Przejdź do menu Przejdź do treści

Prof. Robert Tomanek gościem debaty pt. "Co dalej z CPK?"

7 lutego br. na Kanale Zero odbyła się debata pt. "Co dalej z CPK?", którą poprowadzili Robert Mazurek oraz dr Tomasz Rożek. Jednym z ekspertów w studiu był dr hab. Robert Tomanek, prof. UE z Katedry Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

W debacie poświęconej Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu wzięli udział również:

  • Maciej Wilk, członek zarządu Flair Airlines, były członek zarządu LOTu,
  • Tomasz Wróblewski, prezes Warsaw Enterprise Institute (WEI),
  • dr hab. inż. Maciej Kruszyna, Politechnika Wrocławska.

Podczas debaty zostało poruszonych wiele wątków związanych z Centralnym Punktem Komunikacyjnym. Eksperci dzieli się swoimi opiniami oraz wątpliwościami związanymi z konkretnymi obszarami. Dyskusja dotyczyła także polskiej gospodarki oraz wyzwań, które przed nią stoją. Dr Tomasz Rożek scharakteryzował CPK jako złożenie trzech elementów: lotniska, hubu kolejowego oraz inwestycji drogowych.

Zapytany o swój stosunek do CPK prof. dr hab. Robert Tomanek odpowiedział:

"Można powiedzieć w ten sposób, że ja mam poważne wątpliwości. Zawsze je mam kiedy bardzo duża inwestycja jest realizowana ze środków publicznych, a argumenty, które do mnie docierają nie przekonują mnie w stu procentach, żebym zgodził się aby moje pieniądze, podatnika, na coś takiego przeznaczyć. Natomiast gdybyśmy popatrzyli już szczegółowo na sam projekt to w moim przypadku największe wątpliwości budzi tzw. komponent kolejowy. Czyli szprychy, dwa tysiące kilometrów linii, mamy w Polsce dziewiętnaście tysięcy kilometrów, z czego 70% jest zelektryfikowanych, a niecała połowa dwutorowa. Mamy ogromne luki gęstości, w połączeniach, a Polska jest krajem policentrycznym [...]".

Pierwszym wątkiem podjętym w dyskusji była kolej oraz stan połączeń kolejowych w Polsce. W dalszej części debaty akcent został postawiony na kolejny z elementów Centralnego Punktu Komunikacyjnego, jakim jest lotnictwo. 

Czy CPK musi być jedno? Ja taką koncepcję spotkałem na Szkole Głównej Handlowej -CPK sieciowego. Mamy lotniska regionalne w Polsce, które się bardzo dobrze rozwijają. Właśnie podano informację, że port w Pyrzowicach będzie inwestował w tej chwili znacznie mniejsze pieniądze, około 1,5 mld złotych i rozwija swoją bazę. Jest świetnie przygotowany do obsługi cargo, przede wszystkim ze względu a to, że nie ma zakazów lotów w nocy, poza tym jest świetna dostępność drogowa i już kolejowa. Natomiast odpowiadając skrótowo na pytanie dlaczego polskie cargo jest tak niskie, można wskazać dwa powody. Po pierwsze (i to jest argument dla tych, którzy będą mówili o rozbudowie np. CPK) dlatego, że konkurencja, zwłaszcza Frankfurt, jest świetnie przygotowana do obsługi cargo, to są nieco inne technologie lotnicze według mojej wiedzy. Ale jest jeszcze druga, taka strukturalna kwestia. Cargo lotnicze dotyczy towarów wysoko przetworzonych, potrzebuje go gospodarka i daje je gospodarka, która jest gospodarką wysoko produktywną, a zatem zapotrzebowanie na cargo w Polsce jest w tej chwili niskie m.in. z powodu takiego, a nie innego stanu naszej gospodarki. - podkreślał dr hab. Robert Tomanek, prof. UE.

Całość debaty dostępna jest na Kanale Zero, prowadzonym przez Krzysztofa Stanowskiego. Kanał Zero działa na platformie YouTube od 1 lutego br. Zgodnie z założeniami kanał ma być alternatywą dla mediów mainstreamowych.

<iframe width="1000" height="703" src="https://www.youtube.com/embed/Ry2Zl3EXzL0" title="DEBATA - CO DALEJ Z CPK? - MAZUREK I ROŻEK" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen=""></iframe>

Media o wydarzeniu:

Dołącz do nas

Akredytacje i partnerzy

logotyp efmd
logotyp ceeman
logotyp hr
logotyp cima
logotyp eaie
logotyp bauhaus4
logotyp progres3
logotyp acca
logotyp ela