Janusz Strużyna. Otrzymywałam od Niego wsparcie na każdym etapie pracy – od wyboru tematu, przez zgłębianie literatury, aż po tworzenie struktury i samej treści.Był bardzo wymagający. Jego wskazówki, doświadczenie i cenne sugestie pomogły mi ukierunkować moje badania, a także sprawiły, że każdy kolejny etap realizacji był bardziej przejrzysty i zrozumiały. Ponadto Pan Profesor motywował mnie do krytycznego myślenia i samodzielnego poszukiwania rozwiązań, co nie tylko podniosło wartość mojej pracy, ale również wzbogaciło umiejętności analityczne.
Czy wybrany temat pracy dyplomowej wniósł realną wartość w Pani rozwój zawodowy/karierę zawodową?
AS: Tak, wybrany temat pracy dyplomowej zdecydowanie wniósł realną wartość w mój rozwój zawodowy i karierę, ponieważ dotyczył zarządzania strategicznego, a dokładnie „Budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw”. Praca nad tym tematem pozwoliła mi nie tylko dogłębnie poznać strategie, które firmy stosują, aby osiągnąć przewagę rynkową, ale także zrozumieć mechanizmy i narzędzia, które wspierają ich sukces. Pisząc koncepcję rozwoju szkoły na konkurs wzorowałam się na poznanych strategiach i dobrych praktykach zarządzania, które miałam okazję zgłębić w trakcie studiów, a w szczególności podczas pisania pracy dyplomowej.
Czy coś – z perspektywy czasu – pisząc pracę dyplomową – zrobiłaby Pani inaczej?
AS: Zdecydowanie nie, tym bardziej że została ona wysoko oceniona.
Czy podczas studiów wykazywała się Pani aktywnością zawodową?
AS: Podczas studiów uzyskałam cenne doświadczenie zawodowe, pracując w różnych miejscach. Byłam zatrudniona w biurze rachunkowym, gdzie nauczyłam się podstaw księgowości i obsługi programów kadrowo-płacowych, co pozwoliło mi zrozumieć kluczowe aspekty prowadzenia dokumentacji finansowej, a także wykorzystać te umiejętności w przekazywaniu wiedzy innym. Następnie zdobywałam kompetencje w hurtowni, poznając zasady zarządzania zapasami i obsługi klienta. Przez pewien czas prowadziłam też własną działalność gospodarczą. To wyzwanie nauczyło mnie samodzielności, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w praktyce. Wszystkie te doświadczenia były niezwykle cenne i przyczyniły się do rozwoju moich umiejętności oraz ułatwiły mi wejście na rynek pracy po ukończeniu studiów.
Jaką radę dałaby Pani studentom, którzy stoją przed wyborem miejsca w którym będą realizowali praktyki zawodowe i nie mają jeszcze żadnych doświadczeń zawodowych?
AS: Proponowałabym, aby wybrali „wymagających” pracodawców, ponieważ to właśnie w takich miejscach można najwięcej się nauczyć i zdobyć cenne, praktyczne doświadczenie. Warto brać pod uwagę firmy, w których uczestniczy się w projektach i zadaniach związanych z ich działalnością. Ważne jest, aby mieć możliwość obserwowania pracy innych i angażowania się w codzienne procesy. Warto korzystać też z możliwości realizacji praktyk zawodowych zagranicznych, bo to otwiera szerokie perspektywy. Zauważam, że już uczniowie technikum, partycypujący w międzynarodowych programach, zdobywają wartościowe umiejętności, które później procentują w ich dalszej edukacji i karierze zawodowej.
Jak wspomina Pani okres studiów?
AS: Okres studiów był dla mnie czasem intensywnej nauki, rozwoju osobistego i zawodowego oraz budowania relacji społecznych. Wspólne projekty i prace zespołowe nauczyły mnie współpracy oraz radzenia sobie z różnorodnymi wyzwaniami. Chętnie też wracam pamięcią do zdarzeń poza wykładami. Wspólne wyjścia oraz spontaniczne spotkania w kawiarniach tworzyły niezapomniane wspomnienia.
Czy było coś, co wyróżniało Panią z grona studentów?
AS: Nie wyróżniałam się szczególnie na tle innych studentów. Skupiałam się na nauce, zdobywaniu doświadczenia zawodowego i aktywnym uczestnictwie w zajęciach.
AKTYWNOŚĆ ZAWODOWA I ROZWÓJ ZAWODOWY
Jak szybko znalazła Pani pracę, która spełniła Pani ambicje zawodowe?
AS: Pracę, która spełniła moje ambicje zawodowe znalazłam stosunkowo szybko po ukończeniu studiów, chociaż na początku nie byłam tego świadoma. W pierwszych miesiącach traktowałam to stanowisko jako kolejny krok w zdobywaniu doświadczenia, nie spodziewając się, że przyniesie mi ono tak dużą satysfakcję i możliwości rozwoju. Najbardziej pomogło mi zdobyte wykształcenie oraz umiejętności zawodowe.
