W dniach od 30 listopada do 1 grudnia br. na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego odbędzie się Kongres Edukacyjny "Sprawczość – Wspólnotowość – Działanie" organizowany przez Uniwersytet Śląski (reprezentowany przez Uniwersytet Otwarty UŚ) oraz Miasto Katowice. Patronat nad Konferencją objął UNICEF Polska.
Wydarzenie ma na celu stworzyć przestrzeń do wymiany poglądów, pomysłów i idei dla szerokiego grona osób zainteresowanych edukacją – nauczycielek i nauczycieli, psycholożek i psychologów, pedagożek i pedagogów, a także dyrektorek i dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Tegoroczną edycję kongresu tworzą trzy bloki tematyczne:
- "Dla siebie",
- "Dla uczennic i uczniów",
- "Dla społeczności szkolnej".
Ideą przewodnią jest uważność, podmiotowość i dbałość o relacje.
Wydarzenie odbędzie się w dniach od 30 listopada do 1 grudnia br. na Wydziale Teologicznym UŚ – Katowice ul. Jordana 18.
Program wydarzenia:
Dzień 1 – 30 listopada
8.30–9.30 – Rejestracja uczestników
9.00–9.30 – Otwarcie Kongresu
09:30–10:30 – Wykład otwierający
- JM Rektor prof. dr hab. Ryszard Koziołek
10:30–12:00 – Panel dyskusyjny "Sprawczość i wspólnotowość (w) edukacji"
- dr Katarzyna Trynda, prof. UŚ (Prorektor ds. kształcenia i studentów),
- dr hab. Tomasz Huk, prof. UŚ (dyrektor Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach),
- Oktawia Gorzeńska (Akademia Przywództwa Edukacyjnego),
- Dariusz Martynowicz (Nauczyciel Roku 2021).
12:00–13:00 – Bufet kawowy
13:00–14:00 – Warsztaty
- Monika Zielińska - Salam Lab | Stowarzyszenie Laboratorium Działań dla Pokoju: Jak uczyć empatii i promować wielokulturowość?,
- Oktawia Gorzeńska: Współpraca kluczem do tworzenia lepszej szkoły - po co, jak, co,
- Dariusz Martynowicz: GoścINNOŚĆ – czyli jak wykorzystać literaturę do edukacji w duchu wspólnotowości, wielokulturowości i tolerancji?,
- dr hab. Alicja Gałązka, prof. UŚ.: Wspierania dobrostanu i rezyliencji dzieci i młodzieży w obliczu wojny w Ukrainie,
14:00–14:30 Przerwa kawowa
14:30–15:30 Warsztaty
- dr Agnieszka Tambor: Jak połączyć biernik z pierwiastkiem – praca z cudzoziemcami na lekcji i poza nią,
- dr Monika Frania: Budowanie wspólnoty poprzez kreatywne metody dydaktyczne, czyli słów kilka o edukacyjnym escape room oraz storytelling,
- dr Jerzy Grad oraz dr Ewa Chorąży: Dyskryminacja i nietolerancja w szkole jako przejaw niewłaściwych działań i postaw nauczycieli (cz. 1), Specyfika kształcenia młodzieży z Ukrainy w świetle przepisów prawa (cz. 2).
15:30–15:45 Podsumowanie obrad
Dzień 2 – 1 grudnia
08:30–09:00 Rejestracja uczestników
09:00–09:30 Otwarcie II dnia konferencji
- prof. dr hab. Wiesław Banyś (Rektor UŚ w latach 2008-2016, rzecznik KRASP)
09:30–10:30 Wykład otwierający
- prof. dr hab. Ewa Bińczyk (UMK): Krytyczna rola edukacji wobec wyzwań antropocenu
10:30–12:00 Panel dyskusyjny
- dr Magdalena Budziszewska (UW),
- prof. Grzegorz Hańderek (ASP w Katowicach),
- prof. Katarzyna Jasikowska (UJ),
- prof. Małgorzata Latoch-Zielińska (UMCS),
- Filip Springer (Szkoła Ekopoetyki),
- prof. Piotr Skubała (UŚ/Team Europe),
- Edyta Rasała (CEE, ZS nr 2 w Murckach).
12:00–13:00 Bufet kawowy
13:00–14:00 Warsztaty
- J. Polski I – dr Magdalena Ochwat (UŚ/ EUROPE DIRECT Śląskie): Więcej-niż-ludzkie lekcje języka polskiego. Wprowadzenie do humanistyki środowiskowej,
- Historia I – dr hab. Maciej Fic, prof. UŚ (UŚ): „Jest tylko głód, który wszyscy jednakowo odczuwają". O związkach klimatu z historią,
- Geografia I –, dr Artur Widawski (UŚ): Zobaczyć zmiany klimatu, czyli infografika w akcji,
- Biologia I – prof. dr hab. Piotr Skubała (UŚ/Team Europe): O współpracy, empatii i odpowiedzialności w edukacji. Edukacja klimatyczna w dzisiejszej szkole,
- Przedmioty ścisłe I – dr hab. Dariusz Kajewski: CO2 wokół nas,
- Filozofia, etyka, religia I – dr hab. Joanna Hańderek, prof. UJ (UJ): Kryzys klimatyczny a VI wielkie wymieranie,
- Sztuka I – dr Paweł Szeibel (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach): 7000 dębów Josepha Beuysa. Budowanie świadomości ekologicznej poprzez sztukę,
- Nauczanie wczesnoszkolne I – dr Joanna Godawa (UŚ): „Pieszo i szczęśliwie"- o związkach człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnych opowieściach,
- Psycholog, pedagog I – dr Magdalena Budziszewska (UW): Dzieci i młodzież wobec zmiany klimatu. Jak rozmawiać i jak edukować, aby dbać o psychikę.
14:00 – 14:30 Przerwa kawowa
14:30 – 15:30 Warsztaty
- J. Polski II – dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek prof. UŚ (UŚ/ Europe Direct Śląskie): Czuły czytelnik. Ekokrytyka na lekcjach polskiego jako zobowiązanie?,
- Historia II – dr hab. Maciej Fic, prof. UŚ (UŚ): "Ziemia bez nas da sobie radę. Ale my bez niej nie przetrwamy". O możliwościach wykorzystania problematyki klimatycznej na lekcjach WoS i HiT,
- Geografia II – dr Artur Widawski (UŚ): Scenariusze zmian klimatu - narzędzia internetowe,
- Biologia II – dr Anna Zubek (UJ): Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną – historie prawdziwe,
- Przedmioty ścisłe II – dr hab. Dariusz Kajewski (UŚ): Zaprojektuj swoją politykę klimatyczną,
- Filozofia, etyka, religia II – dr Ryszard Kulik (UŚ): Klimat na talerzu, czyli jak najskuteczniej zmniejszyć swój ślad węglowy,
- Przedmioty ścisłe II – Patryk Białas (Euro-Centrum): Zrozumieć transformację energetyczną – jak uczyć o zmianach w energetyce,
- Nauczanie wczesnoszkolne II – dr Magdalena Christ (UŚ): Garść inspiracji dla aktywnej ekoedukacji wczesnoszkolnej,
15:30–15:30 Podsumowanie i nowe otwarcie Laboratorium Przyszłości. EDURAWA – ekologiczne dopływy (w) edukacji.
Formularz zapisów oraz wszystkie niezbędne informacji znajdują się na stronie uniwersytetotwarty.us.edu.pl.
Dołącz do nas