Przejdź do menu Przejdź do treści

Specjalność: dziennikarstwo ekonomiczne i public relations

1. OPIS SPECJALNOŚCI

Dziennikarstwo ekonomiczne i public relations, to specjalność na której możesz zdobyć równocześnie dwa profile  zawodowe. Jeśli  staniesz się dziennikarzem, podobnie jak sędzia, adwokat  lub prokurator, będziesz osądzał, bronił i oskarżał, pamiętając, że jesteś rzecznikiem zwykłych ludzi/obywateli. Reprezentujesz opinię publiczną, ale także ją kreujesz. Wybierając rolę rzecznika prasowego lub PR-owca (lub też pracownika zatrudnionego w agencji reklamowej lub marketingu), broniącego jak adwokat interesów organizacji, potrzebujesz wiedzy i umiejętności komunikowania się w społeczności: kreatywnego tworzenia komunikatów, swobody komunikowania pomysłów i działania słowami, czyli umiejętności wystąpień publicznych.

W każdej firmie, instytucji czy organizacji pozarządowej potrzebni są specjaliści zajmujący się komunikacją, promocją oraz relacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi danej organizacji. Grupa przedmiotów dotyczących public relations pozwala studentom tej specjalności zbudować warsztat, który będą w przyszłości wykorzystywać w pracy rzecznika lub PR-owca. Także warsztaty dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego i internetowego nauczą Cię sztuki pisania i prezentacji informacji.

Studia przygotują Cię do każdej z tych ścieżek kariery zawodowej. W swoim życiu zawodowym możesz mieć wiele wcieleń:  możesz najpierw pracować w dziale reklamy czy też firmie produkującej gry komputerowe. Możesz następnie wybrać pracę w redakcji i jako dziennikarz realizować się w różnych jego specjalnościach, do których należą również dziennikarstwo ekonomiczne i dziennikarstwo biznesowe.  Wielu dziennikarzy zostaje także blogerami, zarabiając na prowadzeniu bloga o treściach biznesowych i ekonomicznych.

2. CZEGO SIĘ NAUCZYSZ

W ramach specjalności Dziennikarstwo ekonomiczne i public relations pogłębiane są wiedza i umiejętności związane z dziennikarstwem oraz  kształtowaniem wizerunku organizacji i jej promocją. Zajęcia na specjalności to w przeważającej mierze “warsztaty”, w trakcie których studenci nabierają umiejętności i pozyskują narzędzia do wykonywania zawodów związanych z komunikacją społeczną. Uczą się przygotowywać i prowadzić działania public relations dla różnego typu organizacji. Nabywają doświadczeń praktycznych podczas zajęć w wielu instytucjach i firmach regionu, a podczas warsztatów ćwiczą pisanie tekstów reklamowych i PR oraz redagowanie materiałów multimedialnych. Tworzą też  wirtualne firmy. 

Przedmioty dotyczące teorii i praktyki mediów, ekonomii i publicystyki ekonomicznej oraz dziennikarskie warsztaty: prasowy, radiowo-telewizyjny i multimedialny to solidne podstawy  nie tylko dziennikarstwa ekonomicznego i biznesowego, ale także PR. Zajęcia organizowane w mediach regionalnych TVP Katowice, Radio Katowice  S.A., PAP oddział w Katowicach oraz “Dziennik Zachodni”, to znaczące uzupełnienie bieżącego harmonogramu studiów.

3. GDZIE ZNAJDZIESZ ZATRUDNIENIE

Absolwent tej specjalności będzie mógł znaleźć zatrudnienie jako:

  • specjalista ds. public relations;
  • copywriter w agencji reklamowej;
  • specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i employer brandingu;
  • koordynator ds. promocji;
  • specjalista ds. kreowania wizerunku marki;
  • rzecznik prasowy;
  • doradca ds. wizerunku firm i instytucji;
  • koordynator akcji promocyjnych;
  • redaktor / dziennikarz ekonomiczny
  • dziennikarz piszący dla magazynów custom publishing;
  • wydawca;
  • redaktor.

4. DODATKOWE INFORMACJE

Studenci specjalności Dziennikarstwo Ekonomiczne i PR utworzyli  radio internetowe i redagują programy informacyjne i publicystyczne o profilu ekonomicznym. W 2019 roku na Ogólnopolskim Forum Mediów Akademickich OFMA otrzymali wyróżnienie za popularyzację tematyki ekonomicznej na antenie radiowej.

Już na pierwszym roku przygotowują także własne materiały filmowe.

Dołącz do nas

Nasi partnerzy