Czy podnosiła Pani swoje kwalifikacje zawodowe po ukończeniu studiów w naszej Uczelni? Jeśli tak, proszę opisać w jaki sposób, np. studia podyplomowe, studia doktoranckie, studia MBA, kursy, szkolenia, seminaria, sympozja itp.
AS: Ukończyłam studia podyplomowe z zakresu przedsiębiorczości.
Czy według Pani obszar działania firmy/instytucji powinien stanowić istotne kryterium wyboru miejsca zatrudnienia?
AS: Tak, uważam, że obszar działania firmy lub instytucji powinien stanowić istotne kryterium wyboru miejsca zatrudnienia. Obszar działalności wpływa na charakter pracy, codzienne obowiązki, a także na możliwości rozwoju zawodowego w określonym kierunku. Odpowiednia lokalizacja w branży, która nas interesuje zwiększa satysfakcję z pracy, umożliwia rozwój zawodowy. Ponadto przebieg kariery w konkretnym sektorze intensyfikuje nasze szanse na budowanie profesjonalnych kontaktów w tej dziedzinie, co w dłuższej perspektywie może przynieść większe możliwości zawodowe.
Co Pani zdaniem miało największy wpływ na przebieg Pani kariery i kolejne awanse?
AS: Od samego początku starałam się wybierać miejsca pracy, które pozwalały mi na zdobywanie doświadczenia i specjalistycznych umiejętności. W zależności od kolejnych etapów i możliwości dokonywałam kolejnych wyborów.Chętnie uczestniczyłam w szkoleniach, kursach oraz projektach, które stawiały przede mną wyzwania i pozwalały zdobyć kolejne kwalifikacje. Te inwestycje w siebie przynosiły nie tylko praktyczne umiejętności, ale także wzmacniały moją pewność siebie i umiejętność radzenia sobie w nowych sytuacjach.W mojej pracy zawodowej zawsze ważne było budowanie relacji społecznych, coprzekładało się na lepszą komunikację, zrozumienie potrzeb innych oraz umiejętność efektywnego rozwiązywania konfliktów. Dzięki temu mogłam nie tylko łatwiej współpracować z innymi, ale także budować przyjazną atmosferę i poczucie bezpieczeństwa u współpracowników.
Co Pani zdaniem jest ważne podczas wyznaczania i realizacji celów zawodowych, biznesowych itp.?
AS: Ważne jest to, aby cele były jasne i zrozumiałe dla wszystkich, którzy będą dążyć do ich realizacji. Następnie przemyślany plan działania, który uwzględnia zasoby, możliwości oraz potencjalne trudności. Planowanie kolejnych etapów i wyznaczanie kroków pośrednich ułatwia stopniowe osiąganie celu, a także pozwala szybko reagować na zmiany lub problem. Fundamentalną umiejętnością jest planowanie strategiczne. Jest to bardzo trudne, ale też bardzo efektywne.
Jakie cechy i umiejętności menedżerów przyczyniają się – Pani zdaniem – do sprawnego zarządzania organizacją, a tym samym kierowania zespołem?
AS: Skuteczny menedżer to osoba, która posiada tzw. kluczowe kompetencje oraz zróżnicowane umiejętności – od komunikacji, zdobywania wiedzy, konsekwencji w działaniu przez zarządzanie czasem, aż po predyspozycje do budowania zespołu ludzi. Współczesny menedżer powinien być liderem, który nie tylko zarządza, ale także inspiruje, motywuje i pomaga swoim pracownikom w ich rozwoju zawodowym, nie boi się konkurencji. Według mnie idealna kombinacja cech osobowościowych to empatia, umiejętność podejmowania decyzji, także w warunkach ryzyka, kreatywność.
Jakie rady dałaby Pani studentom i absolwentom, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy?
AS: Ważnym aspektem jest zdobywanie doświadczenia zawodowego. Każde ma wpływ na kształtowanie naszych umiejętności i kompetencji pracowniczych. Bardzo istotne jest to, aby obserwować rynek pracy i czytać prognozy specjalistów, aby nie kształcić się w zawodach, których za 10 lat nie będzie. Idealnym rozwiązaniem jest znalezienie pracy, która nie tylko daje stabilizację finansową, ale też sprawia satysfakcję. Pasja daje motywację do ciągłego rozwoju, a także przyczynia się do tego, że wykonywane działania dają nam dużo satysfakcji. Nie zawsze pierwsza praca, którą się podejmuje, będzie tym, czego szukamy, dlatego należy być otwartym na różne możliwości. Na pewno zawsze warto inwestować w swój rozwój i budować siatkę kontaktów.
Dziękuję za udział w wywiadzie i życzę dalszych sukcesów.
Rozmawiał, Piotr Binias, Centrum Karier i Współpracy z Absolwentami.
Dołącz do nas