14 marca, w przeddzień Światowego Dnia Konsumenta na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach obchodziliśmy ten ważny dla całej społeczności oraz wszystkich konsumentów dzień. Z tej okazji został zorganizowany panel dyskusyjny z ekspertami z branży pt. "Uczciwe i odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji w relacjach z konsumentami" oraz konkurs dla studentów, który tego dnia został rozstrzygnięty. Zgromadzonych gości oraz uczestników powitał Prorektor ds. Edukacji i Współpracy Międzynarodowej prof. dr hab. Sławomir Smyczek.
Obchody Światowego Dnia Praw Konsumenta
Celem Światowego Dnia Praw Konsumenta jest pogłębianie świadomości konsumenckiej oraz przedsiębiorczej wśród studentów i absolwentów. Tego dnia organizacje konsumenckie przypominają wszystkim uczestnikom rynku o ich prawach i obowiązkach.
Z tej okazji na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach chcąc przybliżyć całej społeczności akademickiej ideę tego dnia, został zorganizowany panel dyskusyjny pt. "Uczciwe i odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji w relacjach z konsumentami" oraz specjalny konkurs dla studentów i doktorantów.
Zgromadzonych w Auli CNTI gości oraz uczestników powitał Prorektor ds. Edukacji i Współpracy Międzynarodowej prof. dr hab. Sławomir Smyczek, który na początku swojego wystąpienia przedstawił gości panelu dyskusyjnego, a następnie przytoczył genezę ustanowienia Światowego Dnia Konsumenta.
Ekspertami biorącymi udział w panelu, byli:
- Krzysztof Lehmann - Zastępca dyrektora, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Delegatura w Bydgoszczy;
- Krzysztof Pławecki - Prezes Zarządu, Fundacja Lex Cultura;
- Hubert Plichta - Członek Zarządu, Fundacja Lex Cultura;
- Cezary Sowiński - Public Policy Manager, Amazon;
- dr hab. Jan Kozak, prof. UE - Kierownik Katedry Uczenia Maszynowego UE Katowice.
Dyskusję moderowała dr hab. Jolanta Zrałek, prof. UE z Katedry Badań Konsumpcji.
Zaproszeni eksperci debatowali o rozwoju nowoczesnych technologii, których głównym przejawem jest powszechne wykorzystanie sztucznej inteligencji zarówno w działaniach biznesowych, jak i w codziennych aktywnościach prywatnych osób. Rozmowy dotyczyły również dezinformacji, naruszania prywatności i praktyk dyskryminacyjnych, a także sposobu, w jaki platformy oparte na sztucznej inteligencji mogą rozpowszechniać fałszywe informacje i utrwalać uprzedzenia.
Rozstrzygnięcie konkursu
W ramach obchodów Światowego Dnia Praw Konsumenta studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach zostali zaproszeni do udziału w konkursie, który polegał na przygotowaniu krótkiego filmu w mediach społecznościowych, komentującego w ciekawy sposób wybrane zagadnienia z zakresu praw konsumentów.
Nagrody pieniężne I, II, i III stopnia otrzymali:
- nagroda I stopnia - Julia Uszok za film pt. "Prawa Konsumenta";
- nagroda IIstopnia - Krzysztof Dyaczyński za film pt. "Prawa konsumenta - ważne!";
- nagroda III stopnia - Paulina Niebudek za film pt. "How does AI affect consumption - are our rights at risk?";
Wyróżnienia UE Katowice otrzymali:
- Emilia Wiekiera za film pt. "Nowe narzędzia, nowe wyzwania: sztuczna inteligencja";
- Martino Nardone za film pt. "Breaking down EU's Geoblocking law";
- Klaudia Gorzawska za film pt. "Łamanie praw konsumenckich przesz sztuczną inteligencję";
- Magdalena Gondzik za film pt. "Nieuczciwe praktyki serwisów i praktyk internetowych";
Wyróżnienia fundacji Lex Cultura otrzymali:
- Agnieszka Rutkowska za film pt. "Zagrożenia sztucznej inteligencji";
- Marta Warczek za film pt. "Nieostrożne zakupy";
- Oktawian Gajewicz za film pt. "Are you a concious consumer? QUIZ".
Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom!
Wydarzenie zakończyło się warsztatem pt. "Bezpieczeństwo konsumentów w sieci", które poprowadzili trenerzy Fundacji Lex Cultura.
Więcej informacji
Więcej informacji nt. konkursu na stronie.
Więcej informacji nt. Światowego Dnia Praw Konsumenta znajduje się na stronach:
Galeria zdjęć
Dołącz do nas