Zachęcamy do obejrzenia filmu, w którym prof. dr hab. Maciej Mitręga, Koordynator projektu z ramienia naszej Uczelni przedstawia informacje na temat partnerskiego udziału Uniwersytetu w międzynarodowym projekcie dydaktyczno-naukowo-wdrożeniowym PIETE.
Projekt PIETE realizowany jest w ramach programu Erasmus+ Partnerstwo Strategiczne pt. PIETE - Partnership for Initial Entrepreneurial Teacher Education (Partnerstwo w zakresie nauczania podstaw przedsiębiorczości).
Cel projektu
Celem projektu jest zwiększenie kompetencji własnych, a także dydaktycznych w zakresie przedsiębiorczości, wśród obecnych, jak i przyszłych nauczycieli szkół średnich oraz wykładowców na kierunkach nauczycielskich.
Uczestnicy projektu
W projekcie bierze udział 7 uczelni z Polski i zagranicy. Liderem projektu jest Univations GmbH Institute for Knowledge & Technology Transfer at Martin-Luther University Halle-Wittenberg (Niemcy). Jedynymi partnerami z Polski wybranymi do projektu są Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach i Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, zaś partnerami z innych krajów są: University of Szeged (Węgry), Pedagogische Hochschule in Tirol (Austria), UIIN University-Industry Interaction Network (Holandia), MCI Management Center by the University of Innsbruck (Austria).
fileadmin/_processed_/csm_Anna_Wieczorek_700e34e737.pngfileadmin/_processed_/csm_Maciej_Mitrega_40532f9693.pngOsobami odpowiedzialnymi za realizację i wdrożenie projektu w Polsce są:
- w ramach Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach prof. dr hab. Maciej Mitręga,
- w ramach Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej dr Anna Wieczorek.
Efekty intelektualne projektu
Obecnie w pełni ukończone są następujące efekty intelektualne projektu PIETE:
- PIETE Awareness Test Center,
- PIETE Initial Teacher Education Framework Report,
- PIETE Capacity Building Compilation.
Dobiegają końca prace nad efektami intelektualnymi: "PIETE Teaching Compendium" oraz "PIETE Discussion Paper on EE in ITE".
Artykuł naukowy i badania
W ramach prowadzonych prac prof. Maciej Mitręga koordynuje przygotowanie artykułu (PIETE Discussion Paper on EE in ITE), który jest nakierowany na zaprezentowanie wyników badań percepcji wykładowców na kierunkach pedagogicznych w zakresie tzw. nauczania przedsiębiorczego (EE - entrepreneurship education), czyli w odniesieniu do edukacji samych przyszłych nauczycieli pracujących w szkołach.
Założeniem badań podobnie jak i samego projektu jest to, że nauczanie przedsiębiorcze nie odnosi się tylko do nauczenia "przedsiębiorczości" w rozumieniu wąskim, ale nauczania w sposób przedsiębiorczy na różnych przedmiotach i do szerokiego pojmowania przedsiębiorczości zgodnie z koncepcją zdolności przedsiębiorczych EntreComp przyjętą propagowaną przez Komisję Europejską.
Badania terenowe zostały już zrealizowane i objęły 3 kraje UE, czyli Austrię, Węgry i Polskę, a w przygotowywanym artykule wyniki badań zostaną zaprezentowane na tle tego, jak literatura przedmiotu traktuje przedsiębiorczość i nauczenia przedsiębiorcze, a także na tle tego, jak się traktuje nauczania przedsiębiorcze na poziomie instytucjonalnym (zwłaszcza w Unii Europejskiej).
Dołącz do nas